Rodzina Porsche dostępna w sopockim Centrum tej marki, właśnie powiększyła się o nowy model. Jest to Panamera Sport Turimo, czyli kombi o wyraźnie sportowych aspiracjach. Pierwsze dwa egzemplarze trafiły do Sopotu w tym tygodniu – oba to modele w wersji Turbo. Jeden jest autem ekspozycyjnym i zaparkował w salonie, drugi to egzemplarz zamówiony przez klienta.
Nowa odmiana nadwoziowa dostępna jest w pięciu wariantach: Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid oraz Panamera Turbo. Wszystkie modele Panamera Sport Turismo są standardowo wyposażone w Porsche Traction Management (PTM) – czyli aktywny napęd na obie osie z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielotarczowym. Seryjne wyposażenie modeli S obejmuje również trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne.
Panamera w wersji kombi zachowuje charakterystyczne dla marki cechy stylistyczne i ma bardzo dynamiczny charakter oraz doskonałe proporcje. Karoseria samochodu mierzy 5049 mm długości, 1428 mm wysokości i 1937 mm szerokości, a jego rozstaw osi wynosi 2950 mm.
Panamera Sport Turismo ma indywidualny styl tylnej partii nadwozia. Biegnąca ponad mocno podkreślonymi błotnikami wydłużona linia szyb i równie długi kontur dachu zapewniają jej oryginalny wygląd. Dach opada znacznie łagodniej niż linia okien, tworząc charakterystyczny słupek D, który – niczym w autach coupé – płynnie przechodzi w sekcję błotników.
Nowością jest adaptacyjny tylny spojler znajdujący się na krawędzi dachu. Może być on nachylony pod trzema różnymi kątami, zależnie od sytuacji na drodze i wybranych ustawień samochodu, i generować do 50 kg dodatkowej siły docisku tylnej osi. Do prędkości 170 km/h spojler dachowy, czyli element systemu PAA (Porsche Active Aerodynamics) pozostaje w „schowanej” pozycji, z nachyleniem o wartości -7°. Ogranicza to opór, a tym samym optymalizuje zużycie paliwa.
Powyżej 170 km/h spojler dachowy automatycznie wysuwa się do pozycji podwyższonych osiągów (kąt +1°), zwiększając stabilność jazdy i dynamikę poprzeczną. W trybach jazdy Sport lub Sport Plus spojler dachowy automatycznie wysuwa się do pozycji podwyższonych osiągów od prędkości 90 km/h wzwyż. PAA zapewnia również aktywne wspomaganie poprzez nachylenie spojlera dachowego pod kątem +26°, gdy odsuwany panoramiczny dach zostaje otwarty przy prędkości 90 km/h lub wyższej. W tym przypadku spojler pomaga zminimalizować hałas opływającego wiatru.
Wyżej poprowadzona linia dachu Sport Turismo sprawia, że łatwiej jest wsiąść na tylną kanapę, jest tam również więcej miejsca nad głową, niż ma to miejsce w limuzynie. Bagażnik ma pojemność 520 litrów, czyli o 20 l więcej niż w klasycznej odmianie.
Ceny Panamery Sport Turismo rozpoczynają się od 448 330 PLN za model Panamera 4 Sport Turismo (243 kW/330 KM), 512 930 PLN – Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo (340 kW/462 KM mocy systemowej), 558 530 PLN – Panamera 4S Sport Turismo (324 kW/440 KM), 578 450 PLN – Panamera 4S Diesel Sport Turismo (310 kW/422 KM) oraz 774 100 PLN – Panamera Turbo Sport Turismo (404 kW/550 KM).
Samochód konkurować będzie głównie z Mercedesem CLS Shooting Brake. Audi A7 oraz BMW 6 GT nie są oferowane z nadowziem typu kombi, a Jaguar XF Sportbrake trudno zakwalifikować do segmentu Porsche Panamery.
Panamera Kombi to nie jedyna ciekawostka związana z tym modelem w Porsche Centrum Sopot. W sąsiednim salonie Porsche Approved znaleźć można używany (ale bez drogowego przebiegu) egzemplarz Panamery Turbo w konfiguracji, którą nazwać można „koszmarem sprzedawcy”. Samochód został zamówiony w Porsche Centrum Sopot, ale ze względu na brak finansowania, klient zmuszony jest sprzedać samochód, prawdopodobnie ze stratą w stosunku do ceny zakupu.
Dominującym kolorem w tym egzemplarzu jest – mówiąc krótko… czerwień. Lakier to Carmine Red, który zdobi również 21-calowe koła Panamera SportDesign, natomiast pakiet wykończenia wnętrza skórą obejmuje dwa kolory: Black oraz Bordeaux Red.
Samochód jako nowy, skonfigurowany został na kwotę 1 050 729 zł. Aktualna cena sprzedaży nie została ujawniona. Można natomiast przypuszczać, że jest ona okazyjna.