Słońce i ziemia. “Sol“ i “terra“. Taką nazwę nosi najnowszy w gamie Subaru model, który równocześnie jest pierwszy w pełni elektrycznym samochodem tej marki. Solterra zachowuje charakterystyczne cechy, takie jak napęd na 4 koła i podwyższony prześwit, ale nie ma silnika typu boxer, a zamiast wlewu paliwa jest gniazdko ładowania.
Solterra to SUV, odpowiadający wielkością modelowi Forester. Nie jest to własna konstrukcja Subaru – samochód ten powstał w kooperacji z Toyotą i jest bliźniakiem modelu bZ4X, z którym ma wspólne wszystkie podzespoły układów jezdnego i napędowego. Wizualnie Subaru różni się innymi reflektorami oraz lampami tylnymi. Inny jest także przedni panel z 6-kątnym grillem.
Stały napęd na 4 koła, mimo, że to “elektryk”!
Subaru zadbało o to, aby chociaż cząstka DNA marki pozostała w tym modelu. W przeciwieństwie do Toyoty i niemal wszystkich samochodów elektrycznych na rynku, Solterra “nie odbiera” napędu jednej z osi w imię oszczędności. W Subaru zawsze pracują obydwa silniki, dzięki czemu jest tak, jak ten producent nas przyzwyczaił. Solterra ma stały napęd na 4 koła i 218 mm prześwitu.
Ponadto, zastosowano tu tryb jazdy “Power”, w którym reakcje silników są szybsze i ostrzejsze, a dodatkowo mamy łopatki na kierownicy do regulowania siły odzysku energii oraz sztywniejsze zawieszenie. Krótko mówiąc – Subaru przystosowało Solterre do nieco bardziej “sportowego” charakteru, niż ma to miejsce w Toyocie.
Całościowa moc układu napędowego wynosi 218 KM. Oba silniki – napędzające przednią i tylną oś, mają taką samą moc – po 109 KM. Producent podaje, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,9 sekundy, a prędkość maksymalna 160 km/h.
Producent deklaruje, że Solterra ma ponad 400 kilometrowy zasięg na w pełni naładowanej baterii o pojemności 71.4 kWh. Niezależne testy wskazują jednak na zużycie energii na poziomie 25-28 kWh, co przełożyłoby się na około 250 km realnego zasięgu.
Pierwszy egzemplarz ekspozycyjny jest już dostępny w salonie Subaru Gdańsk Zdanowicz. Dodatkowo, w miniony weekend istniała możliwość odbycia jazdy testowej modelem z centrali. Kiedy egzemplarz demonstracyjny zagości w Trójmieście na stałe na razie nie wiadomo.
Solterra występuje w trzech wersjach wyposażeniowych: Comfort, Platinum i Platinum Plus. najtańszy, podstawowy wariant kosztuje od 50 000 €.