sobota , Styczeń 25 2020
Strona główna / Testy i prezentacje / Samochody / Peugeot 208 – nowe lwiątko

Peugeot 208 – nowe lwiątko

Nowa generacja samochodów marki Peugeot potrafi zachwycić. Język stylistyczny, który zapoczątkował model 508, znalazł teraz swoje odzwierciedlenie w miejskiej „dwieście ósemce”. Mały lew kusi wyglądem, cieszy zachowaniem na drodze, ale może odstraszyć ceną i stosunkowo niedużym wnętrzem. Testujemy nowe wcielenie miejskiego Peugeota 208 w bogatej wersji wyposażeniowej GT Line i z najmocniejszym, spalinowym silnikiem w ofercie – 1.2 Pure Tech 130. 

208 to jeden z tych samochodów, których przedstawiać nie trzeba. Miejskie auto segmentu B, kontynuator takich przebojów jak 205, 206, 207 i … 208. No właśnie! Mimo, że to zupełnie nowa generacja tego samochodu, producent nadał mu ten sam numer, który dzierżył poprzednik. Ogólna koncepcja pozostała taka sama, ale – zgodnie z duchem czasu – nowy model przystosowany jest także do napędu elektrycznego!

Testowana przez nas 208-ka posiadała konwencjonalny napęd, za to w najmocniejszym wydaniu. 3-cylindrowy benzyniak o pojemności 1.2 litra ma 130 koni mechanicznych i 230 Nm momentu obrotowego. To sporo jak na samochód ważący trochę ponad 1100 kilogramów. Napęd przekazywany jest w nim na przednie koła za pośrednictwem 8-stopniowego automatu.

Całość tworzy dobry zestaw – żwawy silnik, sprawna skrzynia i ta stylistyka! 208 wygląda bardzo nowocześnie i zadziornie – adekwatnie do oferowanych osiągów. W prezentowanym egzemplarzu GT Line z najmocniejszym silnikiem zamontowanych jest kilka dodatków stylistycznych, np. obramowane nadkola oraz lusterka boczne z czarnym, błyszczącym wykończeniem, tylny zderzak z atrapą dyfuzora oraz podwójna końcówka wydechu. Do tego, montowane we wszystkich wersjach LEDowe reflektory przednie w stylu „kłów lwa”.

Warto też zwrócić uwagę na całkiem spory prześwit. Mimo sportowego charakteru, twórcy małego Peugeota uwzględnili jego główne przeznaczenie – czyli miasto. Aluminiowe felgi w prezentowym egzemplarzu dość łatwo jest uszkodzić ze względu na rant pokrywający się z oponą, ale przynajmniej podwozie nie zostanie „przeorane” tak łatwo wjeżdżając na krawężnik.

Stylistyce zewnętrznej towarzyszy równie śmiały projekt wnętrza. Kokpit w stylu „statku kosmicznego”z małą, eliptyczną kierownicą, dżojstikowatą dźwignią zmiany biegów i Peugeot i-Cockpit 3D z panelem 10-calowych wirtualnych zegarów, multimedialnym ekranem dotykowym o przekątnej 7”. Całość wykonana z przyjemnych w dotyku tworzyw. Niestety w parze z efektownością, nie idzie przestrzeń. 208 na pewno nie jest liderem pod tym względem. Szczególnie z tyłu ciasno będzie wysokim pasażerom. Pewnych trudności może przysporzyć także usadowienie się za kierownicą i dostosowanie wysokości kolumny kierownicy i fotela względem zegarów. Bagażnik ma przyzwoitą jak na tą klasę wielkość – 311 litrów.

Zachowanie Peugeota 208 w czasie jazdy jest bardzo dobre. Cieszy wysoki komfort resorowania i doskonałe wyciszenie. Nawet przy prędkościach powyżej 140 km/h w kabinie da się swobodnie rozmawiać. Silnik o konstrukcji 3-cylindrowej wpada w niepokojące wibracje, a dzieje się tak tylko podczas rozruchu i gaszenia. W czasie jazdy trudno się zorientować, że to jednostka tego typu. Wynik spalania pokazuje jednak, że idea downsizingu to bezużyteczny wymysł ustawodawców, bowiem średnie spalanie podczas naszego testu wyniosło trochę ponad 8 litrów benzyny na 100 kilometrów.

Tabela danych technicznych

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./1199/R3/12
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 130/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 230/1750
Skrzynia biegów/napęd – aut. 8/przedni

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 8.7
Prędkość maksymalna (km/h) – 208

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4055/1765/1430
Masa własna/ładowność (kg) – 1158/472

Cena – od 53 900 zł (testowana GT Line – od 95 200 zł)

Naszym zdaniem

Peugeot 208 to kolejny atrakcyjny samochód tej marki, który debiutuje w tym roku. Cieniem kładzie się tylko cena, która na polskie warunki wydaje się wygórowana. Samochód poza wyglądem ma bardzo dobre właściwości jezdne i bogate wyposażenie seryjne. Zastrzeżenia można mieć do przestrzeni wewnątrz – tutaj konkurenci mają więcej do zaoferowania. Nie przebiją natomiast najnowocześniejszego wyglądu kokpitu w tym segmencie. Rywale na tym tle wydają się być autami innej generacji.

Podstawowa wersja 208’ki z 75-konnym silnikiem kosztuje 53 900 zł. Jednak brakuje w niej wielu elementów wyposażenia, które dostrzec można na zdjęciach testowanej wersji GT Line. Optymalnie skonfigurowany Peugeot 208 to wydatek powyżej 70 000 zł.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Alfa Romeo Stelvio 2.2 diesel AT8 – takiej Alfy jeszcze nie było

Alfa Romeo to jedna z tych marek, która wywołuje prawdziwe, motoryzacyjne emocje. Stety czy niestety, ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *