poniedziałek , 17 marca 2025
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Foto: Michał Tyburski/GDDKiA

Pomorska GDDKiA przygotowana do zimy

W październiku — jak co roku — na drogach krajowych rozpoczyna się zimowa mobilizacja. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku jest gotowa do zapewnienia przejezdności około 806 km dróg krajowych w województwie pomorskim.

Foto: Michał Tyburski/GDDKiA
Foto: Michał Tyburski/GDDKiA

Przygotowania do zimy pracownicy rozpoczynają już latem, kiedy drogi krajowe oceniane są pod kątem technicznym ─ sprawdzany jest stan nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających, a magazyny przy Obwodach Drogowych wypełniane są solą drogową i chlorkiem wapnia, a na placach składowany jest piasek i grys do posypywania chodników.

We wrześniu i październiku intensyfikują się przygotowania do sezonu zimowego. Pracownicy GDDKiA przeprowadzają kontrolę przygotowań sprzętu, kontrolują sieć drogową, przygotowanie składowisk materiałów do zapobiegania śliskości. Prowadzone są szkolenia dla pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie akcji zimowej, w tym dyżurnych i operatorów zud. Do wspomagania pracy przy zud wykorzystywane są takie narzędzia, jak stacje pogodowe i kamery zainstalowane w ciągu dróg oraz programy do monitorowania pracy sprzętu z wykorzystaniem lokalizatorów GPS.

Koniec przygotowań przypada na 31 października. Pozostaje jedynie ustawienie osłony biernej dróg przed zaśnieżeniem, którego ustawienie w terminie do 30 listopada uzasadnione jest przyjętym terminem zakończenia prac polowych przez rolników posiadających działki graniczące z pasem drogowym.

Jeszcze kilka lat temu większość obwodów dysponowała własnym sprzętem. Obecnie wykonawcy świadczą kompleksową usługę zimowego utrzymania dróg z wykorzystaniem swojego sprzętu. Na terenie Obwodów Drogowych znajdują się dyżurki zud i pomieszczenia dla operatorów sprzętu do zimowego utrzymania oraz niezbędne zaplecze techniczne, takie jak magazyny, garaże i warsztaty. W obwodach GDDKiA do pracy przygotowany jest sprzęt: solarki, pługi lemieszowe i pługi wirnikowe. Łącznie jest to 79 jednostek: 57 pługosolarek i 22 pługi. Do tego w pogotowiu na szczególnie ciężkie warunki czekają 4 pługi wirnikowe. Pojazdy muszą być gotowe w ciągu godziny od chwili podjęcia decyzji o przystąpieniu do akcji odśnieżania lub usuwania śliskości.

Foto: Michał Tyburski/GDDKiA
Foto: Michał Tyburski/GDDKiA

W pełnych magazynach znajduje się ponad 18 tys. ton soli. W dwóch Obwodach Drogowych: Gdańsku Matarni oraz Tczewie funkcjonują dodatkowe wytwornice solanki do jej wytwarzania na bazie bardziej szlachetnego chlorku wapnia (działa do -20°C). Środek te pomaga zwalczać skutki zimy w bardzo niskich temperaturach, kiedy nie działa już „standardowa sól” czyli chlorek sodu (do -6°C).

Za utrzymanie poszczególnych odcinków dróg krajowych odpowiadają dyżurni zimowego utrzymania w trzynastu Obwodach Drogowych oraz Bazie Wykonawcy, które są rozlokowane przy drogach na terenie całego województwa.

O przejezdności dróg, ewentualnych utrudnieniach w ruchu można się zapoznać na stronie internetowej GDDKiA w mapie warunków drogowych: www.gddkia.gov.pl oraz w całodobowych Punktach Informacji Drogowej tel. 19-111.

Źródło: GDDKiA, Foto: Michał Tyburski

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Zestaw na lato? Mercedes-Benz Brabus G800 i Mercedes-AMG GT C Roadster Edition 50

Do salonu samochodów używanych Mercedes-Benz Grupa Wróbel w Będzieszynie koło Gdańska, trafiły dwa wyjątkowe samochody. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *