Od 29 lipca w rejonie Trójmiasta trwa rajd pod nazwą „Kaszëbë 2016”. Jego organizatorem jest stowarzyszenie CAAR Club Antycznych Automobili i Rajdów, które zrzesza miłośników starej motoryzacji i od prawie 25 lat organizuje rajdy turystyczno-krajoznawcze głównie na terenie Polski. W niedzielę 31 lipca, klasyki biorące udział w imprezie zaparkowały w Gdyni, na Skwerze Kościuszki. Kolejna okazja, aby zobaczyć te wyjątkowe samochody w Trójmieście, będzie w środę 3 sierpnia przy sopockim molo od godziny 10 do 15:30.
Łącznie w imprezie bierze udział 31 załóg, w tym niemal połowa z zagranicy – głównie z Niemiec i Dani. Bez wątpienia, jest to jedna z najciekawszych tegorocznych imprez z udziałem klasycznych automobili na Pomorzu. A dzięki uczestnictwu załóg zagranicznych, na trasie rajdu można podziwiać wyjątkowo rzadkie samochody.
Jedna z niemieckich załóg uczestniczy w rajdzie samochodem IFA F9. Ten produkowany w latach 1949-1956 nieduży kabriolet to bliźniacza konstrukcja DKW F89. Posiada dwusuwowy, trzycylindrowy silnik o pojemności 0.9 litra i mocy 30 KM. Ponadto, IFA F9 dostępna była jako sedan oraz kombi z jedną parą drzwi. Samochód ten jest poprzednikiem Wartburga 311. Ogółem powstało nieco ponad 40 tysięcy IFA F9.
Kolejnym “rarytasem” jest Glas 1700 GT. Jest to zaprezentowany w maju 1965 roku sportowy roadster, który produkowany był przez firmę Hans Glas GmbH w Dingolfing w Bawarii. Posiada on silnik o pojemności 1682 ccm i mocy 100 KM. Pozwala to rozpędzić 1700 GT do 185 km/h. Produkcja tego modelu zakończona została w czerwcu 1967 roku. Ogółem powstało ich 363 sztuki. W latach 67-68 jego produkcję kontynuowano pod marką BMW, która przejęła fabrykę Glas. Bawarski koncern wyprodukował jeszcze kolejne 1259 sztuk z własnym szyldem.
Jeden z najstarszych samochodów biorących udział w rajdzie to Opel 1200 z 1935 roku. Jego 4-cylindrowy silnik 1.2 litra generuje 16 kilowatów mocy, która trafia na tylne koła. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 85 km/h.
Ponadto, w rajdzie uczestniczą równie rzadkie i emocjonujące, ale nowsze konstrukcje. Wśród nich są między innymi Porsche 356B z pierwszej serii 1600 (Type 616/1 B4) produkowane w latach 1960-63, Ferrari 308 GTB z silnikiem 2.9 V8 z lat 1975-1980, Jaguar XJ120 z 1952 roku czy Chevrolet Corvette C3 Stingray (1969-1976).
Na Skwerze Kościuszki w niedzielę pojawiły się też inne klasyki, nie biorące udziału w rajdzie. Część z nich to znane auta trójmiejskich miłośników klasycznej motoryzacji.
Kolejne okazje, aby spotkać uczestników „Kaszëbë 2016” to Hotel Neptun w Łebie (poniedziałek), Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku (wtorek), Skwer Kuracyjny w Sopocie (środa), Fabryka Porcelany „Lubiana” w Łubianie (czwartek) oraz Skansen Kultury Kaszubskiej we Wdzydzach Kiszewskich (piątek).
W rajdzie uczestniczą również między innymi: Mercedesy 450SL (R107), W124, W108, W110, W116, Fiat 850 Sport Spider, Peugeot 504, Porsche 944 Turbo, Austin Healey 3000, Ford Mustang I, Volvo 1800P, Triumph TR 6, Jaguar Mk II.