344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Piekło zamarzło? Elektryczna Klasa G w Mercedes-Benz BMG Goworowski

Jeden z najbardziej kultowych modeli Mercedesa, produkowany od ponad 40 lat legendarny terenowy model Klasy G, doczekał się elektrycznego napędu. Choć brzmi to jak herezja… ma sens. To chyba najbardziej uzasadniona decyzja o zeletryfikowaniu jakiekolwiek modelu samochodu w historii. Dlaczego? 

Klasa G swój surowy, terenowy charakter zaczęła tracić w latach 90-tych, przekształcając się w lanserski samochód, który mimo zaawansowanych możliwości terenowych, najczęściej służył jako auto miejskie.

Zadawał szyku na podjazdach modnych klubów, restauracji i przed galeriami handlowymi. Wprowadzenie w 2018 roku zupełnie nowej generacji, nie wiele zmieniło. Klasa G jest wciąż obiektem pożądania bardzo wielu miłośników motoryzacji, ale niezaprzeczalnie nie jest to samochód, którym chciałoby się pojechać „w trasę” – jest za wolny, nie prowadzi się tak dobrze jak np. sedany, zużywa dużo paliwa i stawia ogromny opór aerodynamiczny, przez co jest głośny. Potwierdza to więc jego zastosowanie wspomniane w pierwszym akapicie. Może właśnie dlatego Mercedes postanowił wprowadzić do sprzedaży jego elektryczną wersję.

Stylistycznie samochód jest niemal identyczna jak odmiana spalinowa. Odróżniają go detale, spośród których najwyraźniejszy wydaje się brak koła zapasowego na tylnej klapie. Ponadto niebieskie listwy wokół nadwozia, emblemat EQ na przednich błotnikach i odmienny panel przycisków na centralnej konsoli.

Mercedes-Benz G 580 EQ wciąż jest bardzo dzielny w terenie. W pewnych obszarach wersja elektryczna przewyższa nawet warianty z napędem konwencjonalnym – na przykład pod względem głębokości brodzenia w wodzie i błocie, która wynosi aż 850 mm. Ponadto, elektryczna Klasa G ma zdolność pokonywania nawet 100-procentowych wzniesień (45 stopni) na odpowiednich powierzchniach, a prześwit, podwozia od nawierzchni wynosi minimum 250 mm. Kąt natarcia ma 32°, kąt zejścia 30,7° a kąt rampowy 20,3°.

Napęd G 580 EQ

Klasa G ma cztery silniki zintegrowane z ramą drabinkową – z przodu i z tyłu znalazły się obudowy mieszczące po dwie jednostki. Napęd jest realizowany za pośrednictwem krótkich półosi, co oznacza, że do podwozia można było przykręcić także tylne silniki elektryczne. Każdy z motorów rozwija moc szczytową 108 kW (147 KM), co daje łącznie maksymalną moc całkowitą 432 kW (588 KM). Maksymalny całkowity moment obrotowy wynosi 1164 Nm. Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 180 km/h.

Nowy Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ oferuje przełożenie redukcyjne LOW RANGE. Każdy silnik ma własną, centralnie przełączaną przekładnią. Przy każdej osi, we wspólnej obudowie, znajdują się dwa silniki elektryczne, ich skrzynie biegów oraz podwójny falownik. Taka konfiguracja umożliwia zmniejszenie przełożenia pod kątem jazdy w trudnym terenie, zapewniając maksymalny moment obrotowy oraz harmonijne zarządzanie temperaturą. Dostępne jest również ustawienie drogowe HIGH RANGE, gwarantujące maksymalny zasięg.

Elektryczna Klasa G zawraca w miejscu. Dosłownie!

Dzięki opcji G-TURN kierowcy mogą zawrócić nową, elektryczną Klasą G natychmiast i niemal w miejscu. Na nieutwardzonej lub luźnej nawierzchni samochód wykonuje maksymalnie dwa pełne nawroty w żądanym kierunku, co nie tylko wygląda spektakularnie, ale może być również pomocne w terenie – na przykład, jeśli przeszkoda z przodu uniemożliwia dalszą jazdę. Cztery niezależnie napędzane koła mogą obracać pojazd w lewo lub w prawo, w zależności od potrzeb. W tym celu koła po prawej i lewej stronie pojazdu obracają się w przeciwnych kierunkach.

Aby skorzystać z tej funkcji, samochód musi stać nieruchomo na płaskiej powierzchni, z zamkniętymi drzwiami, przednimi kołami ustawionymi na wprost i wciśniętym pedałem hamulca. Dodatkowo należy ustawić położenie D przekładni, wybrać program jazdy Rock i włączyć reduktor LOW RANGE. Wtedy kierowca może aktywować G-TURN za pomocą odpowiedniego przycisku na panelu obsługi. Żądany kierunek obrotu wybiera się, pociągając i przytrzymując lewą lub prawą manetkę przy kierownicy. Później należy przytrzymać kierownicę, zwolnić pedał hamulca i wcisnąć pedał przyspieszenia. Po dwóch pełnych obrotach samochodu funkcja G-TURN zostaje automatycznie anulowana. Kierowca może także w dowolnym momencie wyłączyć ją ręcznie, zwalniając manetkę przy kierownicy lub pedał gazu.

Ponad 660 tys. zł za elektrycznego terenowca Mercedesa

Polski cennik elektrycznej Klasy G otwiera kwota 664 100 zł z deklarowanym zasięgiem 468 km. Samochody dostępne są w trójmiejskich salonach Mercedes-Benz. Prezentowany na zdjęciu, eksponowany jest w gdyńskim salonie BMG Goworowski. Można tam tez skorzystać z jazdy testowej.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

TOP 5 najtańszych chińskich SUV-ów dostępnych w Polsce

Chińskie samochody kuszą przede wszystkim atrakcyjną ceną, znacznie niższą niż u europejskich rywali. Przedstawiamy 5 …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *