Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Premierowy pokaz nowego BMW iX oraz Serii 4 GranCoupe w Bawaria Motors Gdańsk

Samochody elektryczne spowszedniały. Ich widok na ulicy nie jest już tak jak rzadki, jak miało to miejsce zaledwie kilka lat temu. Nie tylko producenci, ale także lokalni dealerzy coraz silniej promują ten typ napędu, czego najlepszym przykładem mogą być ostatnie trójmiejskie premiery. W sobotnie wieczór, w salonie BMW Bawaria Motors Gdańsk, miał miejsce premierowy pokaz nowego modelu iX, będącego obecnie topowym produktem Bawarczyków. Przed „daniem głównym”, na przystawkę, zaproszenie goście mogli również zapoznać się z odświeżonym modelem Serii 4 w wydaniu Gran Coupe. W lutym przyszłego roku także i on doczeka się odmiany „na prąd”: i4. 

Sezon uroczystych, motoryzacyjnych premier mocno wyhamował w okresie pandemii. Po blisko półtorarocznej przerwie, końcówka roku obfituje w wiele okazji do spotkań z nową motoryzacją. Elektromobilność ma w BMW już kilkuletnią historię, ale iX to dopiero drugi model tej marki opracowany od podstaw jako auto elektryczne. Jest to obecnie technologiczny flagowiec BMW Group i poza bezemisyjnością, cechuje się także rozwiązaniami tak zwanego zrównoważonego rozwoju.

Cały łańcuch wartości i cyklu życia pojazdu jest w najwyższym stopniu przyjazny dla środowiska. Przy produkcji tego modelu kontrolowane jest wydobycie niezbędnych dla niego surowców, proces powstawania samochodów odbywa się z wykorzystaniem wyłącznie ekologicznej energii elektrycznej, a sam samochód ma w sobie wysoki udział naturalnych materiałów i tych pochodzących z recyklingu.

Kobalt i lit potrzebny do produkcji akumulatorów wysokonapięciowych jest nabywany przez BMW Group z kontrolowanych źródeł w Australii i Maroko, a następnie dostarczany producentom ogniw akumulatorowych. W produkcji samochodów w fabryce w Dingolfing wykorzystuje się wyłącznie ekologiczną energię elektryczną z certyfikowanych źródeł. Ponadto od lutego 2021 r. BMW Group zaopatruje się w aluminium produkowane przy użyciu energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych. Oszczędzająca zasoby produkcja BMW iX to również efekt szerokiego zastosowania wtórnego aluminium i tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Wewnątrz samochodu stosowane jest drewno z certyfikatem FSC, skóra garbowana jest ekstraktem z liści oliwnych o czym przypomina wytłoczenie na kokpicie przed pasażerem. Ponadto, do wykończenia wnętrza stosuje się materiały odzyskane w wyniku recyklingu – na przykład wykładziny podłogowe i dywaniki wykonane są z sieci rybackich.

O ekologicznym procesie produkcji nowego BMW iX przypominała też specjalna ekspozycja podczas premiery w Bawaria Motors. Całość podejścia producenta jest bardzo istotna, bowiem zgodnie z hasłem reklamowym „Bądź zmianą, której potrzebuje świat”, jest to bardzo spójna idea wizji pro-ekologicznego samochodu – od produkcji, poprzez eksploatację (zakładając ładowanie z odnawialnych źródeł energii – np. własnej instalacji fotowoltaicznej) po okres kresu życia produktu i jego utylizacji.

BMW iX to pierwszy pojazd typu Sports Activity Vehicle zaprojektowany od podstaw z myślą o mobilności wyłącznie elektrycznej. Układ napędowy wariantu xDrive50 składający się z jednego silnika na przedniej i jednego na tylnej osi rozwija łączną moc 523 KM, co umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe 4,6 sekundy. Szacowany zasięg to 590 – 630 km. Z kolei iX xDrive40 o mocy 326 KM zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w nieco ponad 6,0 s i zasięg: 397 – 425 km.

Język stylistyczny nowego modelu, podobnie jak ma to miejsce w przypadku większości nowych samochodów elektrycznych, to przykład bardzo modernistycznego stylu, który wprowadza markę w nową epokę. Wielkościowo iX zbliżone jest do modelu X5 i ma niemal 5 metrów długości. Nadwozie typu kombi zapewnia dużo przestrzeni i komfortu piątce pasażerów. Co warte podkreślenia, dotyczy to także osoby w drugim rzędzie, siedzącej na środku. Dzięki płaskiej podłodze i zmyślnie zaprojektowanemu tunelowi pomiędzy przednimi fotelami, ma ona całkiem sporo miejsca – także na stopy, co jest rzadkością. Bagażnik po otwarciu nie zaskakuje swoją obojętnością – pomimo wydętych tylnych nadkoli, przestrzeń nie jest tak szeroka, jak mogłoby się to wydawać. Za to czeka tam niespodzianka w postaci świateł. Rozwiązanie to znane jest już np. z Opla Insignia w wersji kombi, a podyktowane jest to bezpieczeństwu po otwarciu klapy po zmroku.

Premierowy pokaz nowego, elektrycznego modelu w BMW Bawaria Motors uświetnił koncert fortepianowy oraz degustacja kuchni molekularnej. Był to także zwiastun stałej ekspozycji i już niebawem, możliwości odbycia jazdy testowej. Zanim to nastąpi, warto przyjrzeć się cenom. BMW iX xDrive40 to wydatek minimum 357 900 zł. Mocniejszy wariant xDrive50 kosztuje od 455 700 zł.

Przy okazji wizyty w salonie zobaczyć można także druga z nowości, czyli odświeżony wariant 4 Gran Coupe. Nowy model zyskał stylistykę znaną już z Serii 4 z charakterystycznym dużym grillem. Nowe są także klamki zewnętrzne. Producent postawił również na zmiany konstrukcyjne, które przykładają się na jeszcze lepsze prowadzenie i osiągi.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Nowy Fiat Grande Panda po raz pierwszy w Trójmieście – w Fiat Euro-Car Gdynia

To będzie dobry, a na pewno pamiętny rok w motoryzacji. Wreszcie pojawiają się w Trójmieście …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *