Nissan Qashqai to przedstawiciel najpopularniejszego segmentu rynku, czyli uwielbianego przez klientów gatunku crossover. Jest to kompaktowy samochód o przestronnym wnętrzu i lekko uterenowionym charakterze. Walka w tym segmencie jest zaciekła i aby wyróżnić się na tle konkurentów, trzeba się wykazać. Jaką drogę obrał producent wdrażając projekt nowego Qashqai’a?
Nissan pierwszą generację Qashqai wprowadził na rynek w 2007, będąc wówczas prekursorem segmentu crossoverów. Produkowany w Wielkiej Brytanii model szybko zyskał uznanie wśród klientów i obecnie, przynajmniej w Europie, jest trzonem oferty tego producenta i jednym z najpopularniejszych, współczesnych modeli tej marki.
W najnowszej odsłonie Qashqai III generacji kontynuuje styl zaprezentowany wcześniej w Juke’u. Mamy tu więc agresywne, proste linie, wąskie przednie reflektory i… więcej samochodu. Nowy model jest większy od swojego poprzednika, co zaowocowało nie tylko powiększoną przestrzenią – co oczywiste – ale także poprawiło wizualne proporcje nadwozia.
Wnętrze, szczególnie w testowanym przez nas, bogatym wariancie wyposażeniowym, robi wrażenie! Elektrycznie regulowane fotele z pamięcią ustawienia i funkcją masażu, są naprawdę wygodne. To dość szokująca nowość w japońskim samochodzie! Wykończenie jest niezłe, tylko wnikliwe oko dopatrzy się drobnych niedoskonałości, ale ogólne wrażenie jakie sprawia nowy Qashqai jest bardzo dobre.
Miłośnicy nowoczesnych multimediów nie będą mieli powodów do narzekania. Qashqai oferuje duże wyświetlacze – zarówno w konsoli centralnej jak i przed oczami kierowcy. Dodatkowo jest również wyświetlacz przezierny typu head-up. Obsługa samochodu jest prosta i intuicyjna. Japońskim inżynierom należą się gratulację za to, że nie sprowadzili wszystkiego do sterowania dotykowym wyświetlaczem. W samochodzie jest sporo tradycyjnych, jednofunkcyjnych przycisków, co mnie osobiście bardzo się podoba.
Układ napędowy oferuje dwa silniki: 1.3 o mocy 140 lub 158 koni mechanicznych. W testowanym egzemplarzu pracował ten drugi wariant, w układzie tak zwanej miękkiej hybrydy i z automatyczną, bezstopniową skrzynią CVT, ale z symulowanymi biegami. Dzięki temu odczucia z jazdy są podobne, jak przy tradycyjnej skrzyni. Bywa, że czasami ona szarpie, ale trudno sprecyzować czy była to wada testowanego egzemplarza, czy reguła w każdym z samochodów. Za to osiągi, mimo małych rozmiarów silnika, są w pełni satysfakcjonujące. Podobnie jak zużycie paliwa, które wynosi około 7 litrów na każde 100 kilometrów przy mieszanym trybie jazdy.
Ceny nowego Nissana Qashqai rozpoczynają się od niespełna 100 000 zł. Podstawowe wersje nie oferują tak bogatego wyposażenia, jak prezentowane w testowanym egzemplarzu, ale w każdym przypadku jest to samochód wygodny i pojemny.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1332/R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 158/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 270/1750
Skrzynia biegów/napęd – aut. 8/4×4
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 9,2
Prędkość maksymalna (km/h) – 199
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4428/1835/1625
Masa własna/ładowność (kg) – 2403/725
Cena – od 131 200 zł zł
Moim zdaniem
Nowy Nissan Qashqai robi bardzo dobre wrażenie. Świeża stylistyka, praktyczne rozwiązania, funkcjonalne wnętrze i duży komfort podróżowania. Ten model kolejny raz, w bardzo przystępny sposób łączy kilka cech, sprawiając, że jest to dobry wybór zarówno jako samochód miejski, jak i rodzinny.
Podwyższone zawieszenie daje większą swobodę jazdy, niż ma to miejsce w przypadku typowych kompaktów, a silnik zapewnia sprawny napęd.
To co wyróżnia Qashqai’a na tle konkurencji to luksusowe dodatki, które mogę być w nim zainstalowane, chociaż wiąże się to ze wzrostem ceny – czasami znacznym. Mimo wszystko nowy Nissan zachowuje rozsądną wartość, co należy potraktować jako jego atut.