Jednoznaczne przywiązanie do DNA designu Porsche, znacznie bardziej muskularny wygląd oraz 10,9-calowy ekran dotykowy w kabinie sprawiają, że nowe 911 jest ponadczasowe i nowoczesne zarazem. Inteligentne elementy sterowania oraz podwozia, a także innowacyjne systemy wspomagające łączą mistrzowską, bezkompromisową dynamikę, z której słynie ten klasyczny, tylnosilnikowy samochód sportowy, z wymogami cyfrowego świata.
Nowa generacja sześciocylindrowych, turbodoładowanych silników typu bokser została zmodernizowana i jest teraz mocniejsza niż kiedykolwiek wcześniej – w modelach S osiąga moc 450 KM. Efektywność napędu wzrosła za sprawą ulepszonego procesu wtrysku oraz nowego układu turbosprężarek i chłodzenia powietrza doładowującego. Siła napędowa trafia do kół za pośrednictwem nowo opracowanej ośmiobiegowej przekładni dwusprzęgłowej. Prędkości maksymalne nowego 911 wynoszą: 308 km/h dla wariantu Carrera S oraz 306 km/h dla czteronapędowej odmiany Carrera 4S. Gama nowości obejmuje tryb Porsche Wet – opracowany, aby jazda po mokrych drogach była jeszcze bezpieczniejsza, system Night Vision Assist z kamerą termowizyjną, a także wszechstronną łączność, która wykorzystuje inteligencję „roju”. Ofertę uzupełniają trzy unikalne usługi cyfrowe: aplikacja Porsche Road Trip, stworzona z myślą o odbywaniu wyjątkowych podróży, osobisty asystent Porsche 360+ oraz internetowy kalkulator emisji Porsche Impact, pozwalający skompensować indywidualny ślad węglowy.
Design nadwozia nawiązujący do wcześniejszych generacji 911
Design karoserii wygląda znajomo, a jednak nie pozostawia wątpliwości, że powstał od nowa. Ósma generacja 911 jest szersza, bardziej zdecydowana i bardziej zaawansowana niż dotąd. Poszerzone nadkola skrywają duże koła z 20-calowymi obręczami z przodu i 21-calowymi z tyłu.
Tylnonapędowe modele mają teraz nadwozie o takiej samej szerokości jak te z napędem na wszystkie koła. Przód nadwozia wszystkich wersji – poszerzony o 45 mm – reaktywuje tradycyjną cechę wcześniejszych pokoleń 911: ma wydłużoną przednią pokrywę z charakterystycznym wgłębieniem przed przednią szybą. Oba te elementy wydłużają przód samochodu, nadając mu jeszcze bardziej dynamiczny wygląd. Jednocześnie nowo opracowane LED-owe reflektory pokazują, jak zaawansowane technicznie jest nowe 911 – są niemal całkowicie płynnie zintegrowane z przednimi błotnikami. Ich okrągły kształt i stosunkowo pionowa płaszczyzna czołowa reprezentują typową dla 911 formę.
Tylny pas wszystkich modeli jest zdominowany przez znacznie szerszy tylny spojler o zmiennym położeniu oraz elegancki, płynnie przebiegający pas świetlny. Pionowe żebrowanie wlotu powietrza nawiązuje do konturów tylnej szyby. Z żaluzją zintegrowano umieszczone pośrodku trzecie światło „stop”. Ponieważ zasłania je wysunięty spojler, zamontowano w nim dodatkowe światło hamowania. Subtelnym wyróżnikiem poszczególnych wersji jest kolorystyka żaluzji – odmiany tylnonapędowe mają poprzeczki w kolorze czarnym, a w modelach czteronapędowych grill wzbogaca się o elementy chromowane. Za wyjątkiem przedniej i tylnej sekcji cała karoseria jest wykonana z aluminium.
Przeprojektowane wnętrze o „czystych” liniach
Wyraziste wnętrze definiują przejrzyste, proste linie oraz zagłębione instrumenty deski rozdzielczej. Także tutaj inspiracje czerpano z modeli 911 z lat 70. I podobnie jak w dawnych 911, nowy kokpit rozciąga się na całym obszarze pomiędzy konturami błotników. Poza umieszczonym pośrodku obrotomierzem informacje dostarczają kierowcy dwa bezramkowe, swobodnie uformowane ekrany po bokach. Centralny wyświetlacz systemu Porsche Communication Management (PCM), teraz o przekątnej 10,9”, można obsługiwać szybko i bez rozpraszania uwagi. Niżej znajduje się panel sterowania z pięcioma przyciskami w formie klasycznych przełączników, sąsiadujący z konsolą środkową z panelem dotykowym. Istotnie zmodyfikowano fotele – ich nowa architektura pozwoliła obniżyć masę pojazdu o około 3 kg, a zmieniona geometria oferuje znacznie lepsze podparcie boczne w obszarze ramion. I chociaż umieszczono je teraz o 5 mm niżej, a poduszki siedzisk są minimalnie cieńsze, ogólny komfort siedzenia odczuwalnie wzrósł.
W dziedzinie cyfryzacji 911 robi kolejny krok w przyszłość – zapewnia stałą łączność, a także nowe funkcje i usługi. Standardowo PCM oferuje opartą na danych z „roju” nawigację online oraz moduł Porsche Connect Plus.
Nowe systemy wspomagające zwiększają bezpieczeństwo i komfort
Jako pierwsza firma na świecie Porsche opracowało tryb jazdy Wet. Należy on do wyposażenia standardowego 911. Funkcja ta wykrywa wodę na drodze, odpowiednio przygotowuje działanie systemów sterowania i ostrzega kierowcę, który dzięki temu może skonfigurować pojazd pod kątem szczególnego nacisku na bezpieczeństwo – wciskając przycisk lub używając przełącznika trybów jazdy na kierownicy (element opcjonalnego pakietu Sport Chrono). Oparty na kamerze system ostrzegania przed kolizją oraz wspomagania hamowania, również montowany standardowo, wykrywa ryzyko kolizji z poruszającymi się obiektami i, w razie potrzeby, inicjuje awaryjne hamowanie.
Po raz pierwszy 911 jest na życzenie dostępne z systemem Night Vision Assist z kamerą termowizyjną. Oferowany opcjonalnie adaptacyjny tempomat obejmuje automatyczną kontrolę odległości, funkcję stop-and-go, odwracalną predykcyjną ochronę podróżujących i innowacyjną funkcję autonomicznego wspomagania w sytuacjach awaryjnych Emergency Assist.
Kolejna generacja sześciocylindrowych bokserów
Również turbodoładowane sześciocylindrowe boksery wraz z 911 wjeżdżają w nową generację. Prócz zgodności z najnowszymi normami emisji spalin dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych głównym celem zaawansowanych prac inżynierów było zwiększenie ich osiągów. Nowe, większe turbosprężarki w symetrycznej konfiguracji oraz elektrycznie sterowane zawory upustowe, całkowicie przeprojektowany układ chłodzenia powietrza doładowującego i zastosowanie po raz pierwszy piezoelektrycznych wtryskiwaczy wspólnie pozwoliły usprawnić silnik we wszystkich istotnych obszarach: reakcji na gaz, mocy, charakterystyki momentu obrotowego, wytrzymałości oraz zdolności wkręcania się na obroty. Poza zwiększeniem mocy o 30 KM, do 450 KM przy 6500 obr./min, silnik nowego 911 Carrera S osiąga dodatkowe 30 Nm momentu obrotowego: łącznie 530 Nm, dostępne w szerokim zakresie od 2300 do 5000 obr./min.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./2981/B6/24
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 450/6500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 530/2300-5000
Skrzynia biegów/napęd – aut. 8/tylny
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 3,7
Prędkość maksymalna (km/h) – 308
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4519/1852/1300
Masa własna (kg) – 1480
Cena – 595 000 zł
Moim zdaniem
Porsche 911 to wzór samochodu sportowego, mimo tego, że jego konstrukcja wydaje się przeczyć prawom fizyki. Silnik umieszczony za tylną osią powinien działać jak wahadło… tymczasem 911’tka to bez wątpienia jeden z 3 najlepiej prowadzących się samochodów świata.
W najnowszym wydaniu jest eleganckie, całkiem komfortowe i przyjazne względem kierowcy. Nie wybija zębów na nierównościach, nie próbuje zabić prowadzącego na każdym zakręcie i nawet przy bardzo dużych prędkościach sprawia wrażenie niezwykle pewnego i stabilnego.
To samochód w którym można się zakochać, a jego jedyną wadą jest niedostępność. Z ceną ponad pół miliona złotych niestety nie jest to produkt, na który wielu może sobie pozwolić.