niedziela , 17 października 2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow

Peugeot 3008 Allure 1.6 THP 165 KM – francuski crossover

Peugeot 3008 - JD Kulej - test redakcyjny-1320609Francuskie samochody zawsze na tle swoich konkurentów były oryginalne. Miały swój wyjątkowy styl i rozwiązania, których na próżno szukać u konkurentów z Niemiec czy Japonii. Jeden z najnowszych modeli francuskiego koncernu PSA, w skład którego wchodzi Peugeot, to 3008. To atrakcyjny samochód, który łączy cechy crossover’a i SUV’a. 

Pierwszy model oznaczony takim numerem debiutował na rynku w 2009 roku. Był to wówczas przestronny i funkcjonalny minivan o lekko podwyższonym zawieszeniu.

Prezentowany następca niema ze swojego poprzednika prawie nic i stara się bardziej wyraziście nakreślić swoją kategorię. Producent dumnie nazywa go SUV’em, ale brakuje ma jednej ważnej cechy – napędu na 4 koła. Na polskim rynku, żaden z oferowanych modeli nie jest obecnie dostępny z takim układem napędowym.

Peugeot 3008 - JD Kulej - test redakcyjny-1320646

Szkoda – bo 3008 ma potencjał na samochód o terenowych cechach. Ma bardzo duży jak na tą klasę prześwit, wynoszący 220 milimetrów i opcjonalnie dostępny system Grip Control, który symuluje działanie blokady mechanizmu różnicowego na przedniej osi oraz wspomaga zjazd ze stromych i śliskich wzniesień. W praktyce działa to skutecznie, ale wyraźnie czuć, że to tylko rozwiązanie prowizoryczne. W codziennych warunkach pomoże, ale raczej nie polecamy zapuszczania się 3008 na niezbadane szlaki. Możliwość wyboru 5 trybów jazdy w zależności od przyczepności nawierzchni wyczuwalne jest tylko w skrajnych przypadkach.

Nie można natomiast mieć żadnych zastrzeżeń do pozostałych cech, które zwykle oferują SUV’y. 3008 jest ładne, ma zwartą i proporcjonalną sylwetkę. Wewnątrz oferuje dużo przestrzeni, a szerokość pojazdu i płaska podłoga w tylnej części kabiny powodują, że podróż nawet z kompletem 5 pasażerów jest możliwa. Bagażnik ma regularne kształty i pomieści całkiem sporo bagażu, bo 520 litrów bagażu (wg normy VDA 210).

Elektronika bywa kapryśna, o czym przekonaliśmy się w naszym testowym egzemplarzu. Prawdopodobnie błąd oprogramowania (lub kogoś, kto za bardzo w nim „manipulował”), spowodował, że klapa nie otwierała się do końca.

A jak 3008 zachowuje się na drodze? 

Jak przystało na francuski samochód, przede wszystkim komfortowo. Siedząc za kierownicą wręcz trudno zorientować się, że to samochód aspirujący do kategorii SUV. Zawieszenie działa sprężyście, jego praca, podobnie jak i jednostki napędowej, jest dobrze wyciszona i ponadto łatwo zapomnieć o wysokim prześwicie.

Nie ma tu charakterystycznego zjawiska „górowania” nad innymi użytkownikami drogi. Jedni uznają to za wadę, inni za komplement, natomiast przekłada się to na pewność prowadzenia i brak efektu „bujania”. Wysokość nadwozia to 162 centymetry, a długość niespełna 4,5 metra.

Peugeot 3008 - JD Kulej - test redakcyjny-1320640

Jak za sterami Airbus’a

Peugeot 3008 - JD Kulej - test redakcyjny-1320692Siadając na miejscu kierowcy można poczuć się jak za sterami samolotu. Nowocześnie zaprojektowany kokpit otula kierowcę. Po prawej stronie, idealnie dopasowana do kształtu dłoni dźwignia skrzyni biegów, który przywodzi na myśl komputerowy dżojstik, przed oczami zestaw elektronicznych wskaźników, które są wirtualne i można do woli je zmieniać, a centralnie na wprost – zapewne jeden z charakterystycznych elementów tego samochodu – malutka kierownica w kształcie elipsy.

Peugeot 3008 - JD Kulej - test redakcyjny-1320705

Ogółem to wszystko zachwyca, ale nie ma co ukrywać, że wymaga chwili przyzwyczajenia. Kiedy pozna się „gałkologię” i wszystkie funkcje, obsługa jest intuicyjna. Ale w pierwszej chwili trzeba się nad tym chwilę zastanowić.

Centralny tablet obsługuje nawigację, radio, panel klimatyzacji, obsługę telefonu oraz ustawienia samochodu, a jego poszczególne funkcje wybrać można przyciskami znajdującymi się pod nim. Rozwiązanie znacznie wygodniejsze, niż pokrętło wyboru!

Peugeot 3008 - JD Kulej - test redakcyjny-1320689

Podsumowanie

Peugeot 3008 - JD Kulej - test redakcyjny-1320664Peugeot 3008 w swojej najnowszej odsłonie to zdecydowanie jeden z najatrakcyjniejszych pojazdów w tej klasie. Francuzi jak zwykle pokazali się od oryginalnej strony prezentując samochód taki jak wszyscy, ale jednak zupełnie inny.

To dobrze, że nawet w tym najpopularniejszym rynkowym segmencie wciąż można zaoferować coś, czego jeszcze nie było.

3008 to nowoczesny samochód o rodzinnych cechach. Jest pakowany, bardzo wygodny i doskonale nadaje się zarówno do codziennego przemieszczania po mieście, jak i rodzinnej wycieczki na wakacje.

Testowany egzemplarz posiada benzynowy silnik 1.6 litra o mocy 165 koni mechanicznych połączony z dobrze działającą skrzynią EAT6 z możliwością ręcznej zmiany biegów manetkami przy kierownicy, która zmienia biegi wyjątkowo płynnie i dobrze wyczuwa intencje kierowcy.

Najtańsza wersja Peugeot’a 3008 kosztuje 89 900 zł. Prezentowany na zdjęciach model z pakietem wyposażeniowym Allure i silnikiem 1.6 THP to wydatek 128 300 zł.

I pomimo wszystkich zalet tego samochodu, to właśnie cena wydaje się jego najsłabszą stroną. Francuzi chyba zbyt optymistycznie podeszli do jego wyceny. Główny konkurent – Renault Kadjar jest o ponad 13 000 zł wyjściowo tańszy. Podobnie Hyundai Tucson, Nissan Qashqai, czy Toyota C-HR.

Tabela danych technicznych

NAPĘD
Silnik: typ/cylindry/zawory – benz./R4/16
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 165/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 240/1400
Skrzynia biegów/napęd – aut. 6/przedni

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 8.9
Prędkość maksymalna (km/h) – 206

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4447/1906/1624
Masa własna/ładowność (kg) – 1300/650

Cena – 128 300 zł

Samochód do testu udostępniony został przez firmę JD Kulej – Autoryzowany salon Peugeot w Gdyni

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Jeep Gladiator – czyli Wrangler w wersji pick-up

Jeep to ugruntowana marka wśród producentów samochodów terenowych. Jednoznacznie kojarzy się z legendarnym Warnglerem, czyli …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *