W lipcu i sierpniu 2019 r. z AmberOne Autostrady A1 skorzystało 4 622 221 pojazdów, podczas gdy, w tym samym okresie 2018 r. skorzystało ich 4 816 127. Średnie dobowe natężenie ruchu w lipcu wyniosło ponad 74 000 pojazdów, a w sierpniu ponad 75 700 pojazdów.
W okresie wakacyjnym, zwłaszcza przy zmianach turnusów i w okolicy długiego weekendu, zaobserwować można było zwiększone natężenie ruchu. Największe natężenie w lipcu wyniosło 88 170 pojazdów i miało miejsce w sobotę 27 lipca. W sierpniu największy ruch dobowy przypadł w niedzielę 18 sierpnia i wyniósł ponad 89 000 pojazdów.
W stosunku do roku 2018 zaobserwowano nieznaczny wzrost poziomu przepustowości bramek, na co z pewnością wpływ miało korzystanie z nowoczesnych terminali płatniczych oraz zmieniający się trend w sposobie płatności, w szczególności wzrost użytkowników AmberGO, których w lipcu było już 7%, a w sierpniu wzrosło do 10%. Obecnie około 25% transakcji odbywa się przy użyciu karty płatniczej, a około 15% transakcji odbywa się przy użyciu karty flotowej. Wykorzystane zostały również skrajne pasy XL jako dodatkowe pasy wjazdowe w Nowej Wsi oraz Rusocinie.
Od czerwca br. na AmberOne Autostradzie A1 w pełnej funkcjonalności działała nowa metoda automatycznych płatności AmberGO. System AmberGO od momentu wprowadzenia cieszy się rosnącą popularnością i obecnie ponad 10% transakcji dziennych odbywa się w tym systemie. Aktualnie w systemie AmberGO zarejestrowanych jest 130 000 pojazdów. Niektóre z SPO cieszą się większym zainteresowaniem płatnościami automatycznymi, liderem w płatnościach w systemie AmberGO jest SPO Stanisławie, gdzie transakcje w systemie AmberGO sięgają 27%. Place w Swarożynie i Pelplinie obsługują w systemie AmberGO 16% i 17% transakcji. System jest stale rozbudowywany i już wkrótce dostępni będą inni dostawcy płatności elektronicznych – na ten moment płatność obsługuje aplikacja Autopay.
W wakacyjne weekendy szlabany na bramkach wyjazdowych w Nowej Wsi i Rusocinie były otwierane łącznie 62 razy to o 9 razy mniej niż w roku ubiegłym. Zgodnie z poleceniem Ministerstwa Infrastruktury czasowe otwarcie bramek mogło mieć miejsce tylko w wyjątkowych okolicznościach, kiedy występowały nadmierne utrudnienia dla podróżujących. Takie działanie znacząco wpływało na rozładowywanie najbardziej uciążliwych zatorów.
Korki w okresie wakacyjnym, zwłaszcza w upalne weekendy lub w okresach zmiany turnusów, są zjawiskiem naturalnym występującym także w innych krajach niezależnie od systemu poboru opłat. Mamy nadzieję, że dzięki połączeniu nowoczesnego rozwiązania w postaci automatycznej płatności AmberGO oraz zaangażowania użytkowników, już wkrótce uda nam się rozładować zatory na bramkach – informują zarządcy Autostrady A1.
Mimo zwiększonego natężenia ruchu odnotowano zmniejszoną ilości kolizji i znaczący spadek ilości wypadków. W lipcu i sierpniu 2019 roku doszło do 150 kolizji i 8 wypadków, w których rannych zostało 9 osób. Dla porównania statystyki z tego samego okresu w roku 2018 wyglądają następująco: 195 kolizji i 14 wypadków, w których rannych zostały 27 osoby.