wtorek , 13 kwietnia 2021
Slider
previous arrow
next arrow
Slider
Olga Witman, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Witman

Olga Witman – Prezes Zarządu Mercedes-Benz Witman w Gdańsku

Gustowny gabinet na końcu korytarza. Z własnym balkonem, z którego widać teren całego serwisu. W biurze okna skierowane na ekspozycję nowych samochodów w salonie, a ściany pokryte spolerowanymi płytami betonu. Pomiędzy nimi wisi wielkoformatowe, historyczne zdjęcie wyścigów z początku XX wieku w stylu Targa Florio, a za podstawę konferencyjnego stołu służy blok silnika V8 5.5 AMG… minimalistyczny wystrój oraz elegancka prostota. Tak wygląda gabinet Prezes Zarządu Mercedes-Benz Witman – Olgi Witman, jednej z najbardziej przedsiębiorczych kobiet w Polsce. Czy firma prowadzona kobiecą ręką jest równie perfekcyjna jak biuro Szefowej?

Olga Witman kieruje rodzinną firmą od 2007 roku, która została założona w latach ’90 przez Włodzimierza Witman (ojca aktualnej Prezes) i jego wspólnika. Na terenach po dawnym Polmozbycie powstał najdłużej działający w trójmieście autoryzowany serwis samochodów marki Mercedes-Benz. Od tamtego momentu firma Witman konsekwentnie związana jest tylko i wyłącznie z tą niemiecką marką. Od początku swego istnienia zlokalizowana jest w tym samym charakterystycznym punkcie w Gdańsku-Oliwie, przy głównej arterii miasta.

Olga Witman-04916

Olga Witman przejęła stery w firmie w 2007 roku. Budując zaufanie zarówno pracowników jak i klientów odnosiła coraz większe sukcesy. Dzisiaj pełna motywacji i sił do działania dalej rozwija firmę. Nam jako pierwszym zdradza swoje plany rozwojowe.

 

Olga Witman-04943Zacznijmy od początku. Czy Pani wdrażanie do pracy w firmie następowało etapami czy została Pani drastycznie rzucona na głęboką wodę?

Moje początki były dość trudne, jako uczennica liceum myłam okna w firmie (śmiech). Początkowo zajmowałam się sprzedażą samochodów, lecz później tę pałeczkę całkowicie przejął mój mąż.

Moja praca w rodzinnej firmie nie była jednak usłana różami. Miałam też chwile zwątpienia wówczas zdecydowałam się odejść i podjąć pracę w korporacji. Jednakże przez cały czas z Mercedes-Benz Witman związany był mój mąż. W pewnym momencie Tata  dojrzał do zmian w strukturze właścicielskiej, równocześnie przekazując swoje udziały mnie. Był to rok 2006.

 

Kontynuowała Pani działania taty czy kierowała się swoimi zasadami?

Rozpoczęła się rewolucja i ciężka praca. Musiałam zbudować firmę na nowo. Poczynając od atmosfery skończywszy na strukturze. Przyjęłam inny styl zarządzania, odrobinę bardziej kobiecy. Budowałam na nowo zaufanie klientów i partnerów.

Zdawałam sobie sprawę, że tylko rewolucja, dosłownie i w przenośni, pozwoli osiągnąć sukces.

 

Olga Witman-04931Panie nie są jednoznacznie kojarzone z samochodami. Czy określenie „kobieta w branży motoryzacyjnej” to prawda czy stereotyp? 

To stereotyp! Popularne są stwierdzenia, które demonizują rolę płci w poszczególnych branżach. Zupełnie niepotrzebnie. Ten szklany sufit, o który często jestem pytana mają nad sobą także mężczyźni. Oczywiście, nie jestem ekspertem w sprawach techniki, ale to nie jest kwestia płci tylko mojego wykształcenia i predyspozycji. Od tego na szczęście mam wspaniałych fachowców, którzy są ekspertami w swoich dziedzinach.

Na moim stanowisku ważniejsze jest doświadczenie, wiedza i cechy, które posiadam jako człowiek, a nie jako kobieta. Ważne jest to, jak jestem konsekwentna, zdeterminowana, jak planuję i układam strategie.  To samo dotyczy mężczyzn.

Co ciekawe Mercedes-Benz ma w swojej sieci kilka pań które zarządzają dużymi stacjami dealerskimi. Pani Anna Frelik, która prowadzi salony w Bydgoszczy i Toruniu. Pani Magdalena Dwornik, zarządzająca salonami firmowymi początkowo w Mercedes-Benz Sosnowiec, obecnie zaś w Mercedes-Benz Warszawa. Kobiety świetnie sobie radzą w tej „męskiej branży”. Badania prowadzone na zlecenie PWC pokazują, że firmy, w których zarządach zasiadają kobiety cechuje wzrost przewagi konkurencyjnej, wzrost innowacyjności i obniżenie ryzyka operacyjnego. Kobiety aspirują do wyższych standardów w zarządzaniu niż mężczyźni, bez względu na branżę.

 

Wróćmy jeszcze na chwilę do historii. Co zdecydowało, że zajęliście się Państwo właśnie marką Mercedes-Benz?

Od samego początku Mercedes kojarzył się z luksusem. To synonim jakości i prestiżu. Jestem przekonana, że właśnie dlatego wybór padł na tę markę. Wiem jednak, że wszystkie wybory chociaż w małym stopniu bywają dziełem przypadku.

 

Zatem odchodzimy teraz od lat 90-tych i wkraczamy w rok 2007 kiedy stała się Pani Prezesem Zarządu…

Chciałam zbudować świetnie prosperujący punkt dealerski i serwisowy bazując na wyróżniającej nas najwyższej jakości. Moim ulubionym powiedzeniem jest, że to „nie duży jest lepszy, a lepszy jest lepszy”. Udało nam się zbudować świetnie działające dealerstwo. Wyróżnia nas jakość i wspaniali specjaliści. Misja firmy rodzinnej działającej pod moim nazwiskiem sprawdziła się. Bardzo cenimy sobie dobre imię firmy, o które nieustająco dbamy. Zdajemy sobie sprawę, że niezadowolony Klient odejdzie od dealera , a jego zła opinia szybko zostanie przekazana innym. Dlatego każdego dnia staramy się pracować najlepiej jak potrafimy.

 

Olga Witman-04933Jaki jest klucz do sukcesu, by tworzyć przyjazną firmę? 

Staram się traktować pracowników jak wewnętrznych Klientów. Jeśli ja ich dobrze traktuję, oni czują się dobrze, to samo oddadzą naszym Klientom. To dobrze zmotywowany personel i pracodawca przestrzegający prawa pracy tworzą zgrany zespół. Nie boję się wchodzić na portale czy fora internetowe poświęcone pracodawcom, bo mam poczucie, że jestem dobrym przełożonym.

U nas pracują ludzie, którzy mają 10, 20, a nawet 30-letnie staże. Pozyskujemy też nowych pracowników z technikum samochodowego. Odbywają oni u nas swoją praktykę i kończą ją egzaminem praktycznym zdobywając tytuł Technika Obsługowego, który daje im  podstawy wiedzy o Mercedesie. ”Łowimy” w ten sposób prawdziwe talenty. Osoby, które naprawdę wiążą swoją przyszłość z naprawą samochodów i są w tym fantastyczni. Sztuką jest rozwijanie ich kompetencji i niezmarnowanie drzemiącego w nich potencjału – nam się to udaje. Między innymi dlatego tak bardzo cenię sobie współpracę z gdyńskim technikum samochodowym im. Tadeusza Wendy, które przy współpracy z Mercedes-Benz Polska tworzy od lat klasy Mercedesa.

Moja firma zatrudnia dzisiaj około 40 osób. Wszystkich bardzo dobrze znam osobiście.

 

Kontynuując temat pracy. Jak wygląda typowy dzień pracy Prezes Olgi Witman? Często bywa Pani w Stuttgarcie?

Nie, nie bywam tam często. Moje wyjazdy ograniczają się głównie, do spotkań dealerskich i branżowych inicjowanych przez środowiska biznesowe istotne dla mojej branży. Ograniczam wyjazdy do minimum, bo czas który mogę poświęcić tutaj, na miejscu, moim Klientom oraz Pracownikom jest czasem lepiej wykorzystanym niż ten w delegacji. Jest oczywiście jeszcze jeden powód – moja rodzina. Mam dzieci, dlatego staram się działać stacjonarnie.

Poza tym żyjemy w czasach, kiedy coraz więcej rzeczy możemy zrobić zdalnie.

W firmie jestem codziennie. Zazwyczaj w godzinach „szczytu”. Najwięcej czasu zajmują mi negocjacje, zawieranie umów, spotkania z kontrahentami,  przedstawicielami importera, rozliczenia, podsumowania bieżącej działalności, opracowania wniosków i strategii. To nad czym ubolewam to fakt, że wtedy jestem z dala od naszych prestiżowych produktów. Niestety formalności okazują się często ważniejsze. Na szczęście nie jestem z tym wszystkim sama. Pracuje ze mną mój mąż, wspomaga nasz szef serwisu, mający 20letnie doświadczenie!

 

Olga Witman-04930Wiemy więc, że pracownicy są wierni Państwa firmie. A klienci? Wielu jest wiernych nie tylko marce, ale także Państwa firmie?

Tak i jestem z tego dumna. Dziś mogę śmiało powiedzieć, że mamy klientów, którzy są dziećmi i wnukami tych, których pozyskał jeszcze mój tata. Jesteśmy polecani ich przyjaciołom i sąsiadom.

Nasi Klienci to w 75% przedsiębiorcy i przez nich jesteśmy dalej rekomendowani. Trafiają do nas właściciele spółek-córek i partnerzy biznesowi aktualnych klientów. To naprawdę cieszy i pokazuje, że nasza praca ma sens.

 

A jakie są preferencje Państwa klientów? Czy klientela zmienia się wraz z rozwojem firmy?

Tak. Nasi klienci są coraz młodsi. Odświeżyliśmy swój wizerunek wraz ze zmianami w gamie Mercedesa. Kiedy zaczynaliśmy, nasze produkty nie znajdowały zainteresowania wśród młodszej Klienteli. Kupujący stanowili głównie grupę 50+. Dziś markę Mercedes wybiera coraz więcej znacznie młodszych kierowców. Zmieniły się także możliwości finansowania zakupu. Obecnie nie trzeba już kupować samochodu, można go leasingować lub wynajmować. Nasza grupa docelowa zdecydowanie odmłodniała i jest to dobry trend.

 

Ma Pani takie poczucie, że przeobraziliście się razem z marką Mercedes?

Praca dla takiej marki jak Mercedes daje ciągłą możliwość rozwoju. Podążania za najwyższą jakością, technologią, nowinkami, wraz z absolutną czołówką. To nie byłoby możliwe gdyby nie zmiany jakie zachodzą w ofercie Mercedesa. Czuję się dumna, że marka, którą reprezentuję wyznacza trendy i dzięki temu jesteśmy zawsze krok do przodu.

 

W takim razie której konkurencji obawia się Pani najbardziej? 

Konkuruje z nami głównie BMW. Zbudowali sieć, wprowadzili standardy, wyszkolili ludzi… i już mają swoje przedstawicielstwa w Trójmieście!

 

Olga Witman-04935A jakie są tendencje wyboru samochodów przez Państwa klientów? Jakie wybierają jako kolejne? Są konsekwentni wybranej klasie, czy „pną” się coraz wyżej?

Klient musi być dobrze poprowadzony przez doradcę handlowego. Nie cieszy nas, kiedy krótko po zakupie, nabywca chce zmienić samochód na inny, bo czuje, że źle wybrał. Lepiej gdy zmiany wynikają z kolejnych etapów życia w jakich znajdują się nasi Klienci, oraz ich aktualnych potrzeb.

Odnosimy sukces gdy Klienci pozostają wierni marce Mercedes-Benz.
Zdarza się tak, że przesiadają się z klasy C np. do GLE, bo akurat powiększyła im się rodzina, albo  częściej jeżdżą tam, gdzie limuzyna się nie sprawdza. Są też tacy, którzy konsekwentnie od lat kupują kolejne generacje Klas S. Na to nie ma reguły, dla nas i dla marki, którą reprezentujemy ważne jest to, aby Klienci byli na tyle zadowoleni z zakupu, użytkowania i obsługi swojego samochodu, aby powrócili do naszej firmy, gdy uznają, że to czas na zmianę.

 

Aktualna oferta Mercedesa to 25 modeli. Który z nich zajmuje najważniejsze miejsce w Pani osobistym rankingu?

To jest niezwykle trudne pytanie. Mam tę przyjemność, że często jeżdżę innymi modelami Mercedesa i naprawdę nie mam swojego ulubionego.

Mam ogromny przywilej, że w dłuższe trasy mogę jechać S63 AMG.  Po mieście mogę poruszać się Klasą GLA, a w terenie Klasą G.

 

Olga Witman-04938W palecie Mercedesa pojawiły się ostatnio zupełnie nowe modele. Część jest już w sprzedaży, inne dopiero do niej trafią. Jakie nadzieje wiąże z nimi Mercedes-Benz Witman?

AMG GT spotkało się z bardzo pozytywnym przyjęciem przez naszych Klientów, sprzedaliśmy już pierwsze egzemplarze tego modelu!

Niedawna premiera CLA Shooting Brake podniosła zainteresowanie naszymi samochodami wśród młodszych Klientów. Przygotowujemy się do prezentacji nowego GLE, czyli następcy popularnej klasy M oraz topowej limuzyny w ofercie, a więc Maybach’a. Niedługo pokażemy ją naszym Klientom.

Specjalizujemy się wyłącznie w sprzedaży osobowych modeli Mercedes-Benz, w tym kierunku zmierzają też nasze plany rozwoju.

 

Olga Witman-04936Czy zatem możemy zdradzić je naszym czytelnikom?

Udało nam się kupić przylegającą do naszego terenu działkę. Zabiegaliśmy o to, od długiego czasu i wreszcie udało nam się ten cel osiągnąć. Do dyspozycji  mamy teraz ponad hektar gruntu.

Zbudujemy na nim  zupełnie nowy, przestronny salon, w którym pokażemy przynajmniej 25 modeli samochodów osobowych marki Mercedes-Benz.

Koncepcją na wyróżnienie się w Trójmieście, czy nawet w Polsce jest ekspozycja wszystkich osobowych modeli ze stajni Mercedes-Benz. Dzięki tej inwestycji wiem, że  przekroczymy wymagania najbardziej wymagających Klientów marki Premium.

 

Jak zatem będzie wyglądać cały, nowy obiekt firmy Witman?

Zmienimy się diametralnie. Naszym celem nie jest tylko stworzenie  salonu i serwisu, które spełnią standardy marki, lecz obiektu, który wybiega w przyszłość. Wiem, że oferta modelowa będzie coraz szersza, a jej ekspozycja wymaga przestrzeni.

Znam potrzeby moich Klientów. Przyjeżdżając do nas chcą napić się kawy, zjeść coś lekkiego, wybrać w szerokiej gamie naszych akcesoriów,. Oczekując na naprawę swojego auta chcą czuć się jak w foyer dobrej klasy hotelu.  Wsłuchując się w życzenia naszych Klientów stworzyliśmy możliwość wypożyczenia nie tylko samochodu zastępczego, ale nawet roweru marki Mercedes-Benz, pozwalając tym samym na zwiedzanie urokliwych lasów oliwskich, w czasie gdy my zajmujemy się ich samochodami

Celem jest stworzenie miejsca „creme de la creme”.  Prestiżowe są nasza marka i lokalizacja w Oliwie, a to zobowiązuje.

Stworzymy AMG Performance Center –wyodrębniając, powierzchnię dedykowaną wyłącznie samochodom sygnowanym logiem AMG.

Olga Witman-04940

Kiedy rozpoczną się pierwsze prace prowadzące do powstania nowego obiektu?

Pod koniec tego roku rozpoczniemy rozmowy z wykonawcami. W drugim kwartale przyszłego roku powinniśmy wystartować z budową. Potrwa ona pewnie około roku. Zaczniemy od serwisu. Dopiero w końcowym etapie wyburzymy obecny obiekt, by na jego miejscu postawić tylko i wyłącznie salon.

Tak więc naszym zapleczem będzie serwis, „wizytówką” tuż przy al. Grunwaldzkiej – salon. Wszystko będzie znajdowało się na jednym poziomie, biura umieszczone zostaną na antresoli. Na chwilę obecną tylko tyle mogę zdradzić.

Budowę prowadzić będziemy nie przerywając naszej działalności. To naprawdę będzie ciężka praca i poważne wyzwanie, ale wszyscy jesteśmy niezwykle zmotywowani i zdeterminowani. Nie możemy się doczekać końcowego efektu!

Olga Witman-04922

Olga Witman dwukrotnie znalazła się w gronie 100 najbardziej przedsiębiorczych kobiet w Polsce. W roku 2011 zajęła 65 miejsce, natomiast w 2014 r 39, w kategorii firm o przychodach ze sprzedaży do 50 mln zł.

Ponadto, kierowana przez nią firma Mercedes-Benz Witman, trzykrotnie – w latach 2010, 2011, oraz 2014 zdobyła tytuł „Gazeli Biznesu”.  Ranking ten jest publikowany przez “Puls Biznesu”, ogólnopolski dziennik specjalistyczny poświęcony biznesowi, gospodarce i giełdzie. Wyróżnione „Gazele” to firmy małej lub średniej wielkości, które dzięki niezwykle dynamicznemu rozwojowi doskonale daje sobie radę, nawet wśród znacznie większych konkurentów.

Firma zdobyła następujące nagrody:

Gazela Biznesu 2010, 2011, 2014
Olga Witman znalazła się na liście „100 Kobiet Biznesu” w roku 2011 i 2014
I miejsce w Rankingu Gwarancyjnym za rok 2013
7. miejsce w ogólnopolskim konkursie „Lider Serwisu 2012”
Diament miesięcznika Forbes 2011, 2012

Olga Witman-04926

Olga Witman-04924

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Mikołaj Kempa – rajdowiec z Sopotu święcący triumfy w Estonii

Motorsport jest jego pasją, a nie pracą. Chociaż koszty startów w tej dyscyplinie są ogromne, …

2 komentarze

  1. Pan Włodzimierz Witman nomenklatura Polmozbytu przejął majątek na który pracowały tysiące Polaków jest się czym chełpić.

  2. bylem pracownikiem pana Wlodzmirza Witmana w polmozbycie G danskim wdziale gwarancyinym z takimi kolegami jak Andrzej blaszkowski Wiesiek HALON Slawek MALEPSZY-po przyiezdzie do NIEMIEC w1989

    roku otrzymalem Obywatestwo Niemieckie osiedlilem sie w Kolonii gdzie zatrudnilem sie w odziale Mercedes-BENZ w Kolonii na stanowisku M aistra. Oceniam Wasza firme prowadzona Bardzo WZORCOWO. i z zangazowaniem. jestem bardzo DUMNY ze w Moim Rodzinnym MIESCie. znajduje Filia Mercedesa Z pozdrowieniami dla calej zalogi Wojtek Bobrowski.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *