Według badania „The Sharing Economy” opublikowanego przez PricewaterhouseCoopers co trzecia osoba będąca przedstawicielem pokolenia Y woli płacić za dostęp do dóbr i usług bez ich kupowania na własność. Taki sam trend obserwujemy w branży motoryzacyjnej, gdzie aż ¾ przedstawicieli pokolenia Y jest skłonnych zrezygnować z posiadania własnego auta na rzecz jego wynajmu.
Ekonomia dostępu – korzystać bez posiadania
Zgodnie z badaniem „The Sharing Economy” obecni 30-latkowie uważają, że korzystanie z dóbr jest dla nich wygodniejszym i bardziej opłacalnym rozwiązaniem niż zakup dóbr na własność. Według pokolenia Y kupno i utrzymanie dóbr obciąża ich domowy budżet – według 43% respondentów posiadanie produktów na własność stanowi zbędny ciężar dla budżetu, a 57% przedstawicieli pokolenia Y biorącego udział w badaniu deklaruje, że usługi udostępniające zasoby w formie abonamentu stanowią dla nich korzystną alternatywę względem zakupu na własność.
Zmiany pokoleniowe dotyczące własności przyczyniają się do zwiększania się trendu z zakresu ekonomii dostępu, w której konsumenci zamiast stawać się właścicielami dóbr, wolą płacić za czasowe uzyskanie dostępu do danych przedmiotów czy usług. Według rynkowych analityków jest to jeden z kluczowych trendów zmieniających światową gospodarkę i biznes.
Rozwój trendu w zakresie ekonomii dostępu jest również zauważalny w branży motoryzacyjnej – zarówno w aspekcie krótko- i średnioterminowego wynajmu aut luksusowych, wynajmu aut na minuty, jak również wynajmu długoterminowego samochodów osobowych do firmowej floty i na użytek prywatny. Zmiana podejścia pokolenia Y powoduje, że „auto na abonament” staje się realną i atrakcyjną alternatywą dla finansowania pojazdów za pomocą leasingu czy kredytu inwestycyjnego.
Dlaczego lepiej korzystać niż posiadać na własność?
Aż ok. 75% przedstawicieli pokolenia Y chętnie zrezygnowałoby z posiadania własnego samochodu, gdyby generował on długotrwałe i obciążające budżet zobowiązania finansowe. Nic dziwnego – posiadanie auta na własność generuje wiele dodatkowych i nierzadko ukrytych kosztów, o których użytkownicy aut niemile dowiadują się w trakcie użytkowania samochodów.
Z tego też względu wiele przedstawicieli młodszych pokoleń preferuje transparentny system opłat oparty na comiesięcznych regularnych i jasnych zobowiązaniach pokrywających wszystkie dodatkowe koszty utrzymania i eksploatacji pojazdu. Wśród nich można wymienić m.in. kupno dodatkowego kompletu opon i ich wymianę, działania serwisowe, ubezpieczenie pojazdu czy pakiet Assistance.
W trend ekonomii dostępu oraz w potrzeby pokolenia Y wpisują się nowoczesne usługi polegające na wynajmie długoterminowym samochodów osobowych. Pozwalają one elastycznie dopasować model i wyposażenie auta, a także warunki jego finansowania wraz z doborem komplementarnych usług ułatwiających codzienną eksploatację. Co więcej, usługa auta na abonament jest jednocześnie o wiele bardziej dostępna względem leasingu czy kredytu zaciąganego w banku. Samochody na abonament to specjalność firmy Carsmile – warto zapoznać się z jej ofertą przed dokonaniem zakupu.
Nie ma się co dziwić, to jest dużo rozsądniejsze podejście niż wydawać jednorazowo czy kilku ratach dużą kwotę. Poza tym, możesz sobie zmieniać auto co roku, no i nie martwisz się spadkiem wartości, ubezpieczeniami czy naprawami. To Master1 chyba nawet informowało, że coraz więcej klientów przechodzi właśnie na abonament i to nawet pozyskują te auta przez internet. Moim zdaniem to bardzo fajna opcja.