W Gdańsku otwarto pierwszą stację wodorową NESO, która przeznaczona jest dla autobusów i samochodów osobowych. Tamtejszymi ulicami będzie też jeździć flota wodorowych NesoBusów. W czwartek pierwsze z zamówionych przez miasto zeroemisyjnych pojazdów Grupy Polsat i ZE PAK zostały oficjalnie zaprezentowane.
W czwartek około godz. 14 rozpoczęło się uroczyste otwarcie pierwszej stacji tankowania wodorem NESO w Gdańsku. Obiekt stanął przy ul. Jabłoniowej.
Na uroczystości pojawili się właściciel Grupy Polsat Plus i ZE PAK Zygmunt Solorz, prezydent miasta Aleksandra Dulkiewicz i zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski.

Stacja tankowania wodorem w Gdańsku
– Stacja powstała dzięki decyzji prezesa Zygmunda Solorza. Zamiast mówić – działamy. Dokonujemy transformacji energetycznej, ponieważ po agresji Rosji na Ukrainę ta niezależność energetyczna nabrała jeszcze większego znaczenia – mówił podczas prezentacji Maciej Koński, wiceprezes ZE PAK. Jeśli chodzi o zielony wodór, to jesteśmy w awangardzie w Europie, a nawet i na świecie. Jak będziemy produkować dużo taniej, czystej, stabilnej energii, to również będziemy mieć tańszy wodór, czyli również wtedy budujemy niezależność paliwową – dodał.
Koński poinformował, że Grupa Polsat Plus i ZE PAK inwestuje dużo w tanią i czystą energię. Przypomniał przy tej okazji m.in. o otwarciu farmy wiatrowej w Człuchowie.
Stację tankowania wodorem dla pojazdów osobowych oraz autobusów zbudowała Grupa Polsat Plus i ZE PAK. – Z dumą możemy powiedzieć, że jest to jedna z najnowocześniejszych i najbardziej wydajnych stacji tankowania wodoru na świecie – mówił Maciej Koński.
Zaznaczył, że obiekt jest wyposażony w fotowoltaikę i magazyny energii, co sprawia, że jest w dużej części samowystarczalny energetycznie.
Jak tankować samochód na wodór?
Samochód wodorowy na stacji tankuje się 3-4 minuty, jego zasięg to około 650 km. Tankowanie autobusu zajmuje kilkanaście minut, a zasięg pojazdu to 450 km. Ze stacji NESO korzysta się podobnie jak z tradycyjnej. Najpierw w terminalu wybiera się dystrybutor i opłaca transakcję, a następnie „pistoletem” z dystrybutora napełnia się bak.
NesoBusy w Gdańsku
Gdańska flota autobusów miejskich została zasilona przez wodorowe NesoBusy. Pierwsze cztery zeroemisyjne pojazdy Grupy Polsat i ZE PAK, które wygrały przetarg, trafiły do stolicy Pomorza. W sumie będzie ich 10. Już od kwietnia pasażerów woził egzemplarz testowy. Pojazd ma 93 miejsca dla pasażerów, w tym 37 miejsc siedzących. Jego zasięg to 450 km.
NesoBus – polski autobus wodorowy
NesoBusy są produkowane w Świdniku przez polską spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy założoną przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK. Skrót „NESO”, znajdujący się w pierwszym członie nazwy, oznacza „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. Pojazdy te są zeroemisyjne, w pełni napędzane wodorem, czyli najczystszym paliwem na świecie.
Oznacza to, że nie produkują żadnych zanieczyszczeń, a wręcz oczyszczają powietrze. Pojazd napędzany jest przez zatankowany wodór, który po złączeniu z pobranym z powietrza i przefiltrowanym tlenem wytwarza prąd. Ten jest następnie dostarczany do silnika elektrycznego autobusu. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, pojazd emituje z rury wydechowej parę wodną oraz wodę. Jest ona w pełni destylowana i czysta.
Stacje wodorowe NESO w Polsce
Od czwartku w Polsce funkcjonują w sumie trzy stacje wodorowe NESO. Wcześniej otwarto obiekty w Warszawie oraz w Rybniku. Jednak niedługo ich liczba wzrośnie. W trakcie budowy są również stacje w Gdyni, Lublinie oraz we Wrocławiu.
Stacje są stworzone z myślą zarówno o autobusach, jak i prywatnych samochodach osobowych. Tankowanie nie różni się niemal niczym od tego na stacji benzynowej. Zatankowanie samochodu do pełna trwa zaledwie kilka minut, a autobusu niecały kwadrans. Obecnie dostępne powszechnie samochody wodorowe na jednym tankowaniu mogą przejechać nawet ponad 600 km.