
Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku codziennie pracuje około 300 osób. Aktualnie zajmują się one przede wszystkim instalacją i przygotowaniem do uruchamiania systemów znajdujących się w tunelu. A tych jest naprawdę sporo, bowiem dla prawidłowego funkcjonowania tej inwestycji konieczne było wyposażenie jej w szereg urządzeń zapewniających stałą kontrolę ruchu drogowego i odpowiednie warunki do przebywania ludzi w tunelu.
Oprócz tego niezbędne jest zainstalowanie systemów bezpieczeństwa, ułatwiających ewakuację ludzi i samochodów oraz prowadzenie akcji ratunkowych w tunelu, szczególnie w przypadku pożaru.
Zobacz również: Ostatnie prace budowlane w tunelu pod Martwą Wisłą (grudzień 2015)
Systemy zaprojektowane w tunelu:
- Instalacja wentylacji;
- Instalacja organizacji ruchu : sygnalizacja, stacja pogodowa, liczniki ruchu, wykrywanie wysokości;
- Instalacje punktów SOS;
- System video monitoringu : TVCC, AID (Automatyczne Wykrywanie Wypadków),
- System radiowy;
- Zarządzanie i sterowanie : komunikacja, architektura komunikacji, sterowanie, wewnątrz tunelu, poziomy sterowania;
- Instalacje SAP i DSO : wykrywanie pożaru, system dźwięku;
- Pomiary iluminacji;
- Pomiary przejrzystości powietrza;
- Pomiary stężenia c.o.;
- Pomiary wiatru;
- Instalacje automatyki HVAC;
- Instalacje Centrum zarządzania;
- Główne zasilanie tunelu;
- Awaryjne zasilanie tunelu;
- Instalacje budynków technicznych;
- Oświetlenie.

Aktualnie kończy się instalacja SAP czyli systemu sygnalizacji pożaru:

Ten zaawansowany system obejmuje przestrzeń obu rur tunelu oraz budynki techniczne i budynek CZT. System wykorzystuje pięć central sygnalizacji pożaru, połączonych w sieć.
W każdej rurze tunelu, pod stropem, umieszczono kabel liniowej detekcji pożaru. Umożliwia on wykrycie i lokalizację pożaru o mocy 5 MW w ciągu minuty od powstania (moc odpowiada spaleniu 20 l benzyny na powierzchni 4 m2).
Cały tunel podzielono na odcinki o długości 50 m, a lokalizacja pożaru jest określana z dokładnością do odcinka. Wykrycie pożaru przez system uruchamia automatycznie wentylację oddymiającą. Alarm pożarowy może być również wywołany za pomocą Ręcznych Ostrzegaczy Pożarowych (ROP), rozmieszczonych w punktach alarmowych oraz w przejściach ewakuacyjnych.
Alarm pożarowy powoduje uruchomienie wentylacji pożarowej i automatyczne zamknięcie dojazdu do obu rur tunelu oraz uruchamia programy pożarowe w systemie zarządzania tunelem. Wszystkie instalacje tunelu pracują wówczas w trybie pożarowym. Zostaje powiadomiony operator w centrum zarządzania i wysłany automatyczny komunikat do straży pożarnej. Komunikaty o pożarze i zalecenia ewakuacyjne przekazywane są przez dźwiękowy system ostrzegawczy, na przemian z informacjami w kanale radiowym UKF.
Źródło: GiK
