sobota , 16 października 2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow

Polacy jeżdżą „starociami”, ale czy je ubezpieczają?

Według oficjalnych statystyk CEPiK średnia wieku aut w Polsce wynosi 20 lat. I choć na szczęście nie jest to wiek realny, bo sam spis zawiera w sobie prawdopodobnie do 25% „martwych dusz”1 – aut nieistniejących, ale niewyrejestrowanych, to i tak jeździmy jednymi z najstarszych aut w Europie 2. A skoro tak, to czy chcemy zainwestować w ich ubezpieczenie więcej niż jesteśmy zobligowani?

Boom na stare samochody trwa

Mimo że aż 77% osób decydujących się na zakup używanego auta, uważa że proces nabycia takiego pojazdu jest trudny lub bardzo trudny 3, boom na takie auta trwa w Polsce w najlepsze. Jak wskazał Instytut Samar, w samym tylko maju 2021 r. do Polski sprowadzono prawie 82,5 tys. samochodów „z drugiej ręki”4. Ich średni wiek wyniósł około 12 lat – a auta w takim wieku za „starocie” uznaje – zgodnie z deklaracjami z badania przeprowadzonego przez GfK dla cyfrowego startupu ubezpieczeniowego Beesafe – co piąty respondent.

Popyt na auta starsze i używane w Polsce nie mija z kilku powodów – po pierwsze zakup takiego samochodu wiąże się z nieporównywalnie niższymi kosztami wstępnymi, po drugie – mamy coraz więcej możliwości, by sprowadzone auto „sprawdzić” przed jego zakupem – komentuje Rafał Mosionek, CEO Beesafe.

Jak wskazują dane wynikające z wspomnianego badania przeprowadzonego na zlecenie Beesafe5, starsze auta wybierają raczej kierowcy dojrzali – należący do grupy wiekowej 45-55 lat – aż 45% z nich deklaruje, że posiadany przez nich pojazd ma więcej niż 16 lat. Wśród kierowców widać też wyraźnie podział ze względu na płeć – nowsze samochody częściej posiadają kobiety – prawie 60% z nich jeździ autami maksymalnie dziesięcioletnimi, zaś starsze, liczące sobie nawet powyżej 20 lat – mężczyźni (co deklaruje aż 16% respondentów płci męskiej).

Co z ubezpieczeniem „starocia”?

Polacy mają świadomość, że jeżdżą „starociami” – realny średni wiek aktywnie używanego w Polsce auta to 15,3 roku 6. Auta należące do tej „grupy wiekowej” za stare są skłonni uznać niemal wszyscy respondenci badania GfK dla Beesafe. Czy jednak jesteśmy chętni do tego, by o nie dobrze zadbać, nie tylko pod kątem technicznym, ale też np. zapewniając im ubezpieczenie wykraczające poza obowiązkowe OC? Ponad połowa uczestników badania uważa, że warto wykupić również ubezpieczenie AC dla pojazdu, który uznała za stary. Zainteresowanych tego typu usługami jest jednak więcej wśród osób, które za taki samochód określiły 4-8 letni (75% respondentów) i 9-10 letni (62% respondentów).

Wraz z wiekiem samochodu potrzeba wykupienia AC spada, choć nawet wśród osób, które są skłonne uznać za „staroć” samochód dopiero 14-15-letni i starszy, ponad 40% stwierdziło, że AC jest zabezpieczeniem, które warto posiadać. Wiąże się to w dużej mierze z wygodą, którą niosą za sobą takie usługi – dodaje Rafał Mosionek z Beesafe.

Osoby, które wskazały, że warto wykupić AC dla starego samochodu, zostały również zapytane, na ile ważna jest dla nich ewentualna możliwość naprawy pojazdu w autoryzowanym serwisie – ponad 82% badanych wskazało usługę naprawy w ASO jako istotną. Było to kwestią ważną zwłaszcza dla grupy, która wskazała samochody 4-8-letnie jako stare – wśród nich, aż 96% chciałaby mieć możliwość naprawy usterki w ASO7.

W perspektywie najbliższych lat raczej nie zanosi się na to, by średnia wieku aut poruszających się po naszych drogach miała gwałtownie spaść – dowodem na to, jest fakt, jak wielu z nas decyduje się na samochód, który w naszej świadomości jest „starociem”. Warto więc tym bardziej zastanowić się nad ubezpieczeniem wykraczającym poza OC, a tym samym zapewnić sobie komfort użytkowania takiego pojazdu – często również w zakresie ostatecznych kosztów jego eksploatacji.


1: Samar, „Rejestracje, struktura rynku” maj 2021 r.
2: Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, wrzesień 2020 r.
3: VWFS, „Polak wybiera używane auto”, maj 2021 r.
4: Samar, „Rejestracje, struktura rynku” maj 2021 r.
5: Badanie CAWI, n=1000, GfK dla Beesafe, marzec 2021 r.
6: Samar, „Rejestracje, struktura rynku” maj 2021 r.
[7: Badanie CAWI, n=1000, GfK dla Beesafe, marzec 2021 r.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Gdynia.pl] Na Trasie Kaszubskiej w Gdyni praca wre

Trasa Kaszubska rośnie w oczach, w tym także jej część znajdująca się w Gdyni. Węzły …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *