Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski – tak brzmi pełna nazwa tej wyjątkowej budowli. Uroczyste otwarcie odbyło się w sobotę, 10 listopada, o godz. 14.30.
Pozwolenie na użytkowanie nowego gdańskiego mostu podpisał w piątek rano, 9 listopada, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Udostępnienie obiektu, którego oficjalna nazwa to Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski, nastąpiło w przeddzień tej setnej rocznicy, przypadającej 11 listopada.
– Wszyscy czekamy na moment otwarcia, by móc w końcu przejechać przez ten most – nie ukrywa Władysław Sidorko, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wyspa Sobieszewska, który mieszka w Sobieszewie ponad 60 lat.
Przyznaje też, że chętnie “pożegna” dotychczasowy, pontonowy most.
– Oczywiście, sentyment pozostanie. W końcu żyliśmy z tym mostem kilkadziesiąt lat i korzystaliśmy z niego. Myślę jednak, że bez żalu pożegnam jego eksploatację – dodaje.
Budowa nowego mostu na Wyspę Sobieszewską rozpoczęła się na dobre w styczniu 2017 r. W połowie ubiegłego roku okazało się jednak, że jeden z podwykonawców inwestycji, spółka Vistal Gdynia, ma poważne problemy finansowe, co przełożyło się na poważne skutki dla tego projektu. Miasto nie mogło odzyskać przęseł wybudowanych przez gdyńską firmę. Udało się to dopiero w marcu br., po niemal półrocznych negocjacjach. Efektem tego było spore opóźnienie w realizacji gdańskiego mostu – pierwotnie miał być gotowy już wiosną br.
W połowie lipca br. gotowe dwa zwodzone przęsła mostu, o wadze ponad 300 ton każde, przetransportowano z Gdyni na plac budowy w Gdańsku. W zaledwie cztery dni udało się je zamontować, choć była to bardzo skomplikowana operacja – zdaniem specjalistów była to najtrudniejsza część budowy tej przeprawy. Most w Sobieszewie jest bowiem konstrukcją o najdłuższej rozpiętości przęseł zwodzonych w kraju.
Zwodzony obiekt jest częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Zastąpi on przestarzały most pontonowy, który utrudnia ruch nie tylko kierowcom, ale i licznym żeglarzom. Długość samego obiektu wynosi 173 metry, a ze skrzydłami – 181,5 m.
Wszelkie łodzie i łódki bez problemu będą mijać się przy obiekcie – światło poziome przęsła żeglownego, z uwzględnieniem prowadnic, wynosi 50 metrów, natomiast światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania: 4 metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 metrów ponad poziom wody średniej.
Czas otwierania obu przęseł to 150 sekund.
W ramach inwestycji, oprócz przeprawy przez Martwą Wisłę i nowej, blisko 1-kilometrowej drogi, powstał budynek służący do obsługi mostu. Przebudowano także skrzyżowanie ulic Nadwiślańskiej – Turystycznej i drogi wojewódzkiej 501 oraz skrzyżowanie ulic Sobieszewskiej – Łąkowej – Piaskowej.
Nowy most ma przede wszystkim poprawić jakość życia mieszkańców województwa, miasta i gminy. Poza tym powinien przyczynić się do rozwoju turystyki oraz usług na terenie Wyspy Sobieszewskiej. Ma on też usprawnić komunikację między lądem a wyspą.
Inwestycję zrealizowało konsorcjum firm: lider – Metrostav a.s., partner – Vistal Infrastructure Sp. z o.o. Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych, z czego niemal połowa pochodzi z dofinansowania Ministerstwa Infrastruktury.
Od 1973 r. Wyspę Sobieszewską ze stałym lądem łączy mocno wysłużony most pontonowy. Gdy zakończą się roboty związane z budową nowej przeprawy, stary “pontoniak” zostanie rozebrany.