poniedziałek , 2 grudnia 2024
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. LOTOS

Paliwa zimowe w ofercie sieci LOTOS

Od 16 listopada do końca lutego w ofercie sieci stacji LOTOS dostępny jest zimowy olej napędowy i benzyna spełniająca normy paliwa zimowego. LOTOS rozpoczął także wprowadzanie do swojej sieci oleju napędowego, produkowanego na bazie oleju arktycznego IZ-40 i planuje zakończyć ten proces w ciągu kilku tygodni. Tempo tego procesu jest zależne od pogarszających się warunków pogodowych w Polsce.

Czym różni się paliwo letnie od zimowego? W przypadku benzyn zwiększa się prężność tego paliwa przez dodanie większej ilości komponentów lekkich np. butanu. Wyższa prężność benzyny w jesienno-zimowym okresie pozwala bezproblemowo uruchomić silnik w niskich temperaturach. W okresie letnim prężność par może być maksymalna 60 kPa, a w okresie zimowym parametr ten może wynosić maksymalnie 90 kPa.

Przy wyborze oleju napędowego zimą warto zwrócić uwagę na temperaturę mętnienia oraz temperaturę zablokowania  zimnego filtra (CFPP) – mówi Tadeusz Surawski, starszy inżynier ds. technologii Grupy LOTOS S.A. – Stosując ulepszony olej napędowy Dynamic Diesel podczas mrozów zmniejsza się ryzyko procesu wytrącania parafin, których kryształy, w skrajnym przypadku, mogą zablokować filtr paliwa, a w efekcie uniemożliwić dalszą jazdę pojazdu.

W Polsce, wg normy, w okresie letnim CFPP limitowany jest na poziomie minimalnym 0°C, a w okresie zimowym limit tego parametru to minimalnie -20°C. Warto podkreślić, że standardowy olej napędowy zimowy to nie to samo co olej arktyczny IZ-40 z rafinerii Grupy LOTOS, który gwarantuje temperaturę blokady zimnego filtra (CFPP) do -32°C oraz temperaturę mętnienia do -22°C.

Zimowe atuty paliw premium

Niezależnie od wieku nowe i starsze pojazdy mogą wykorzystać wiele atutów paliw Dynamic. To nie tylko moc silnika, ale także jego stabilna praca i mniejsze spalanie. W Dynamic Diesel są dodatki uszlachetniające. Depresatory, dodawane do oleju napędowego – od początku października do połowy kwietnia – sprawiają, że podczas krystalizacji parafin, gdy temperatura spada poniżej temperatury mętnienia, powstają mniejsze kryształy, które do pewnej temperatury nie zapychają filtra. Natomiast dodatki WASA spowalniają opadanie na dół zbiornika już skrystalizowanych parafin. To ważne, bo paliwo zasysane jest z dołu zbiornika i jeśli jest tam warstwa parafin, to filtr może szybko się zapchać.

Oprócz tego, przez cały rok, do olejów napędowych  dodawane są biocydy, które hamują rozwój bakterii i innych mikroorganizmów w zbiornikach. Powstające z nich osady również mogą zatkać filtry.

Poza tym paliwa LOTOS Dynamic mają pakiet dodatków, np. detergentów myjących silnik, antykorozyjnych, przeciwpiennych (oleje napędowe). Gdyby nie było tego ostatniego, to piana uniemożliwiłaby zatankowanie całego baku. Bez dodatków myjących w komorach spalania powstawałyby nagary (osady) obniżające sprawność silnika.

Kalendarz zmiany paliw w Polsce
benzyna olej napędowy
Okres zimowy 1 listopada do końca lutego 16 listopada do końca lutego
Okres przejściowy 1 marca do 30 kwietnia

1 do 31 października

1 marca do 15 kwietnia

1 października do 15 listopada

Okres letni 1 maja do 30 września 16 kwietnia do 30 września

Źródło: LOTOS

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Japoński wieczór w Mazda BMG Goworowski i premierowy pokaz CX-80

W czwartkowy wieczór, blisko setka gości spotkała się w gdańskim salonie Mazda BMG Goworowski, aby …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *