Kadjar, oferowany przez Renault od 2015 roku to jeden z kluczowych i podstawowych modeli w ofercie tego producenta. Dotychczas wyprodukowano ich ponad 450 000 egzemplarzy i oferowany jest on w ponad 50 krajach na całym świcie. Aby utrzymać atrakcyjność tego samochodu, Renault wprowadziło w nim drobny lifting. Odświeżone modele niedawno trafiły do trójmiejskich salonów.
Coraz częściej producenci nazywają swoje poliftingowe modele “nowymi”. Z podobną sytuacją można się było spotkać u Mazdy z “szóstką” oraz u Mercedesa, z Klasą C.
Teraz kolej na Renault… Zmiany jakie zaszły w Kadjarze, są naprawdę subtelne i potrzeba nie lada fachowca, aby na pierwszy rzut oka odróżnił nową wersję od poprzedniej. Z zewnątrz dostrzec można nowy, szerszy grill z chromowanymi wstawkami i bardziej stylowe zderzaki z większą powierzchnią w kolorze nadwozia. Przód nowego Kadjara został poszerzony i stał się spójny z innymi SUV-ami Renault.
Istotną nowością jest wzbogacenie oferty o wersje z napędem na cztery koła. Warto dodać, że Kadjar to bliźniacza konstrukcja z modelem Qashqai z siostrzanej firmy Nissan i to właśnie od tego producenta zapożyczono to rozwiązanie.
Napęd 4WD w Renault Kadjar działa w trzech trybach pracy:
- 2WD: napędzane są tylko przednie koła, co obniża zużycie paliwa;
- Auto: system elektroniczny automatycznie rozdziela moment obrotowy na obie osie. Na tylne koła można przenieść do 50% momentu obrotowego;
- 4WD Lock: centralny mechanizm różnicowy utrzymuje rozłożenie momentu obrotowego na przednią i tylną oś w proporcji 50/50. Zarezerwowany do użytku w terenie tryb jest dostępny przy prędkościach do 40 km/h.
Tryby pracy wybiera się za pomocą pokrętła na konsoli centralnej, za dźwignią zmiany biegów. Do tego dochodzi jeszcze całkiem spory prześwit, który wynosi 200 mm. Mało prawdopodobne, aby ktoś zdecydował się wjechać Kadjarem w teren, ale producent zdradza nawet tak terenowe parametry, jak kąt natarcia, który wynosi 17° i kąt zejścia wynoszący 25°.
Zmiany również we wnętrzu
Kadjar zyskał nowy multimedialny ekran dotykowy, który wykorzystuje technologię pojemnościową zapewniającą większą jasność i czułość. Ekran o przekątnej 7 cali z elementami sterującymi po obu stronach umożliwia korzystanie z systemu R-LINK 2.
Dla podwyższenia komfortu, zmienione zostały fotele. Na nowo zaprojektowane, umożliwiają teraz regulację długości siedziska. Są również wyposażone w piankę o podwójnej gęstości, co zwiększa komfort podczas jazdy i zapobiega zmęczeniu w czasie długich podróży. Z kolei sztywniejsze wzmocnienia boczne zapewniają lepsze podparcie. Pomiędzy nimi zastosowano przesuwny przedni podłokietnik.
Ulepszono też system klimatyzacji i wentylacji – nawiewy skierowane na tylne miejsca znajdujące się z tyłu konsoli centralnej.
Pojawiły się również nowe wzory tapicerek oraz kolory lakieru.
Jednostki napędowe
Pod maskę Kadjara trafił silnik 1.3 TCe FAP, który był po raz pierwszy zastosowany w modelu Scénic, a następnie w modelach Captur i Megane. Jest to jednostka opracowana we współpracy z firmą Daimler, wyposażona w filtr cząstek stałych (FAP). Silnik 1.3 TCe FAP jest dostępny w czterech wersjach: TCe 140 FAP z manualną skrzynią biegów, TCe 140 FAP z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią EDC, TCe 160 FAP z manualną skrzynią biegów i TCe 160 FAP z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią EDC.
Kadjar oferuje także zmodernizowane silniki wysokoprężne z układem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Są to silniki Blue dCi 115 (o 5 KM więcej niż w poprzedniku) oraz dCi 150. Ten ostatni to najnowocześniejszy silnik dostępny w nowym Renault Kadjar. Jego moc wzrosła o 20 KM, a moment obrotowy o 20 Nm. Dostępny jest w wersjach z napędem 4×4 z manualną skrzynią biegów.
Ceny nowego Renault Kadjar rozpoczynają się od 78 900 zł za wersję podstawową z silnikiem TCe140 FAP. Najdroższy wariant dCi 150 z pakietem wyposażeniowym Intens to wydatek 119 500 zł.