12 maja to data oficjalnego wprowadzenia na rynek nowego modelu Klasy A od Mercedesa. W salonach w całym kraju dealerzy zorganizowali jego premierowe pokazy. W Gdańsku, Mercedes-Benz Witman, klientów i sympatyków marki na rodzinny piknik, podczas którego udostępnił aż trzy egzemplarze nowego kompakta z gwiazdą.
Klasa A w najnowszym wydaniu to przede wszystkim kult elektroniki i multimediów. Apetyt rośnie w miarę jedzenia – i tym razem doszło w Mercedesie do sytuacji niebywałej – system sztucznej inteligencji MBUX debiutuje właśnie w tym najmniejszym, a nie najbardziej luksusowym modelu.
MBUX, czyli Mercedes-Benz User Experience, dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji ma unikalną cechę – zdolność uczenia się. Jak przekonują inżynierowie Mercedesa, samochód wraz z eksploatacją bedzie się uczył przyzwyczajeń swojego kierowcy. Jeśli np. codziennie o godzinie 16:00 dzwoni po wyjściu z pracy do żony korzystając z zestawu głośnomówiącego, samochód sam przypomni mu o tej czynności, jeśli o danej godzinie użytkownik tego nie zrobi. Na ile sprawdzi się to w praktyce, nikt, poza twórcami tego rozwiązania, jeszcze nie wie.
Do atutów MBUX należy także panoramiczny kokpit z dotykowym ekranem, nawigacja korzystająca z rozszerzonej rzeczywistości oraz inteligentne sterowanie głosowe z funkcją rozpoznawania mowy, aktywowane komendą „Hej, Mercedes”.
W stosunku do poprzednika, nowa Klasa A jest większa. Czuć to w przestronnej kabinie, a także w bagażniku, który zyskał 19 litrów. Zmieniła się także stylistyka – teraz Klasa A, wraz z nowym CLS’em, wyznacza standard, do którego równać będą kolejne, nowe modele z gamy Mercedes-Benz.
Na początku do oferty trafiły trzy wersje:
A200 z benzynowym 1.4 o mocy 163 KM pod maską i przekładnią dwusprzęgłową 7G-DCT dostępny od 123 200 zł,
A250 z benzyniakiem o pojemności 2 litrów i mocy 224 KM od 142 400 zł,
A180d z dieslem 1.5 o mocy 116 KM, dostępnym od 126 100 zł.
Dzisiejsza premiera w Mercedes-Benz Witman była okazją do obejrzenia i skorzystania z jazdy próbnej również pozostałymi modelami z gamy marki. Na odwiedzających tego dnia salon w Gdańsku przy Grunwaldzkiej czekała również ekspozycja samochodów z otwartym nadwoziem – w tym AMG GT, Klasa C oraz Klasa E.
Partnerami wydarzenia były firmy Samsung, perfumeria Douglas oraz food-track SurfBurger.
Jak ostatnio byłem w wypożyczalni Panek i patrzyłem na modele Mercedesa to wydawało mi się, że oni dość często maja nowe debiuty