BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
moto3m_KIA_750x200
previous arrow
next arrow
Fot. GDDKiA

Podsumowanie 2022 roku na drogach krajowych w woj. pomorskim i do niego prowadzących

Oddanie do ruchu drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie – Gdynia i rozpoczęcie budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej – oto najważniejsze wydarzenia tego roku na Pomorzu, z punktu widzenia lokalnych kierowców. Ale na tym nie koniec!

Województwo Pomorskie

Trzy odcinki S6 – znacząca zmiana w poruszaniu się po regionie

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia pierwsze pojazdy pojechały drogą ekspresową S6 z Bożepola Wielkiego do Gdyni. Ta trasa ze względów realizacyjnych była podzielona na trzy odcinki: Bożepole Wielkie – Luzino, Luzino – Szemud i Szemud – Gdynia. Dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 42 km mocno zmieniła sposób poruszania się po województwie pomorskim. Zdecydowanie skróciła czas potrzebny na pokonanie drogi na kierunku wschód – zachód w województwie o ok. 50 min. Tym samym poprawił się komfort i bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Na trasie zlokalizowano węzły: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo i duże węzły zespolone: Chwaszczyno oraz Gdynia Wielki Kack.

Koszt tej inwestycji wyniósł ok. 2,1 mld zł. Został dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, kwotą 984 mln zł.

Dalsze odcinki dróg ekspresowych

Obecnie GDDKiA realizuje siedem kolejnych odcinków drogi ekspresowej S6 od Obwodnicy Słupska do Bożegopola Wielkiego oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (Chwaszczyno – Żukowo – Gdańsk Południe). Na zadaniu pierwszym OMT rozpoczęto już prace budowlane, a na pozostałych GDDKiA czeka na wydanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Spodziewać się można, że w kolejnych miesiącach 2023 r. zostaną one wydane. Wszystkie powyższe odcinki drogi ekspresowej mają długość przeszło 104 km.

Program budowy 100 obwodnic

W 2022 r. otwarto dla ruchu samochodowego obwodnicę Brzezia w ciągu DK25, pierwszą w naszym województwie, z Programu budowy 100 obwodnic. Trasa ma ok. 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach inwestycji przebudowano także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy.

Ponadto kontynuowane są prace projektowe przy kolejnych pomorskich obwodnicach: Człuchowa na DK22/25, Słupska i Kobylnicy na DK21, Starogardu Gdańskiego na DK22 i Sztumu w ciągu DK55.

Nowe drogi

GDDKiA rozpoczęła także wstępne prace projektowe przy nowych drogach krajowych. Pierwszą z nich jest droga prowadząca z węzła Łęczyce na przyszłej S6 w kierunku planowanej elektrowni atomowej w gminie Choczewo. Inwestycja jest realizowana we współpracy ze spółką Polskie Elektrownie Jądrowe.

Drugą jest tzw. Droga Czerwona w Gdyni, która ma być przedłużeniem Obwodnicy Trójmiasta w kierunku północnym, a następnie na wschód do gdyńskiego portu. Nowe trasa umożliwi sprawne połączenie rozwijającego się portu z krajową siecią dróg szybkiego ruchu. Ta trasa jest projektowana we współpracy ze spółką Centralny Port Komunikacyjny.

Fot. Gdynia.pl

Rozbudowy dróg

W minionym roku kontynuowano rozbudowę DK21 między Słupskiem a Ustką o długości ok. 13 km. Roboty budowlane objęły także część DK22:

  • gr. województwa – Buszkowo, ok. 3 km;
  • Chojnice – Czersk, ok. 22,5 km;
  • Starogard Gdański – Swarożyn, ok. 2,5 km;
  • Cisy – Malbork, ok. 1,4 km (inwestycja zakończona);
  • Knybawa – Gnojewo, ok. 5,6 km;
  • Królewo – gr. województwa, ok. 10 km.

Ponadto rozpoczęto rozbudowę DK55 w Brachlewie w okolicy wiaduktu z linią kolejową Malbork – Kwidzyn.

Kujawsko – Pomorskie

Trasa S5 Bydgoszcz – Świecie – Nowe Marzy

GDDKiA zakończyła budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S5, łączących Bydgoszcz z autostradą A1 w Nowych Marzach k. Grudziądza. Po rozwiązaniu umów z nierzetelnym wykonawcą, wznowiono na nich prace wiosną 2020 r. Łącznie jest to ponad 45 kilometrów drogi ekspresowej budowanej pod ruchem, w znacznej mierze śladem starej DK5. Na odcinku powstałej ponad dwie dekady temu obwodnicy Świecia, inwestycja polegała na przebudowie węzłów i dobudowaniu drugiego pasa. Z kolei na odcinku Aleksandrowo – Kusowo droga została poprowadzona nowym śladem, dzięki czemu ominęła od wschodu okolice Alei Dębowej w Borównie.

Dodatkowo, na oddanym do użytku jesienią 2021 r., 10-kilometrowym odc. S5 od węzła Bydgoszcz Błonie do węzła Szubin Północ, w maju br. oddano do ruchu zjazdy węzła Rynarzewo. Dzięki temu odcinek ten uzyskał pełną przejezdność. Wszystkie prace na ww. odcinku zostały ukończone.

Otwarcie S5 oznacza też zmianę zarządcy odcinków starodroża drogi krajowej nr 5 w Borównie (Aleja Dębowa) oraz na odcinku Kruszyn Krajeński – Rynarzewo. Zgodnie z prawem stały się one drogami wojewódzkimi.

Budowa siedmiu odcinków S5 w woj. kujawsko-pomorskim o długości 128 kilometrów to łączny koszt ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 1,8 mld zł. Droga spina Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz, gdzie za pośrednictwem autostrady A1 pojedziemy w kierunku Gdańska.

Fot. GDDKiA

Województwo warmińsko – mazurskie

S7 Napierki – Płońsk 

W sierpniu br. GDDKiA udostępniła całą trasę S7, kierunek Warszawa, odcinek Napierki – Płońsk w docelowym przekroju 2×2, a w grudniu tego roku wdrożono stałą organizację ruchu na tej drodze.

Nową drogę ekspresową S7 pomiędzy Napierkami i Płońskiem udostępniano etapami od grudnia 2021 roku, mimo trwających jeszcze prac. Choć na trasie obowiązywały w związku tym ograniczenia, to udostępniając drogę usprawniono przejazd, a jednocześnie wyprowadzono ruch tranzytowy z miejscowości leżących przy starym przebiegu DK7.

Budowę 71 km drogi ekspresowej S7 podzielono na cztery odcinki realizacyjne: Napierki – Mława (ok. 14 km), Mława – Strzegowo (ok. 21,5 km), Strzegowo – Pieńki (ok. 22 km) oraz Pieńki – Płońsk (ok. 13,7 km). Każdy z nich powstał w systemie Projektuj i buduj. W ramach inwestycji powstało m.in. 70 obiektów inżynierskich oraz dziewięć węzłów: Mława Północ, Mława Wschód, Mława Południe, Żurominek, Strzegowo Północ, Strzegowo Południe, Glinojeck, Pieńki Rzewińskie oraz Dłużniewo. Powstały też cztery Miejsca Obsługi Podróżnych: Pepłowo I, Pepłowo II, Ćwiklinek i Dłużniewo. Nawierzchnię drogi wykonano z betonu cementowego i dostosowano do ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.

Łączny koszt inwestycji wyniósł 1,6 mld zł. Wykonawcą trzech odcinków jest konsorcjum firm STRABAG i STRABAG Infrastruktura Południe, które wybudowało odcinki Strzegowo – Pieńki, Pieńki – Płońsk oraz Napierki – Mława. Wykonawcą odcinka Mława – Strzegowo było konsorcjum firm PORR oraz PORR Bau.

Źródło: GDDKiA

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Ostatni etap prac na moście wantowym w Gdańsku. W sobotę zawężenie jezdni

Dobiegają końca prace konserwacyjne na moście wantowym im. Jana Pawła II w ciągu ul. Sucharskiego. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *