piątek , 16 kwietnia 2021
Slider
previous arrow
next arrow
Slider

Od marca na Alei Grunwaldzkiej i Zwycięstwa prędkość zostanie ograniczona do 50 km/h

Główne arterie Gdańska – Aleja Grunwaldzka i Zwycięstwa, często były przywoływane w kontekście łamania przepisów ruchu drogowego – szczególnie w kwestii przekroczenia prędkości. Od marca sytuacja ta ma się poprawić poprzez organicznie z 70 km/h do 50 km/h. 

Narzędzia wykorzystywane do uspokojenia ruchu drogowego, to miedzy innymi montowanie progów zwalniających, wyznaczanie strefy TEMPO 30 czy modernizacja sygnalizacji świetlnej.

Uspokajanie ruchu to także projekt ograniczenia prędkości

Jeden z takich wniosków trafił do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w listopadzie ubiegłego roku. Rada Dzielnicy Oliwa, reagując na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęła uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku al. Grunwaldzkiej do 50 km/h. Wniosek w tej sprawie złożyli także Radni Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska.

Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy podjęta została decyzja o kompleksowym podejściu do zagadnienia. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika, że na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa kierowcy często przekraczają dozwoloną prędkość.

Jej podwyższenie do 70 km/h kusiło niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Skutek? Zaobserwowane wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego – takich jak piesi i rowerzyści.

Bezpieczeństwo na alejach Grunwaldzkiej i Zwycięstwa

Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów.

Nie sposób nie zauważyć też rosnącego ruchu poprzecznego przez obie aleje. Powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Wyznaczane są nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center. Ponadto wydzielane są miejsca parkingowe na części jezdni. Aleje Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy.

Dlatego, by podnieść poziom bezpieczeństwa na głównej arterii miasta zdecydowano o wdrożeniu projektu ustanawiającego dopuszczalną prędkość 50 km/h na całej długości al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej w obu kierunkach. Projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku, a ich widocznym przejawem będzie zmiana znaków z „70” na „50” na całej długości obu ulic.

Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to także odpowiedź na zmiany legislacyjne i będącą na ostatniej prostej nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przypomnijmy, że jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis Prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godzinach 23:00 – 5:00 ta prędkość to 60 km/h).

GZDiZ jednocześnie uspokaja kierowców: zachowana zostanie koordynacja sygnalizacji świetlnej i nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Gdańsk mimo wprowadzenia stref i ograniczania prędkości chce pozostać miastem o dużej płynności ruchu drogowego.

Źródło: Gdańsk.pl/GZDiZ

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

134 mandaty w 3,5 tygodnia. Czy kierowcy respektują nowe ograniczenia na gdańskich ulicach?

Od soboty 13 marca br. na al. Grunwaldzkiej i Al. Zwycięstwa obowiązuje ograniczenie prędkości do …

Jeden komentarz

  1. Nie wiem czy ograniczenie prędkości do takich wartości poprawi jakoś sytuację. Myślę że poza godzinami szczytu ta droga jest przystosowana do poruszania się z większą prędkością, chociażby te 70km/h a w godzinach szczytu to dobrze wiemy jak jest że przez całą długość trasy właściwie się toczymy. Być może się mylę, czas pokaże.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *