Porsche Panamera to unikalna mieszanka 4-miejscowej limuzyny i sportowego DNA jednej z najbardziej legendarnych marek produkującej samochody o ponadprzeciętnych osiągach. Do tej kombinacji można dołożyć też nowoczesność napędową – czyli układ hybrydowy. Jak działa limuzyna od Porsche z napędem spalinowo-elektrycznym?
W Porsche hasło „hybryda” nie oznacza wyłącznie zrównoważonej mobilności. To rozwiązanie tożsame jest z symbolem marki – osiągami. Filozofia definiująca model Panamera 4 E-Hybrid znalazła wcześniej zastosowanie także w motorsporcie, gdzie dojrzewała i zaprezentowała swoje możliwości. W sezonie 2015 i 2016 prototyp 919 Hybrid zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid to hybryda typu plug-in, czyli umożliwiające doładowanie akumulatorów z pomocą zewnętrznego źródła.
Napęd osiąga moc systemową 462 KM. 330 KM generuje 2,9-litrowy benzynowy silnik V6 biturbo, a kolejne 100 kW (ekwiwalent 136 KM) przypada na jednostkę elektryczną. Maksymalny moment obrotowy wynosi 700 Nm. W trybie tylko elektrycznym samochód ma zasięg nawet 50 km z prędkością do 140 km/h. Średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów producent szacuje nawet na 3 litry na 100 kilometrów. Wynik ten jednak osiągalny jest tylko w warunkach laboratoryjnych, jednak realne spalanie to i tak imponująca wartość poniżej 10 litrów na 100 kilometrów.
Przy tym Panamera pozostaje prawdziwym samochodem sportowym: od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,6 s i osiąga maksymalną prędkość 278 km/h. Hybrydowy napęd już od chwili ruszenia z miejsca generuje systemowy moment obrotowy o wartości 700 Nm i kieruje go do wszystkich czterech kół, a trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne zapewnia optymalny balans pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy. Panamera 4 E-Hybrid korzysta ze strategii zespołu hybrydowego, bazującej na tej z super-sportowego modelu 918 Spyder.
Podobnie jak w 918 Spyder, jego siła napędowa jest dostępna, gdy tylko kierowca dotknie pedału gazu, niezależnie od obrotów jednostki spalinowej. Motor elektryczny jest gotowy dostarczyć dodatkowy moment obrotowy przez cały czas, także w celu zwiększenia prędkości maksymalnej.
Napęd przekazywany jest na wszystkie 4 koła za pomocą błyskawicznie działającej 8-stopniowej przekładni Porsche Doppelkupplung (PDK). Za magazynowanie energii elektrycznej odpowiada chłodzony cieczą akumulator litowo-jonowy, zamontowany pod podłogą bagażnika.
Pełne ładowanie akumulatora z gniazdka 230 V trwa 5,8 godziny. Jeśli kierowca skorzysta z opcjonalnej, pokładowej ładowarki 7,2 kW i połączenia 230 V/32 A zamiast standardowej ładowarki 3,6 kW, czas ten skraca się do zaledwie 3,6 godziny. Ponadto, Porsche Panamera 4 E-Hybrid jest standardowo wyposażona w dodatkowy układ klimatyzacji i ogrzewania, który schłodzi lub ogrzeje wnętrze w czasie ładowania.
Do standardowego wyposażenia Porsche Panamera 4 E-Hybrid należy pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów jazdy zintegrowanym w kierownicy. Wraz z systemem PCM (Porsche Communication Management) przełącznik ten służy do aktywacji zróżnicowanych trybów jazdy. Poza znanymi z innych modeli Sport i Sport Plus hybrydowy wariant oferuje programy: E-Power, Hybrid Auto, E-Hold oraz E-Charge. Panamera 4 E-Hybrid zawsze uruchamia się w czysto elektrycznym trybie E-Power. W trybie Hybrid Auto, samochód automatycznie zmienia i łączy źródła napędu w celu uzyskania jak najwyższej wydajności.
E-Hold służy kierowcy do świadomego zachowania aktualnego stanu naładowania akumulatora w celu późniejszego przełączenia na tryb elektryczny, np. po dojechaniu do centrum miasta. Program E-Charge pozwala ładować akumulator z pomocą silnika spalinowego, który generuje wówczas wyższą moc niż potrzebna do przemieszczania się.
Najwyższy poziom osiągów zapewniają tryby Sport i Sport Plus. Jednostka V6 pracuje wtedy przez cały czas. W programie Sport naładowanie akumulatora jest zawsze utrzymywane na maksymalnym poziomie, aby zapewnić odpowiednie rezerwy energii elektrycznej podczas przyspieszania.
Tryb Sport Plus stawia na maksymalne osiągi – Panamera osiąga wtedy swoją maksymalną prędkość 278 km/h. Ponadto, w programie tym akumulatory są doładowywane przez jednostkę V6 – tak szybko, jak to tylko możliwe.
Cena Porsche Panamera 4 e-Hybrid rozpoczyna się od kwoty 475 000 zł.
Tabela danych technicznych
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – benz./2894/V6/24
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 462/5250-6500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 450/1750-5000
Skrzynia biegów/napęd – aut. 8/4×4
Silnik: typ/pojemność/cylindry/zawory – elektryczny
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 136
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 400
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) – 4.6
Prędkość maksymalna (km/h) – 278
WYMIARY I MASA
Dł./szer./wys. (mm) – 5049/1937/1423
Masa własna/ładowność (kg) – 2245/540
Cena – 475 000 zł (prezentowany – 589 808 zł)