Wymiana silnika, to jedna z najbardziej skomplikowanych i czasochłonnych czynności, jakie można wykonać przy pojeździe mechanicznym. A jeśli ta praca jest do wykonania przy… kruszarce, okazuje się ona jeszcze trudniejsza. Takiej właśnie naprawy podjęli się serwisanci z warsztatu firmy Mercedes-Benz Grupa Wróbel ze Straszyna. Była to pierwsza tego typu operacja jaką wykonywali tamtejsi mechanicy. Co więcej, żadna inna firma, której poszukiwał właściciel maszyny, nie chciała się jej podjąć lub nie posiadała odpowiedniego wyposażenia.
Użytkownikiem kruszarki jest zakład utylizacyjny z Elbląga. Do napędu mechanizmu kruszącego śmieci, wykorzystywany był w niej wysokoprężny silnik produkcji Mercedes-Benz.
Klient zgłosił nam usterkę w postaci zapowietrzającego się silnika. W wyniku tego, po dłuższym postoju, silnika nie można było uruchomić – informuje Sebastian Błaszak, Doradca Serwisowy Samochodów Dostawczych i Ciężarowych z Mercedes-Benz Grupa Wróbel w Straszynie. Po wstępnej diagnozie zaleciliśmy kontrolę szczelności bloku silnika. Odbyło się to poprzez zaślepienie otworów paliwowych i odcięcie wszystkich zewnętrznych źródeł zasilania. Po podłączeniu manometru okazało się, że w bloku silnika są mikro-pęknięcia. Dla komfortu pracy i niezawodności dalszego funkcjonowania tej maszyny przedstawiliśmy klientowi ofertę na zakup nowego silnika wraz z montażem – dodaje Błaszak.
Oferta dotyczyła jednostki z serii Economy Line, czyli takiej, w której następuje zwrot starej jednostki napędowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu, cena zakupu nowego silnika jest niższa. W tym przypadku jego katalogowa wartość wyniosła 109 550 zł. Faktyczna cena naprawy, pozostaje jednak tajemnicą handlową.
Produkcja nowego silnika o oznaczeniu OM 460 LA trwała 3 tygodnie. Jest to 6-cylindrowa jednostka, o pojemności 12.820 ccm, wspomagana turbosprężarką z intercoolerem, generująca moc ponad 400 koni mechanicznych. Takie silniki były stosowane w nieprodukowanych już ciężarówkach Axor.
Proces wymiany rozpoczął się od rozbiórki kruszarki i wymontowania starego silnika. W tym celu serwisanci autoryzowanego przedstawiciela Mercedes-Benz ze Straszyna wykorzystali suwnice zamontowaną w serwisie. Był to kluczowy element całej operacji, bowiem “suchy” silnik, bez płynów eksploatacyjnych, waży aż 930 kilogramów. Był to też jeden z czynników, decydujących o tym, że tylko serwis ze Straszyna mógł się tej naprawy podjąć.
Cała operacja wymontowania starego i zamontowania nowego silnika wymaga pracy przez 7 dni roboczych. Silnik objęty jest roczną gwarancją i wymaga regularnego serwisowania według przepracowanych motogodzin. Pierwszy przegląd wypada po 750 motogodzinach – dodaje Sebastian Błaszak.
Mercedes-Benz Grupa Wróbel to autoryzowany dealer i serwisant z 25 letnim stażem. Sieć salonów i serwisów firmy to obecnie dziewięć oddziałów zlokalizowanych we Wrocławiu, Opolu, Jeleniej Górze, Pietrzykowicach, Lubinie, Zielonej Górze, Częstochowie i Straszynie k. Gdańska.