Cayenne to model, który ponad 20 lat temu wprowadził markę Porsche na nowe terytoria. Od 2002 r. jest jednym z filarów światowego sukcesu producenta sportowych samochodów ze Stuttgartu-Zuffenhausen i przyciągnął do Porsche wielu nowych klientów i fanów z całego świata. Dzisiaj wciąż jest trzonem sprzedaży, który wraz z mniejszym Macanem, pozostaje najpopularniejszym nowym Porsche.
Od debiutu najnowszej generacji Cayenne dzielą nas już tylko miesiące, ale dotychczasowy model wciąż jest dostępny i ma sporo do zaoferowania. W sopockim Centrum marki zaparkował czerwony egzemplarz GTS. To nie najmocniejszy model w gamie, ale dla wielu jeden z najatrakcyjniejszych.
Nazwa GTS została zaczerpnięta z podręczników historii Porsche – od 928 GTS, którego produkcję zakończono w 1995 r., a którego oznaczenie pochodziło od Porsche 904 Carrera GTS z lat 60. ubiegłego stulecia. Historyczne modele z przydomkiem „GTS”, pochodzącym od słów „Gran Turismo Sport”, reprezentowały wyjątkowo sportowy charakter w połączeniu z niezrównanymi możliwościami na dalekich trasach. Pierwsze Cayenne GTS trafiło na rynek w 2007 r., wraz z liftingiem generacji E1. Jego moc – 405 KM z 4,8 l pojemności skokowej – uplasowała go na szczycie wariantów z wolnossącym silnikiem. W drugiej generacji Cayenne GTS moc wzrosła umiarkowanie, do 420 KM, a w ramach aktualizacji z 2015 r., ze względu na efektywność, Porsche „przestawiło się” z wolnossącej „V-ósemki” na jednostkę V6 biturbo. Pomimo mniejszej pojemności jednostka dostarczała o 20 KM wyższą moc i zużywała mniej paliwa. W obecnym Cayenne GTS producent powrócił do 8 cylindrów – 4,0-litrowy silnik V8 biturbo osiąga tu 460 KM. Ogromny sukces Cayenne GTS sprawił, że dziś każda seria modelowa Porsche ma w swoim portfolio szczególnie sportowy wariant GTS.
Prezentowany na zdjęciach egzemplarz w kolorze Carmine Red jest fabrycznie nowy i dostępny w cenie 746 736 zł.