poniedziałek , 2 grudnia 2024
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

“Od szkicu do gotowego projektu” – wykład Tadeusza Jelca w Gdyni, wieloletniego projektanta Jaguara

“Sukcesem każdego projektanta jest zmaterializowanie projektu, wdrożenie go do produkcji i sprzedaży. Najlepszym wykładnikiem tego sukcesu jest ilość sprzedanych produktów”. Tadeusz Jelec, polski projektant, który pracował między innymi dla Lotusa i przez ostatnie 30 lat dla Jaguar Cars Ltd, poprowadził w minioną sobotę w Gdyni wykład w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym na temat swojej działalności. 

Aktualnie, pochodzący z Giżycka, designer motoryzacyjny jest już na projektowej emeryturze, wciąż jednak działa w i dla branży motoryzacyjnej.

Wykład, który poprowadził w Gdyni, związany jest także z jego aktualną działalnością. Tadeusz Jelec prowadzi warsztaty dla studentów szkół plastycznych, a jego nowym projektem jest Dejgun Design Consultancy, które powstało z myślą o młodych adeptach sztuki projektowania oraz o projektach związanych z przyszłymi formami mobilności i projektowaniem form użytkowych. Za zadanie ma on przekazywanie wiedzy i doświadczenia młodym projektantom w formie warsztatów. Te będą się odbywały cyklicznie także na terenie Trójmiasta.

Tadeusz Jelec studiował budowę maszyn na Politechnice Gdańskiej. W 1981 roku przerwał studia i wyjechał do Wielkiej Brytanii. Próbował dostać się tam do prestiżowej uczelni Royal College of Art. Udało mu się to za drugim razem. Kariera Jelca nabrała rozpędu i w latach 90’tych trafił do Jaguara. Do kwietnia 2019 roku zajmował stanowisko Design Menager’a w studio projektowym tej marki.

W trakcie kariery odpowiedzialny był za tworzenie wnętrz jak i nadwozi wielu samochodów, a wszystkie projekty nad którymi pracował, trafiły do produkcji. 

Pierwszym zadaniem jakie otrzymał w firmie Jaguar był projekt dźwigni kierunkowskazu. Pracował także nad modelami XK8, XJ8, X-Type, S-Type, XF, XK oraz F-Type Coupe 1-szej oraz 2-giej generacji.

Dziełem Tadeusza Jelca było także logo stosowane przez Jaguara od 2007 roku. Za swój wyjątkowy sukces uważa nagrodę dla “Najpiękniejszego Samochodu Sportowego”, który w 2014 roku otrzymał model F-Type Coupe. 

Podczas wykładu projektant opowiedział wiele ciekawych historii ze swojej pracy, zdradzając np. jak duży wpływ na kształt samochodu mają obecnie księgowi.

W jednym z projektów chciałem zmienić kształt tylnej szyby przy słupku C. Zaproponowałem bardziej ostre, nie okrągłe zakończenie, które nawiązywałoby do historycznych modeli. Okazało się, że wdrożenie do produkcji nowego kształtu kosztowałoby 3 miliony funtów za jedną stronę, czyli łącznie 6 000 000 GBP. Zmiany zostały odrzucone.  

Inna historia, to obsługa klimatyzacji w modelu X-Type.

Fot. Jaguar

Projektant zaproponował, zamiast przycisków, rozwiązanie w stylu z Alfy Romeo 156 – z pokrętłami. Ergonomista jednak to zakwestionował, ze względu na zbyt małą odległość od dźwigni zmiany biegów. Chodziło o 6.5 mm. Później, okazało się, że nie miał racji. Po 2 latach ten człowiek odszedł z pracy i został… instruktorem pływania – podsumował tę historię Tadeusz Jelec.

Wykład polskiego projektanta mógł być również cenną informacją dla osób, które chciałby związać swoją przyszłość z projektowaniem dla branży motoryzacyjnej. Tadeusz Jelec naświetlił słuchaczom jak wygląda droga do kariery w tej dziedzinie. Praca dla tak prestiżowych marek, niestety dostępna jest tylko dla najlepszych i naukę trzeba rozpocząć jak najwcześniej.

Partnerem sobotniego wykładu był trójmiejski przedstawiciel marki Jaguar, firma British Automotive Gdańsk.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Historia Gdyni trolejbusami pisana

18 września 2023 roku minęło 80 lat od pierwszego kursu trolejbusu po ulicach Gdyni. Do …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *