Slider
Slider
Fot. motoprezent.pl

Poślizg? Reaguj szybko, ale nie nerwowo

Tracąc kontrolę nad autem działaj szybko, ale nie gwałtownie. A wcześniej naucz się instynktownych reakcji na zagrożenie na drodze – taką możliwość dają specjalne kursy jazdy.

Poślizg to motoryzacyjna codzienność. Nie jest domeną wyłącznie osób pędzących w zawrotnym tempie. Nie zdarza się wyłącznie na mokrej nawierzchni. To pochodna wielu czynników – od umiejętności kierowcy  po czynniki losowe. Jak przygotować się do ewentualnego poślizgu i z nim sobie radzić?

Kiedy dochodzi do poślizgu

Przyczepność najłatwiej stracić na śliskiej nawierzchni i podczas wejścia w zakręt. Jednak eksperci nie mają złudzeń – paradoksalnie, najpoważniejsze poślizgi zdarzają się na drodze suchej i, na pierwszy rzut oka, bardziej bezpiecznej. Na niej kierowcy rozwijają znacznie wyższą prędkość, a to właśnie czynnik kluczowy dla sterowności samochodu.

Prosta droga to równie duże ryzyko poślizgu jak zakręt. Na samochód działają siły boczne, a podłoże może być sprofilowane tak, iż samochód jest minimalnie pochylony, co wpływa na manewrowanie. Do poślizgów na prostych odcinkach często dochodzi po nagłych manewrach. Do takiego ruchu wystarczy ostry podmuch wiatru, wymijanie rowerzysty lub wtargnięcie na drogę zwierzyny – szczególnie nocą. Zagrożeniem są też koleiny. Ich gwałtowne unikanie może doprowadzić do utraty sterowności. Niebezpieczna jest również jazda blisko pobocza. Wystarczy, by samochód z prawej strony miał nieco inna nawierzchnię niż po lewej, a łatwo utraci sterowność.

Co zrobić podczas poślizgu?

Przede wszystkim – reagować najszybciej jak można. Tracąc kontrolę nad samochodem, decyzję trzeba podjąć w ułamku sekundy. Złudne jest założenie, że samochód – nawet jeśli wyposażono go w specjalistyczne systemy – poradzi sobie z utratą przyczepności.

„Szybko” nie oznacza jednak „raptownie”. Powszechnym błędem jest nerwowa reakcja na problemy z przyczepnością. Gwałtowne hamowanie czy zbyt energiczne ruchy kierownicą nie tylko nie wyprowadzą samochodu z poślizgu, ale wprowadzą go w kolejną fazę braku kontroli.

Poślizg nadsterowny to częsty przypadek, podczas którego kierowca szybko jadącego samochodu reaguje na pojazd wyjeżdżający z jego prawej strony. Zdjęcie nogi z pedału gazu wraz z nagłym skrętem w lewo – by ominąć auto – prowadzi do większego obciążenia kół przednich. W tym samym czasie tylna oś jest odciążona i bardziej podatna na poślizg. Kierowca w takiej sytuacji będzie mieć wrażenie, że kontroluje tylko przód swojego samochodu. Tył ściągać będzie go do boku.

Jak zareagować w takiej sytuacji? Ważne, by wykonać kontrę – koła przedniej osi należy ustawić w kierunku, w którym „ucieka” tył prowadzonego pojazdu. To pozwoli wrócić na wcześniej obrany tor jazdy. Kontra powinna być wykonywana mocnym, ale zdecydowanym,  płynnym ruchem pozbawionym gwałtowności. Należy pamiętać, by auto nie miało kierownicy skierowanej w złą stronę, bo wtedy również wypadnie na pobocze.

Do poślizgu podsterownego dochodzi w sytuacji, gdy samochód porusza się po łuku bardziej otwartym, niż oczekiwałby tego kierowca. To efekt zbyt szybkiego wejścia w zakręt, nadmiernie energicznego operowania pedałem gazu podczas skrętu, zbyt gwałtownych ruchów kierownicą. Podsterowność można ograniczyć zwalniając szybkość na podjeździe do zakrętu i poprzez złagodzenie hamowania – tak, by mieć lepszą przyczepność na zakręcie. Gaz powinien być ograniczany zdecydowanym ruchem – tak, by ciężar auta przenosił się na przednią oś.

Zabezpieczenie przed poślizgiem

Najlepszą formą poradzenia sobie z poślizgiem jest ograniczenie jego ryzyka. Jazda w trudnych warunkach powinna być defensywna, dostosowana do specyfiki drogi i pogody. Nawet naszpikowanie samochodu precyzyjnymi systemami wspomagania – od ABS przez ASR po ESP – da niewiele, jeśli pojazd będzie wyposażony w stare lub niskiej jakości opony. Przeprowadzone dwa lata temu badania w Europie – podczas kontynentalnej kontroli bezpieczeństwa ogumienia – wykazały, że ok. 20 procent samochodów korzysta z opon, których bieżnik jest mniejszy niż dopuszczalne 1,6 mm. W ponad 70 proc. aut, ciśnienie w kołach było zbyt niskie – to także wpływa na stabilność pojazdu.

Istotna jest postawa kierowcy – jego pozycja za kierownicą, przygotowanie do nagłej utraty kontroli nad autem. Kierowcy rajdowi przestrzegają zasady, by plecy przylegały do fotela, zaś ręce były zawsze – obie! – na kierownicy. Powinny być też odpowiednio ułożone –lewa musi znajdować się na godzinie 10, a prawa na 2. W ten sposób ciało lepiej zapanuje nad samochodem i szybciej – instynktownie i błyskawicznie – poprawi układ kierownicy tak, by wyprowadzić samochód z poślizgu.

Krzysztof Hołowczyc, rajdowy ekspert z wieloletnim doświadczeniem twierdzi, że jeśli już doszło do poślizgu, trudno myśleć o jakichkolwiek radach – musi bowiem działać instynkt. Ten, najlepiej wypracować na kursach. Pełna kontrola poślizgu jest bardzo trudna, wymaga wielu godzin treningów. Nie ma bowiem złotej rady jak wyprowadzić auto. Jedyna to jeździć wolniej, ostrożniej i pracować nad podnoszeniem swoich umiejętności- mówi. W szkołach specjalizujących się w nauce kontroli nad pojazdem można skorzystać z aut, które mają zainstalowane Xbox-y – komputery zapisujące obraz z kilku kamer, ale też analizujące siły, jakie działają na samochód. Precyzyjnie określają też jak mocno dociskane w poszczególnych momentach były pedały. To pozwala na natychmiastową analizę błędów i instynktowne wyrobienie w kierowcy prawidłowych nawyków.

 

Poślizg bez obaw

  • Pierwsze kilometry trasy w trudnych warunkach, przeznacz na test auta. Sprawdź, jak zachowuje się na danej nawierzchni. Delikatnie hamuj, oceniając przyczepność. Nacisk zwiększaj stopniowo.
  • Trenuj sterowność. Kursy doskonalenia jazdy w specjalistycznych szkołach kosztują tylko kilkaset złotych. Zapewniają nie tylko place manewrowe i symulatory, ale i doradztwo profesjonalnych szkoleniowców.

Jeśli droga jest niepewna – hamuj silnikiem. Kiedy obroty w silniku spadają do 1500 na min., wystarczy redukcja biegu. Lepiej hamować lżej i wcześniej, niż mocniej, a zbyt późno.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Motocykl na początek – od czego zacząć przygodę z jednośladem?

Zakup pierwszego motocykla to ważne wydarzenie w życiu każdego fana jednośladów. Po latach wzbudza sentyment …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *