W gdańskim salonie Mercedes-Benz Witman, w strefie AMG Brand Center, spotkaliśmy nowość – to Klasa C w wydaniu C 43 AMG z nadwoziem typu kombi. Samochód ma pod maską czterocylindrową jednostkę AMG o pojemności 2,0 l. jest to pierwszy na świecie seryjny silnik z elektryczną turbosprężarką. Jest ona obsługiwana przez 48-woltową instalację elektryczną, która służy również do zasilania rozrusznikoalternatora z napędem pasowym – RSG. W Mercedesie-AMG C 43 4MATIC motor ten wytwarza 408 KM, a w określonych sytuacjach drogowych do dyspozycji jest jeszcze krótkotrwały „zastrzyk” mocy z RSG, wynoszący 14 KM.
Nowy silnik został w całości opracowany w siedzibie firmy w Affalterbach i jest tam również produkowany – zgodnie z zasadą „jeden człowiek, jeden silnik”.
Wewnętrznie jest on oznaczony jako M139l (l dla montażu wzdłużnego) i jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym motorem z turbodoładowaniem realizowanym za pomocą elektrycznej turbosprężarki. Innowacyjny system bezpośrednio wywodzi się z techniki, którą od wielu lat z powodzeniem stosuje zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.
Jak to działa – szczegółowa zasada działania elektrycznej turbosprężarki
Z wałkiem turbosprężarki, pomiędzy kołem turbiny po stronie „wydechu”, a kołem kompresji po stronie „dolotu”, zintegrowano mały silnik elektryczny – o grubości około 4 cm. Elektronicznie sterowany motor bezpośrednio napędza wałek turbosprężarki, a tym samym „rozpędza” koło kompresji, jeszcze zanim strumień spalin przejmie jego napęd w konwencjonalny sposób.
Poprawia to reakcję z obrotów biegu jałowego i w całym zakresie prędkości obrotowych, a samochód odznacza się znacznie lepszą dynamiką. Dodatkowo elektryfikacja turbosprężarki pozwala osiągać wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach. To również zwiększa reaktywność i optymalizuje przyspieszenie ze startu zatrzymanego. Nawet gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub hamulca, turbo jest w stanie przez cały czas utrzymywać ciśnienie doładowania, zapewniając niezakłóconą, spontaniczną reakcję na gaz.
Elektryczna turbosprężarka, zasilana przez 48-woltową pokładową instalację elektryczną, pracuje z prędkością do 175 000 obr./min, co skutkuje bardzo intensywnym przepływem powietrza. Z myślą o zapewnieniu optymalnych warunków temperaturowych turbosprężarka, silnik elektryczny i energoelektronika są połączone z obwodem chłodzenia silnika spalinowego.
408 KM i 500 Nm
Czterocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,0 l pod maską Mercedesa-AMG C 43 4MATIC generuje moc 408 KM przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 500 Nm jest dostępny przy 5000 obr./min. W zależności od sytuacji na krótko do dyspozycji jest również dodatkowe zwiększenie mocy o 14 KM przez rozrusznikoalternator z napędem pasowym (RSG). RSG drugiej generacji działa jak łagodna hybryda (mild hybrid): oferuje tymczasowe zwiększenie mocy, a także umożliwia realizację funkcji zapewniających maksymalną efektywność, takich jak żeglowanie oraz rekuperacja.
C 43 4MATIC w wersji Kombi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Z opcjonalnym pakietem kierowcy AMG można podnieść ją do 265 km/h.
Cena Mercedesa-AMG C 43 w wydaniu kombi rozpoczyna się od 361 200 zł. Egzemplarz eksponowany w gdańskim salonie MB Witman jest pierwszym, jaki trafił do polskich dealerów.