wtorek , 14 stycznia 2025
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Powrót samuraja – nowa Toyota GR Supra w Toyota Walder w Chwaszczynie

Premiera - nowa Toyota GR Supra w salonie Toyota Walder w Chwaszczynie-04763Spośród siedmiu tegorocznych premier w gamie modelowej Toyoty, ta jest zdecydowanie najbardziej emocjonalna. Po 17 latach na rynek powraca legendarny, sportowy model o nazwie Supra. W swojej 5-tej generacji prezentuje inne wartości niż produkowany do 2002 roku poprzednik, ale bez wątpienia wciąż, a może nawet tym bardziej, zasługuje na miano topowego, sportowego modelu Toyoty. Pierwszy na Pomorzu egzemplarz nowej Supry mieliśmy okazję premierowo zobaczyć w salonie Toyota Walder w Chwaszczynie. 

Toyota Supra była przedstawicielem japońskiej klasy super-samochodów. Jeszcze w latach 90-tych, ognista “piątka”: Honda NSX, Mazda RX-7, Mitusbishi 3000GT, Nissan 300ZX oraz Supra, była wyznacznikiem osiągów, adrenaliny i pasji prowadzenia. Czasami, ci odważniejsi, nazywali je “japońskimi Ferrari”.

Dzisiaj japońska motoryzacji w Europie, za sprawą wyśrubowanych norm ekologicznych, staje się coraz bardziej mdła. Marki takie jak Mitusbishi i Mazda niemal zupełnie wypadły z ligi sportowych producentów. Nowego NSX’a na naszym kontynencie trudniej jest spotkać, niż Bugatti Chiron. W grze japońskich, sportowych Coupe o dużej mocy pozostał więc praktycznie tylko Nissan z mocarnym GT-R’em, a teraz dołączyła do niego Toyota.

Nowa GR Supra (GR to skrót od Gazoo Racing – sportowej dywizji Toyoty, odpowiedzialnej za udział Toyoty w sportach motorowych) to pierwszy globalny model wyprodukowany przez TOYOTA GAZOO Racing . Klasyfikowana jest wprawdzie niżej od Nissana GT-R, ale to wciąż pełnokrwisty i bardzo mocny samochód sportowy. Najnowsze wydanie powstało w kooperacji z marką BMW i to zdecydowanie jest bardzo dobrą wizytówką. GR Supra ma w sobie jeszcze więcej sportu i zadziorności niż legendarni poprzednicy. Supra Mk. IV przy nowym modelu była wręcz autem GT – stosunkowo wygodnym i dużym, podczas gdy opisywany model to torowy zawadiaka.

Pod maską GR Supry pracuje rzędowa, 6-cylindrowa, 3-litrowa, benzynowa jednostka wspomagana turbosprężarką Twin Scroll. Silnik z Bawarii o mocy 340 koni mechanicznych, generuje maksymalny moment obrotowy 500 Nm i rozpędza ważącą niespełna 1500 kg Toyotę do 100 km/h w 4.3 sekundy. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Napęd przekazywany jest na tylną oś poprzez 8-biegową automatyczną skrzynię.

Premiera - nowa Toyota GR Supra w salonie Toyota Walder w Chwaszczynie-04719

Konstrukcja układu napędowego to nawiązanie do dziedzictwa poprzednich generacji Toyoty Supry oraz legendarnego pierwowzoru, czyli Toyoty 2000GT, które miały podobne rozwiązania.

Nowa Supra bazuje na modelu BMW Z4 – widać to szczególnie we wnętrzu. O ile niemiecki samochód jest roadsterem z rozkładanym sztywnym dachem, o tyle Toyota oferowana jest tylko jako zamknięte, 2-osobowe coupe.

Pozycja za kierownicą jest typowo sportowa – siedzi się nisko, w zabudowanym kokpicie, a przed oczami kierowcy znajduje się wąskie pasmo szyb. Kokpit przeniesiony jest wprost z BMW, włącznie z centralnym panelem i pokrętłem iDrive… a nawet kluczykami.

Konstruktorzy Toyoty wzięli jednak na siebie projekt zegarów, foteli oraz kierownicy. O ile pierwsze dwa elementy udały im się wybitnie, o tyle kierownica pozostała zbyt “zwykła”. Szkoda, że nie ma więcej sportowych akcentów – szczególnie wskazane byłoby jej spłaszczenie u dołu, co dodatkowo poprawiły by komfort wsiadania i wysiadania do tak niskiego samochodu.

Stylistycznie Supra wygląda świeżo, agresywnie i kusząco. Proporcje nadwozia są idealne dla tego typu samochodu, a całość stosunkowo mała. Długość samochodu to niepełne 4.4 metra przy 185 cm szerokości i niespełna 130 cm wysokości.

Toyota postawiła na sprawdzone wzorce matematyczne, które mówią, że rozstaw kół i rozstaw osi są szczególnie ważne dla jakości prowadzenia. W Suprze tzw. „złota proporcja” wynosi 1,55 czyli mieści się w idealnych “widełkach”.

O tym jak prowadzi się nowa, sportowa Toyota przekonać się będą mogli klienci dealera Toyota Walder w przyszłym tygodniu. Prezentowany na zdjęciach egzemplarz zostanie zarejestrowany i przeznaczony do jazd testowych dla potencjalnych nabywców.

Do Europy w 2019 roku trafi zaledwie 900 sztuk nowej Supry. Na Polskę tegoroczny przydział to 60 egzemplarzy. Produkowany w austriackich zakładach Magna Steyr samochód nie został jeszcze oficjalnie ujęty w cennikach Toyoty, ale przyjąć można, że w Polsce kosztuje on od około 315 000 zł.

Premiera - nowa Toyota GR Supra w salonie Toyota Walder w Chwaszczynie-04777

W przyszłości od oferty dołączy również wersja z 2-litrowym silnikiem, która będzie odpowiednio tańsza.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Zamknięcie mostu Siennickiego w Gdańsku. Jaka organizacja ruchu samochodów?

Most Siennicki w Gdańsku musi zostać całkowicie zamknięty. Badania ekspertów z Politechniki Gdańskiej wykazały, że …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *