Jeśli po odebraniu samochodu z warsztatu właściciel zauważy usterki, których wcześniej nie było, np. ubytki lakieru, pęknięcia szyb, albo brak radia samochodowego i innych akcesoriów, może wystąpić do warsztatu o odszkodowanie za szkodę. Ten sposób działania bywa dla właściciela bardziej korzystny niż naprawianie szkody z ubezpieczenia AC.
Kiedy można starać się o odszkodowanie od mechanika
Chociaż przed oddaniem samochodu do naprawy na ogół nie sporządza się umowy na piśmie, w takich przypadkach przyjmuje się, że usługa została wykonana na podstawie umowy łączącej elementy umowy o dzieło i umowy o przechowanie, tzw. umowy mieszanej. Z umowy o dzieło wynika obowiązek starannego naprawienia przez mechanika określonej usterki samochodu, natomiast umowa o przechowanie zobowiązuje go do przechowania samochodu w stanie niepogorszonym. Z tego względu każda usterka, do której doszło z winy mechanika, stanowi naruszenie postanowień umowy.
Aby móc ubiegać się o odszkodowanie, do szkody nie mogły doprowadzić czynniki niezależne od mechanika. Jeśli na przykład opony założone w warsztacie, po miesiącu uległy zniszczeniu pod wpływem wysokiej temperatury nawierzchni, o odszkodowanie należy raczej starać się u producenta lub sprzedawcy opon, a nie osoby, która je założyła i wyważyła.
Na jakiej podstawie można ubiegać się o odszkodowanie od mechanika
O odszkodowanie u mechanika można ubiegać się na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, a dokładnie artykułu 355, zgodnie z którym: „dłużnik obowiązany jest do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (należyta staranność)”, oraz artykułu, mówiącego o tym, że „dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi”.
Dokumenty potrzebne, aby ubiegać się o odszkodowanie
Aby ubiegać się o odszkodowanie z tytułu nienależytego wykonania usługi lub uszkodzenia samochodu przez mechanika, należy przygotować odpowiednie dokumenty. Należą do nich: dowody przyjęcia samochodu do serwisu oraz dowody na to, że przed przyjęciem do serwisu samochód nie miał usterek, do powstania których zdaniem właściciela doprowadził mechanik. W obu przypadkach, jeżeli niemożliwe jest uzyskanie dokumentów na piśmie, warto postarać się o dokumentację fotograficzną i zeznania świadków, potwierdzenie zapłaty za usługi (paragon, faktura) lub nawet paragony za zakup akcesoriów samochodowych montowanych później w warsztacie, np. paragon za kupione opony na wyprzedaży opon letnich. Przydatna może też być opinia rzeczoznawcy samochodowego.
W pierwszej kolejności warto spróbować rozwiązać sprawę polubownie, poprosić warsztat o zadość uczynienie za wyrządzone szkody. Jeśli jednak warsztat odrzuci roszczenia, sprawę można skierować do sądu.