środa , Kwiecień 1 2020
Strona główna / Wiadomości / Trójmiejskie drogi / Ostatnie prace w tunelu pod Martwą Wisłą: system sygnalizacji pożaru
Fot. GiK

Ostatnie prace w tunelu pod Martwą Wisłą: system sygnalizacji pożaru

Fot. GiK
Fot. GiK

Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku codziennie pracuje około 300 osób. Aktualnie zajmują się one przede wszystkim instalacją i przygotowaniem do uruchamiania systemów znajdujących się w tunelu.  A tych jest naprawdę sporo, bowiem dla prawidłowego funkcjonowania tej inwestycji konieczne było wyposażenie jej w szereg urządzeń zapewniających stałą kontrolę ruchu drogowego i odpowiednie warunki do przebywania ludzi w tunelu.

Oprócz tego niezbędne jest zainstalowanie systemów bezpieczeństwa, ułatwiających ewakuację ludzi i samochodów oraz prowadzenie akcji ratunkowych w tunelu, szczególnie w przypadku pożaru.

Zobacz również: Ostatnie prace budowlane w tunelu pod Martwą Wisłą (grudzień 2015)

Systemy zaprojektowane w tunelu:

  • Instalacja wentylacji;
  • Instalacja organizacji ruchu : sygnalizacja, stacja pogodowa, liczniki ruchu, wykrywanie wysokości;
  • Instalacje punktów SOS;
  • System video monitoringu : TVCC, AID (Automatyczne Wykrywanie Wypadków),
  • System radiowy;
  • Zarządzanie i sterowanie : komunikacja, architektura komunikacji, sterowanie, wewnątrz tunelu, poziomy sterowania;
  • Instalacje SAP i DSO : wykrywanie pożaru, system dźwięku;
  • Pomiary iluminacji;
  • Pomiary przejrzystości powietrza;
  • Pomiary stężenia c.o.;
  • Pomiary wiatru;
  • Instalacje automatyki HVAC;
  • Instalacje Centrum zarządzania;
  • Główne zasilanie tunelu;
  • Awaryjne zasilanie tunelu;
  • Instalacje budynków technicznych;
  • Oświetlenie.
5193_gallery_photos_image_path_img_6242
Fot. GiK

Aktualnie kończy się instalacja SAP czyli systemu sygnalizacji pożaru:

Fot. GiK
Fot. GiK

Ten zaawansowany system obejmuje przestrzeń obu rur tunelu oraz budynki techniczne i budynek CZT. System wykorzystuje pięć central sygnalizacji pożaru, połączonych w sieć.

W każdej rurze tunelu, pod stropem, umieszczono kabel liniowej detekcji pożaru. Umożliwia on wykrycie i lokalizację pożaru o mocy 5 MW w ciągu minuty od powstania (moc odpowiada spaleniu 20 l benzyny na powierzchni 4 m2).

Cały tunel podzielono na odcinki o długości 50 m, a lokalizacja pożaru jest określana z dokładnością do odcinka. Wykrycie pożaru przez system uruchamia automatycznie wentylację oddymiającą. Alarm pożarowy może być również wywołany za pomocą Ręcznych Ostrzegaczy Pożarowych (ROP), rozmieszczonych w punktach alarmowych oraz w przejściach ewakuacyjnych.

Alarm pożarowy powoduje uruchomienie wentylacji pożarowej i automatyczne zamknięcie dojazdu do obu rur tunelu oraz uruchamia programy pożarowe w systemie zarządzania tunelem. Wszystkie instalacje tunelu pracują wówczas w trybie pożarowym. Zostaje powiadomiony operator w centrum zarządzania i wysłany automatyczny komunikat do straży pożarnej. Komunikaty o pożarze i zalecenia ewakuacyjne przekazywane są przez dźwiękowy system ostrzegawczy, na przemian z informacjami w kanale radiowym UKF.

Źródło: GiK

Fot. GiK
Fot. GiK

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Działania Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w walce z rozprzestrzenianiem się koronawirusa

Zamknięcie parkingów wzdłuż pasa nadmorskiego, zamknięty na weekend Park Oliwski, częściej myte wiaty przystankowe, specjalne ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *