poniedziałek , 25 października 2021
_750x200_ dni otwarte
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
previous arrow
next arrow
_750x200_ dni otwarte
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow

Porsche na każdą okazję – Cayenne Diesel vs. 911 Turbo S

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340336Producent z Zuffenhausen, jak nikt inny, potrafi być wierny tradycji i swoim korzeniom. Kultowa 911-stka, zaprezentowana w latach 60-tych ewoluowała, zmieniając się nieznacznie przez całe 30 lat. Wydawać by się mogło, że to przepis na sukces, jednak dla Porsche ta ewolucja o mały włos nie skończyła się bankructwem. Rynek stawiał nowe wymagania i tylko odważne i rewolucyjne decyzje mogły pozwolić marce stanąć ponownie na nogi.

Po chwili oddechu, jaką dał przełomowy (choć i powszechnie krytykowany) model 996, Porsche poszło za ciosem i pokazało światu swojego pierwszego reprezentanta w rodzącej się klasie SUV-ów – model Cayenne. Dla fanów marki był to szok nieporównywalnie większy od tego, który towarzyszył odejściu od silników chłodzonych powietrzem. Jednak szok ten szybko minął, zaś po pierwsze w historii, seryjne, terenowe auto Porsche, ustawiały się kolejki.

Przez początkowe lata produkcji oferowano go wyłącznie z silnikami benzynowymi, lecz w Zuffenhausen dobrze wiedziano, że pojawienie się wersji z silnikiem wysokoprężnym, to rzecz nieunikniona, jeśli sprzedaż miała dalej wzrastać. Prezentacja pierwszego Cayenne diesel w 2009 roku była skromna, można by wręcz powiedzieć – wstydliwa, jednak jak słusznie przewidziano, wariant ten okazał się rynkowym strzałem w dziesiątkę.

Minęło kilka lat od tamtych wydarzeń, a Porsche Cayenne z silnikiem diesla wciąż świetnie się sprzedaje. My zaś postanowiliśmy sprawdzić, co leży u podstaw jego sukcesu oraz znaleźć odpowiedź na ważne pytanie: ile w nim jeszcze… „Porsche”?

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340483

Porsche Cayenne Diesel mk.II

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340541Przed nami bazowy model Cayenne drugiej generacji, która kilka lat temu przeszła face-lifting i szykuje się powoli na nadejście następcy. Z zewnątrz naszego bohatera trudno pomylić z autem innej marki. Charakterystyczne światła i przetłoczenia maski od razu nasuwają skojarzenia z 911-tką. Nieco gorzej jest z tyłem, któremu jeszcze przed liftingiem zarzucano koreańskie pochodzenie, dlatego też w obecnej wersji producent postawił na bardziej zwarte i ostre kształty. Bryła auta zachowuje za to elegancję i wkomponowuje się w design naznaczony przez sportową brać.

Zasiadając za kierownicą również nie mamy wątpliwości, z jaką marką mamy do czynienia. Centralnie umieszczony obrotomierz, stacyjka po lewej stronie i kierownica, niemal żywcem przejęta z supersportowego 918 Spyder. O tak! Tutaj Porsche nie dało plamy. Co prawda „bogata” w przyciski konsola środkowa odrobinę się już zestarzała, szczególnie w stosunku do tego, co prezentuje nowa Panamera, jednak i tutaj nie ma do do czego się przyczepić. No może poza kilkoma plastikowymi elementami, które po prostu nie przystoją autu, na które trzeba wydać minimum 337 tysięcy złotych…

Sportowy traktor

Dość jednak o kwestiach mało istotnych, przecież Porsche kupuje się nie dlatego, aby w nim siedzieć, ale po to by je prowadzić. Na tym polu auto udowadnia, że jest pełnoprawnym członkiem „rodziny”.

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340552

Prowadzi się tak, jakby ważyło dwa razy mniej. Trudno wyprowadzić je z równowagi, a o gabarytach i masie auta przypomina nam dopiero próba gwałtownego hamowania.

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340326Testowany egzemplarz wyposażony został w sześciocylindrowy, trzy litrowy silnik wysokoprężny od inżynierów z Audi, który generuje 262 konie mechaniczne (do wyboru jest jeszcze drugi silnik diesla, w układzie V8, o pojemności 4.1 litra). Wydaje się to niedużo, jak na ponad dwutonowe auto ze sportowym rodowodem, jednakże w codziennym użytkowaniu jest to moc w zupełności wystarczająca.

Motor do tego jest dobrze wyciszony, więc do kabiny dociera jedynie przyjemny pomruk, zamiast osławionego klekotu jednostek TDI. Charakterystyka pracy 8-biegowego automatu skłania ku spokojniejszej jeździe, lecz gdy tylko chcemy nieco „poszaleć”, z pomocą przychodzi magiczny przycisk „sport” na konsoli środkowej. Jego wciśnięcie sprawia, że auto robi się bardziej zwarte, a skrzynia szybciej redukuje biegi, tak aby silnik pozostał w stałej gotowości do dania z siebie pełnej mocy, a jazda w tym trybie zaczyna nawet nabierać emocji.

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340504

Tylko czy Cayenne Diesel został stworzony do tego by rwać sekundy na torze lub też rywalizować na starcie ze świateł? Z całą pewnością nie. Ten samochód ma przede wszystkim służyć do długich i komfortowych podróży. Komputer pokładowy auta z pełnym bakiem wyświetlił gotowość do przejechania prawie 900 km do kolejnego tankowania, zaś po kilkudziesięciu kilometrach spędzonych na miejskich manewrach auto wykazało spalanie w granicach 11 litrów na setkę. Wypada wspomnieć, że na trasie może spalić nawet poniżej 8 litrów oleju napędowego, na każde sto przejechanych kilometrów, co ma niebagatelne znaczenie właśnie podczas długich podróży. Do tego wygodnie przewiezie pięć osób, zabierze sporo bagażu i bez większego wysiłki pociągnie przyczepę z… na przykład 911-stką!

W cieniu 911’tki? 

A skoro o 911-stce mowa… To kilka chwil obcowania z jej najmocniejszą wersją pokazuje jak odmiennym zwierzęciem jest od Cayenne. To auto poraża swoimi osiągami. Wystarczy wspomnieć, że do setki katapultuje się w 3 sekundy, zaś po kolejnych trzech gna już z prędkością niedozwoloną na drogach naszego kraju.

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340385

Przy mocnym wciśnięciu pedału gazu ma się wrażenie jakby za plecami był zamontowany silnik turboodrzutowy, a nie turbobenzynowy. Generowane przez auto przeciążenia mogą wręcz kontuzjować nieprzygotowanego pasażera. Hamulce? – wydają się nie mieć konkurencji.

Z kolei przy miejskich prędkościach, 911-tka staje się nagle zwrotnym i wygodnym cruiserem, który na dodatek, przy delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu spali poniżej 10 litrów na setkę (!). Z całą pewnością 911 Turbo S to obecnie najlepsze połączenie dwóch, wydawać by się mogło, sprzecznych światów: świata komfortu i ergonomii ze światem supersportowych osiągów. Dr Jekyll i Mr. Hyde. Szkoda tylko, że jego cena zaczyna się od jednego miliona złotych…

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340370

911 vs. Cayenne

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340523Wsiadając ponownie za stery Cayenne,  przez pierwsze parę chwil wracamy do innego świata…. ale czy zupełnie innego? Przekręcamy kluczyk po lewej stronie, patrzymy w centralnie umieszczony obrotomierz, chwytamy jeden z najlepiej zaprojektowanych wolantów i… wiemy, że siedzimy w Porsche. Wprawdzie zupełnie innym niż protoplasta rodu w postaci 911-tki, ale posiadającym jej niezbędne geny, dzięki którym zakup tego modelu pozostaje atrakcyjnym wyborem. Szczególnie wtedy, gdy zamiłowanie do marki chcemy podzielić z rodziną, biznesem i codziennym życiem, w którym Porsche Cayenne Diesel sprawdza się doskonale.

Warto dodać, że w związku z rychłym zakończeniem produkcji obecnej generacji, w salonach Porsche można teraz znaleźć naprawę dobre oferty sprzedaży, ciekawie wyposażonych egzemplarzy. Warto również zapytać o rabaty.

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340333

Tabela danych technicznych - Porsche Cayenne Diesel

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./2967/V6/24
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 262/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 580/1750-2500
Skrzynia biegów/napęd – aut. 8/4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 7.3
Prędkość maksymalna (km/h) – 221

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4855/1939/1705
Masa własna/ładowność (kg) – 2110/760

Cena – 337 685 zł

Tabela danych technicznych - Porsche 911 Turbo S Cabriolet

NAPĘD
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./3800/B6/24
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 580/6750
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 700/2100-4250
Skrzynia biegów/napęd – aut. 7/4×4

OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 3.0
Prędkość maksymalna (km/h) – 330

WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 4507/1880/1294
Masa własna/ładowność (kg) – 1670/375

Cena – 1 067 290 zł

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340568

Naszym zdaniem

Porsche Cayenne pomimo schyłku kariery obecnej generacji, wciąż pozostaje jednym z najlepiej prowadzących się SUV’ów. Przy tym, co warte podkreślenia, personalizując samochód można przystosować go do prawdziwej jazdy terenowej.

Na co dzień samochód pozostaje prawdziwym Porsche dając przyjemność prowadzenia i charakterystyczne elementy stylistyczne. Na autostradzie lub górskiej drodze trudno będzie mu nadążyć za 911’tką, tym bardziej w wersji diesel. Ale i tak w Cayenne pozostaje bardzo dużo pierwotnego charakteru marki, który niestety utracili niektórzy uterenowieni konkurenci…

Samochód do testu udostępniony został przez Porsche Centrum Sopot. Specjalne podziękowania dla maja22 za udział 911 Turbo S w prezentacji. 
Tekst: Michał Łowejko

Porsche Cayenne Diesel vs Porsche 911 Turbo S 991_2-1340397

GALERIA:

911 Turbo S & Cayenne Diesel

Cayenne Diesel:

911 Turbo S:

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Jeep Gladiator – czyli Wrangler w wersji pick-up

Jeep to ugruntowana marka wśród producentów samochodów terenowych. Jednoznacznie kojarzy się z legendarnym Warnglerem, czyli …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *