wtorek , 14 stycznia 2025
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. Natalia Kawalerowicz (Gdynia.pl)

Nowy wiadukt na ulicy Puckiej w Gdyni został otwarty

Zakończyła się rozpoczęta w maju 2023 roku budowa wiaduktu na ul. Puckiej. Od dziś mieszkańcy Gdyni i nie tylko mogą korzystać z nowoczesnej infrastruktury drogowej, która znacząco usprawni komunikację w północnych dzielnicach miasta.

Bezpieczniej i bardziej przepustowo

Nadszedł najbardziej wyczekiwany moment inwestycji, czyli oddanie wiaduktu do użytku. Obiekt ułatwi dojazd do i z północnych dzielnic Gdyni kierowcom, pieszym i rowerzystom. Znacznie poprawi bezpieczeństwo użytkowników oraz zwiększy przepustowość na tym obszarze – mówi Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Wiadukt na ul. Puckiej powstał w ramach współpracy Gdyni ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja zakładała likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i jest elementem większego projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”.

Konstrukcja wiaduktu – imponujące rozwiązania inżynieryjne

Przed oddaniem do użytku obiekt przeszedł wymagane próby statyczne, dynamiczne oraz testy oświetlenia. Wiadukt ma 185 metrów długości i został zbudowany z wykorzystaniem trzech stalowych pomostów ważących łącznie blisko 130 ton. Konstrukcja prowadzi nad liniami kolejowymi 201 i 228 oraz grupą torów stacji Gdynia Port, na północ od ul. Przemysłowej.

Na wiadukcie wytyczono dwa pasy ruchu, 1,5-metrowy chodnik dla pieszych oraz ścieżkę rowerową. Obiekt został zabezpieczony barierami ochronnymi i wyposażony w nowoczesne oświetlenie LED RGBW. Dzięki zastosowanemu sterownikowi DMX wiadukt może być podświetlany w różnych kolorach, co pozwala na wyświetlanie dynamicznych scen świetlnych – od barw narodowych po świąteczne iluminacje.

W ramach inwestycji powstały także mury oporowe oraz przyległa infrastruktura drogowa, a przejazdy kolejowo-drogowe w okolicy zostały całkowicie zlikwidowane.

Współpraca i finansowanie

Budowa wiaduktu została sfinansowana dzięki umowie podpisanej w 2019 roku między Gdynią a PKP PLK. Spółka PKP pokryła koszty budowy w granicach obszaru kolejowego, natomiast miasto zrealizowało pozostały zakres inwestycji, w tym elementy drogowe, chodniki i drogi rowerowe. Gdynia wypłaciła także odszkodowania za nieruchomości przeznaczone do wyburzenia.

Za projekt i realizację odpowiadała firma Strabag. W 2024 roku inwestycja otrzymała dodatkowe dofinansowanie w wysokości 14,7 mln zł w ramach subwencji ogólnej na drogi samorządowe. Całkowita wartość umowy po aneksie wyniosła 80,77 mln zł, z czego Gdynia sfinansowała 55,92 mln zł, a PKP PLK – 24,85 mln zł.

Nowa inwestycja – lepsze perspektywy

Wiadukt na ul. Puckiej to kolejny krok w stronę poprawy jakości transportu w Gdyni i okolicach. Ułatwi codzienne podróże mieszkańców, a także usprawni dostęp do portu, będącego kluczowym punktem na mapie gospodarczej miasta.

Źródło: Gdynia.pl (Autor Natalia Kawalerowicz)

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Zamknięcie mostu Siennickiego w Gdańsku. Jaka organizacja ruchu samochodów?

Most Siennicki w Gdańsku musi zostać całkowicie zamknięty. Badania ekspertów z Politechniki Gdańskiej wykazały, że …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *