poniedziałek , 18 października 2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow
Fot. GiK

Ostatnie prace w tunelu pod Martwą Wisłą: system sygnalizacji pożaru

Fot. GiK
Fot. GiK

Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku codziennie pracuje około 300 osób. Aktualnie zajmują się one przede wszystkim instalacją i przygotowaniem do uruchamiania systemów znajdujących się w tunelu.  A tych jest naprawdę sporo, bowiem dla prawidłowego funkcjonowania tej inwestycji konieczne było wyposażenie jej w szereg urządzeń zapewniających stałą kontrolę ruchu drogowego i odpowiednie warunki do przebywania ludzi w tunelu.

Oprócz tego niezbędne jest zainstalowanie systemów bezpieczeństwa, ułatwiających ewakuację ludzi i samochodów oraz prowadzenie akcji ratunkowych w tunelu, szczególnie w przypadku pożaru.

Zobacz również: Ostatnie prace budowlane w tunelu pod Martwą Wisłą (grudzień 2015)

Systemy zaprojektowane w tunelu:

  • Instalacja wentylacji;
  • Instalacja organizacji ruchu : sygnalizacja, stacja pogodowa, liczniki ruchu, wykrywanie wysokości;
  • Instalacje punktów SOS;
  • System video monitoringu : TVCC, AID (Automatyczne Wykrywanie Wypadków),
  • System radiowy;
  • Zarządzanie i sterowanie : komunikacja, architektura komunikacji, sterowanie, wewnątrz tunelu, poziomy sterowania;
  • Instalacje SAP i DSO : wykrywanie pożaru, system dźwięku;
  • Pomiary iluminacji;
  • Pomiary przejrzystości powietrza;
  • Pomiary stężenia c.o.;
  • Pomiary wiatru;
  • Instalacje automatyki HVAC;
  • Instalacje Centrum zarządzania;
  • Główne zasilanie tunelu;
  • Awaryjne zasilanie tunelu;
  • Instalacje budynków technicznych;
  • Oświetlenie.
5193_gallery_photos_image_path_img_6242
Fot. GiK

Aktualnie kończy się instalacja SAP czyli systemu sygnalizacji pożaru:

Fot. GiK
Fot. GiK

Ten zaawansowany system obejmuje przestrzeń obu rur tunelu oraz budynki techniczne i budynek CZT. System wykorzystuje pięć central sygnalizacji pożaru, połączonych w sieć.

W każdej rurze tunelu, pod stropem, umieszczono kabel liniowej detekcji pożaru. Umożliwia on wykrycie i lokalizację pożaru o mocy 5 MW w ciągu minuty od powstania (moc odpowiada spaleniu 20 l benzyny na powierzchni 4 m2).

Cały tunel podzielono na odcinki o długości 50 m, a lokalizacja pożaru jest określana z dokładnością do odcinka. Wykrycie pożaru przez system uruchamia automatycznie wentylację oddymiającą. Alarm pożarowy może być również wywołany za pomocą Ręcznych Ostrzegaczy Pożarowych (ROP), rozmieszczonych w punktach alarmowych oraz w przejściach ewakuacyjnych.

Alarm pożarowy powoduje uruchomienie wentylacji pożarowej i automatyczne zamknięcie dojazdu do obu rur tunelu oraz uruchamia programy pożarowe w systemie zarządzania tunelem. Wszystkie instalacje tunelu pracują wówczas w trybie pożarowym. Zostaje powiadomiony operator w centrum zarządzania i wysłany automatyczny komunikat do straży pożarnej. Komunikaty o pożarze i zalecenia ewakuacyjne przekazywane są przez dźwiękowy system ostrzegawczy, na przemian z informacjami w kanale radiowym UKF.

Źródło: GiK

Fot. GiK
Fot. GiK

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Asfalt LOTOSU redukujący smog ma trafić na drogę w pow. ostródzkim

LOTOS Asfalt i Samorząd Powiatu Ostródzkiego chcą zbudować doświadczalny odcinek drogi z asfaltem redukującym smog. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *