Napęd hybrydowy powoduje znaczne zmniejszenie zużycia paliwa oraz zmniejsza emisję szkodliwych spalin do atmosfery. Do jego zalet należy też zmniejszenie hałasu. Jest to więc napęd ze wszech miar pożądany z punktu widzenia ekologii.
Co to jest napęd hybrydowy?
Napędem hybrydowym nazywamy połączenie w pracy użytkowej pojazdu silnika spalinowego oraz elektrycznego. Mogą one pracować na zmianę lub równocześnie. W pojazdach hybrydowych silnik elektryczny pełni dwojaką rolę: może służyć jako prądnica ładująca akumulator lub kondensator lub jako napęd. Z punktu widzenia ekologicznego, napęd hybrydowy jest bardzo przyjazny środowisku, korzystny w pojazdach, które często się zatrzymują i ruszają, czyli autach miejskich. Auta z takim napędem, mimo że ekologiczne, mają swoje wady. Mają większą masę, rozmiary a układy elektryczne są w nich niezwykle skomplikowane. Co za tym idzie, nie są tanie. Do najbardziej znanych modeli aut z tego typu napędem należą: najlepiej sprzedająca w się w tej chwili Toyota Prius, hybrydowe wersje Toyoty Auris, Yaris, Camry, Highlander, Honda Insight, Lexux GS450h, Chevrolet Volt, Opel Ampera, Jo-mobil. Popularność, ale nie w naszym kraju, zyskują autobusy, śmieciarki i inne miejskie pojazdy użytkowe.
Spotykane konfiguracje napędu hybrydowego
Od sposobu, w jaki są skonfigurowane silniki w hybrydzie, zależą koszty produkcji, stopień skomplikowania konstrukcji oraz możliwości samochodu i korzyści z napędu. Najczęściej spotykane układy to szeregowy, równoległy, układ szeregowo – równoległy.
Układ równoległy
W tym przypadku jednostką napędzającą pojazd jest albo silnik spalinowy, albo równocześnie spalinowy i elektryczny. Niestety, niewielkie rozmiary baterii nie mają większego wpływu na koła jezdne, a jazda na silniku elektryczny możliwa jest tylko wówczas, gdy auto porusza się ze stałą i niewielką prędkością. W układzie tym silnik elektryczny stanowi wsparcie dla silnika spalinowego, uruchamiając się w momentach, gdy silnik spalinowy musi oddać więcej mocy – jazda po górę, mocne przyspieszenie. Układ równoległy nie jest zbyt rozbudowany.
Układ szeregowy
W układzie szeregowym silnik spalinowy nie przekazuje momentu obrotowego na koła jezdne. Służy głównie do napędzania prądnicy, ładującej akumulatory, które z kolei zasilają silnik elektryczny, który napędza samochód. W tym układzie ważny jest mocny i duży silnik elektryczny, silnik spalinowy ma drugorzędne znaczenie i może być stosunkowo niewielki. Silnik spalinowy w tym układzie pracuje w stałym zakresie obrotów, bez zmian obciążeń, co daje niskie spalanie i dużą trwałość.
Układ szeregowo – równoległy
Zwany mieszanym, gdzie ani silnik elektryczny ani spalinowy nie musi być ani szczególnie duży ani mocny. Charakteryzuje się jednak znacznym stopniem skomplikowania w systemu sterującego współpracą obu silników. Muszą one bowiem pracować wspólnie, a sterowniki odpowiadają za pracę, podczas której uzyskuje się jak najniższe zużycie paliwa, zachowując równocześnie dynamikę. Możliwa jest tu jazda na każdym z silników z osobna. Pod górkę, przy zwiększaniu prędkości oba silniki pracują wspólnie. Silnik elektryczny pracuje podczas ruszania, a spalinowy podczas jazdy ze stałą prędkością. Silnik spalinowy, napędzający auto, podczas jazdy równocześnie ładuje akumulatory, z których czerpie energię silnik elektryczny.
Reasumując – jeden napęd, dwa silniki
Silnik spalinowy i elektryczny w aucie hybrydowym mogą pracować równocześnie, jednak najczęściej silnik elektryczny pracuje podczas ruszania z miejsca, a spalinowy później. Każdy kierowca wie, że w momencie ruszania auto zużywa najwięcej paliwa, więc taka, naprzemienna praca tych silników powoduje zwiększenie oszczędności na paliwie w pojeździe. Faktem jest, że można jeździć tylko na silniku elektrycznym, jednak zasięg pojazdu na tym silniku jest zdecydowanie niewielki, ze względu na szybkie wyczerpanie baterii. Zaletą jest wówczas jednak absolutna cisza w trakcie jazdy.
Auta zasilane energią elektryczną lub spalinowo – elektryczne nie są już jakąś wybitną nowością na naszych drogach. Co więcej, wiele miast wprowadza rozmaite udogodnienia dla tego typu pojazdów. Na przekład Wrocław przeznacza dla aut z napędem hybrydowym i elektrycznym darmowe miejsca parkingowe, a Kraków dla posiadaczy nieco ponad stu zarejestrowanych aut hybrydowych i elektrycznych proponuje w centrum miasta ulgowy abonament typu E ze znaczną zniżką za opłaty parkingowe,
Nie są to jednak samochody popularne. Po pierwsze ich cena jest jednak nieco zbyt wygórowana jak na możliwości naszych rodaków. Po drugie, skomplikowane układy elektryczne budzą obawy w przypadku awarii lub naprawy. Zdecydowanie większą popularnością cieszą się hybrydy niż auta elektryczne, których sprzedaż to bardziej jednostkowe przypadki niż masowy trend.
Autor artykułu: Artykuł przygotowała firma Eurohol z Krakowa oferująca całodobową pomoc drogową i holowanie aut osobowych, dostawczych i TIR: eurohol.pl |