12 szczęśliwców miało okazję odbyć jazdy próbne 6 modelami Porsche podczas tegorocznej edycji Porsche Road Tour zorganizowanej przez sopockie Centrum tej marki na Kaszubach. Zaproszeni goście mieli do swojej dyspozycji Panamerę 4S, Macan’a S Diesel, Cayenne Turbo, Boxster’a GTS, Cayman’a GTS oraz legendarną 911-tkę w wersji Targa 4 GTS.
Bazą wydarzenia był ośrodek agroturystyczny Tabun w Otominie koło Gdańska. Tutaj odbyło się spotkanie i krótka lekcja dla potencjalnych nabywców. Dwóch instruktorów wytłumaczyło jak jeździć w grupie, jak prawidłowo usiąść za kierownicą, a także – w teorii – jak wydobyć i docenić cechy samochodów Porsche podczas jazd testowych.
Trasa licząca około 160 kilometrów wiodła drogami w okolicach Kościerzyny, Kartuz oraz obwodnicą do Gdyni. Pogoda była zmienna, ale nie pokrzyżowała planów, ani nie zepsuła humorów uczestników.
Urozmaicenie przygotowanych odcinków pozwoliło przetestować Porsche na krętych i ciasnych drogach, także tych dość nierównych i dziurawych, w ruchu miejskim oraz szybkiej jeździe autostradowej. Ten ostatni punkt prawdopodobnie sprawił uczestnikom najwięcej radości.
Dobór samochodów testowych pozwolił na poznanie tego z czego słynie Porsche, czyli doskonałych osiągów i rewelacyjnego prowadzenia. Ale umożliwił także poznanie drugiego oblicza marki z Zuffenhausen – czyli wygodnych i praktycznych modeli idealnie nadających się do codziennej eksploatacji.
Uniwersalizm gamy modelowej Porsche zaprezentowały dwa SUV’y – Cayenne Turbo i Macan S Diesel. Ponadto w kawalkadzie można dostrzec także Cayenna S E-Hybrid, który pełnił rolę samochodu technicznego, przewodzącego kolumnie.
Macan S Diesel to jedna z najtańszych możliwości stania się posiadaczem Porsche. Średniej wielkości SUV kosztuje od 256 000 zł. Egzemplarz testowy wyposażono w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 3 litrów i mocy 256 KM. Macan to świetnie nadający się do codziennej eksploatacji samochód, bardzo często przypadający do gustu paniom. Jest to także jeden z najlepiej sprzedających się obecnie modeli w gamie Porsche.
Cayenne Turbo to swego rodzaju „król SUV’ów” i najszybszy przedstawiciel tego gatunku. Wyposażony w silnik 4.8 z turbodoładowaniem o mocy 520 KM potrafi zawstydzić swoimi osiągami niejeden sportowy samochód. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4.5 sekundy oraz prędkość maksymalna 279 km/h. Cena – od 640 400 zł.
Samochodem który zaskoczył nas najbardziej była Panamera 4S. Poliftingowy model z 3 litrowym silnikiem z turbiną o mocy 420 koni mechanicznych ma dwa oblicza. Z jednej strony duża i bardzo wygodna limuzyna, z drugiej rasowy sportowiec dający kierowcy mnóstwo frajdy ale i niezwykłą pewność oraz precyzję prowadzenia. Subiektywnie – żaden z konkurentów z którymi możemy porównać Panamerę – nie oferuje tak wyraźnej zmiany charakteru samochodu w trybach ‘comfort’ i ‘sport’. Cena tej wersji to 493 600 zł.
Boxster i Cayman w wersjach GTS to dwaj bracia bardzo do siebie podobni. Oba egzemplarze wyposażone zostały w ten sam silnik 3.4 litra, zamontowany centralnie. Generują one moc 340 koni mechanicznych, co w obu przypadkach pozwala rozpędzić się do pierwszej setki w mniej niż 5 sekund i maksymalnie osiągnąć około 280 km/h. Oba samochody zabierają dwie osoby w zupełnie inny świat. Można powiedzieć, że w ten „prawdziwy świat Porsche”. Prowadzą się z precyzją chirurgicznego skalpela. Są głośne, rasowe i bardzo szybkie. Jednak konia z rzędem temu, kto zdecyduje się korzystać z nich na co dzień, szczególnie na nierównych drogach. Rewirem działania tych samochodów jest tor wyścigowy i gładkie drogie. Ich zawieszenie nawet nie próbuje udawać komfortowego. Ale zapewnia przy tym niesamowite wyczucie drogi. Ceny Boxster’a GTS rozpoczynają się od 349 900 zł, Cayman’a GTS od 368 600 zł.
Wisienką na torcie była piękna, czerwona Targa w wersji GTS z napędem na 4 koła. Na jazdę tym modelem czekali wszyscy i chyba nikt się nie zawiódł. 911 to bilet do wspaniałej przygody, jedynej w swoim rodzaju. Balans, moc i dźwięk silnika, siła hamulców, ale również zaskakujący jak na supersportowy samochód komfort jazdy. Nawet krótka przejażdżka wystarczy by wirus „911” zaczął krążyć w krwioobiegu jego „ofiary”. Chęć pożądania tego samochodu ostudzić może tylko jego cena – która za wersję Targa 4 GTS rozpoczyna się od 683 300 zł.
Zobacz również: Fabryka Marzeń Mercedes-Benz
Imprezy takie jak Porsche Road Tour czy Fabryka Marzeń Mercedes-Benz to doskonały projekt zaprezentowania potencjalnym klientom samochodów w ich naturalnym środowisku. To możliwość odbycia jazdy różnymi modelami, w różnych warunkach, a także okazja do wymiany swoich odczuć z innymi uczestnikami. W tym przypadku to także często pierwszy krok w drodze do dołączenia do rodziny Porsche.