Najnowsze wcielenie Opla Astry jest już od pewnego czasu dostępne w Trójmieście. Teraz dołącza do niego nowoczesna wersja z całkowicie elektrycznym napędem. Ten kompaktowy model, kiedyś był najpopularniejszym samochodem w Polsce. Nowa odsłona ma znów przywrócić jego popularność.
Opel Astra po raz pierwszy w swojej długiej historii stał się samochodem w pełni elektrycznym. Prezentowany egzemplarz, to VI generacja tego kompaktowego modelu, która zadebiutowała na światowych rynkach w 2021 roku. Wraz z rywalami spod znaku Volkswagena i Forda, stanowi on trzon segmentu.
Astra ma swoich technologicznych braci wśród wielu innych marek koncernu Stellantis, jednak każdy z nich zachowuje swój własny styl stylistyczny i jak się okazuje po jazdach testowych, także charakter.
Opel postawił na poprawność pod kątem użytkowym. Nie ma bajerów w postaci chowanych klamek, ani super-sportowego pazura, ale to dobrze. Jest bowiem przede wszystkim przestronne, solidne i dobrze wykończone wnętrze oraz adekwatny do reprezentowanej klasy, komfort jazdy.
Ponad 400 kilometrów zasięgu
Zasięg samochodu, określony zgodnie z metodologią WLTP, wynosi do 418 km bez konieczności zatrzymywania się na ładowanie. Na początku naszego testu komputer wskazał nawet nieco większą wartość – pozwalającą przejechać 422 kilometry. Energia jest przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym o pojemności 54 kWh. Nowa Astra Electric ma też zaletę w postaci stosunkowo niedużej masy własnej, jak na samochód elektryczny, bowiem waży 1 679 kilogramów. To duża zaleta, odczuwalna podczas jazdy.
Na zasięg duży wpływ ma też skrzynia biegów z dodatkowym przyciskiem “B”. Tryb ten znacząco zwiększa rekuperację i pozwala “odzyskać” wiele energii podczas wytracania prędkości. Robi to na tyle skutecznie, że zbyteczne staje się korzystanie z konwencjonalnych hamulców. A to przekłada się na obniżkę kosztów eksploatacji samochodu, ze względu na wydłużenie żywotności hamulców. Do tego dochodzi jeszcze korzyść w postaci legalnego podróżowania BUS-pasami, do czego uprawnione są pojazdy elektryczny oraz darmowego parkowania w publicznej przestrzeni.
Silnik elektryczny rozwija moc 115 kW, co przekłada się na 156 KM i 270 Nm momentu obrotowego. Obydwie te wartości są dostępne od momentu naciśnięcia pedału przyspieszenia, zapewniając dużą dynamikę przy ruszaniu oraz elastyczność. Mimo, że samochód nie ma sportowego charakteru, jak na auto elektryczne może pochwalić się nieco wyższą prędkością maksymalna niż wiele innych pojazdów z tego typu napędem. Nową Astrą Electric można rozpędzić do 170 km/h. W zależności od preferowanego stylu jazdy kierowca może wybrać jeden z trzech trybów: Eco, Normal lub Sport. Przy czym ten pierwszy zapewnia najlepszy zasięg, ale ogranicza osiągi silnika, ostatni – odwrotnie.
Akumulator został ukryty pod podwoziem, więc nie zmniejsza ilości miejsca dostępnego dla pasażerów czy bagażu. Przy rozłożonej tylnej kanapie Astra Electric oferuje 352 litry pojemności bagażnika, a po złożeniu tylnych siedzeń pojemność ta wzrasta do 1 268 litrów.
Komfort jazdy i liczni wspomagacze
To co wyróżnia Astrę to wygoda. Kabina jest przestronna i ładnie wykończona. Fotel z atestem niemieckiej Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR; „Kampania na rzecz zdrowych pleców”) gwarantuje dobrą stabilność boczną oraz ma szeroki zakres manualnej i elektrycznej regulacji.
Oferta systemów wspomagania kierowcy dostępnych w standardzie obejmuje m.in. system ostrzegania przed kolizją z przodu z automatycznym hamowaniem przy niskich prędkościach i wykrywaniem pieszych, asystenta utrzymania pasa ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych, system wykrywania zmęczenia kierowcy, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop and Go, system wspomagania parkowania „Parkpilot” z przodu i z tyłu oraz kamerę Intelli-Vision 360 stopni.
System multimedialny Astry Electric oferuje ulepszoną grafikę, multimedia i funkcje komputerowego widzenia obrazu. Intuicyjny w obsłudze interfejs człowiek-maszyna (HMI) z dwoma dużymi 10-calowymi wyświetlaczami przedstawia wszystkie ważne dla kierowcy informacje, takie jak stan naładowania akumulatora lub zasięg i umożliwia, za pomocą jednego przycisku, sterowanie klimatyzacją. A dzięki dużemu wyświetlaczowi projekcyjnemu e-HUD i funkcji rozpoznawania głosu, oczy kierowcy są cały czas skupione na drodze.
Prezentowany na zdjęciach egzemplarz, pochodzi z parku samochodów demonstracyjnych dealera Motor Centrum z Gdańska i jest dostępny do testowania dla klientów. Bazowa cena elektrycznej Astry zaczyna się od niespełna 200 000 zł.
Oczywiście w dalszym ciągu Opel Astra oferowany jest w wersji z konwencjonalnym, spalinowym napędem, jako hybryda plug-in, a także w praktycznej odmianie kombi. Najtańszy sposób zakupu nowego Opla Astry, to odmiana Edition z silnikiem 1.2 Turbo 110 KM, manualną, 6-biegową dostępna aktualnie w promocji od 89 800 zł (cena katalogowa 109800 zł ).
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – el.
Moc maksymalna (KM) – 156
Maks. mom. obr. – 270
Skrzynia biegów/napęd – aut./przedni
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 9.2
Prędkość maksymalna (km/h) – 170
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4374/1860/1488
Masa własna/ładowność (kg) – 1679/421
Cena modelu – od 197 500 zł, testowany ok. 205 000 zł