poniedziałek , 21 kwietnia 2025
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Producent jedno, a serwisanci drugie. Jak często zmieniać olej? Radzi ekspert Skoda Plichta

Interwały olejowe to skomplikowany temat. Z jednej strony są jasne wytyczne ze strony producentów, a z drugiej empiryczna wiedza serwisantów, którzy od lat w praktyce oglądają skutki zwlekania z tą czynnością. O radę, ale i konkretne dane poprosiliśmy Dyrektora Serwisów Mechanicznych Skoda Plichta – Pana Szymona Grabe-Zaremba.

Nie jesteśmy ekspertami od prawa unijnego, zajmujemy się obsługą i naprawą samochodów marki Skoda od 26 lat i czujemy się w tej kwestii ekspertami. Klienci serwisów Skoda Plichta tylko w zeszłym roku przejechali łącznie ponad 230 milionów kilometrów! Dlatego bez przesadnej skromności możemy powiedzieć jasno, że znamy się na eksploatacji tych samochodów zdecydowanie lepiej niż producent, który w fazie testowej nowego modelu pokonuje w najlepszym wypadku ułamek tego przebiegu – mówi Szymona Grabe-Zaremba, Dyrektor Serwisu Skoda Plichta.

Dlaczego warto wymieniać olej częściej niż zaleca producent?

Najogólniej i krótko – zadaniem oleju silnikowego jest smarowanie elementów współpracujących i tym samym zmniejszanie tarcia, odprowadzanie ciepła, ale także usuwanie zanieczyszczeń ze zużywającego się mechanicznie silnika. Ten ostatni parametr w dużym stopniu determinuje konieczność regularnej wymiany oleju. Na zużycie ma wpływ przede wszystkim przebieg, a precyzyjniej – ilość przepracowanych przez silnik roboczogodzin.

Niezależnie od tego, jak eksploatowany jest samochód, olej naszym zdaniem powinien być wymieniany minimum raz w roku. Znaczenie ma tutaj proces starzenia się i zużycia. Olej, poza absorpcją zanieczyszczeń procesu spalania i wilgoci z silnika, ma również wiele dodatków uszlachetniających, które zabezpieczają silnik antykorozyjnie. Przepracowany, nie spełnia w pełni swojej funkcji i nie zabezpiecza silnika w należyty sposób – dodaje Grabe-Zaremba.

Dzisiaj, producenci za sprawą przepisów i nacisków promują „długowieczność” oleju silnikowego, przewidując jego wymianę po 30 tysiącach kilometrów przebiegu lub raz na dwa lata.

Proponujemy Klientom, którzy kupują u nas samochody nowe lub używane, pierwszą wymianę oleju między 3 a 5 tys. km. Następną po przejechaniu maksymalnie 15 tysięcy kilometrów lub po roku, zależnie od tego, co nastąpi wcześniej.

Wymiana oleju w skrzyni biegów – producent mówi jedno, praktyka pokazuje drugie

W naszej marce bez względu na to, czy samochód jest wyposażony w przekładnię zautomatyzowaną (DSG) czy manualną, to jej zasada działania oparta jest o przeniesienie mocy i momentu obrotowego za pośrednictwem kół zębatych i synchronizatorów, które w trakcie współpracy wytwarzają zanieczyszczenia mechaniczne. Ilość oleju, która znajduje się w takich skrzyniach, często wynosi jedynie 2 litry. Taka ilość musi zabezpieczyć elementy współpracujące nawet przez 120 tys. km przebiegu, do momentu wymiany rekomendowanej przez producenta. Z doświadczenia wiemy doskonale, że wymiana oleju przekładniowego co 60 tysięcy kilometrów przebiegu, czyli częściej niż mówi producent, zabezpiecza praktycznie całkowicie Klienta przed ryzykiem wystąpienia usterki mechanicznej. Takie skrzynie, które mają wymianę co 60 000 km, po prostu się nie psują.

Filtr powietrza – mała wymiana, duża oszczędność

Często zaniedbywanym elementem, którego okres wymiany jest bagatelizowany przez użytkowników, to filtr powietrza, a to przecież on odpowiada za dostarczenie odpowiedniej ilości i jakości powietrza do spalania mieszanki.

W naszej opinii 90 000 km, które maksymalnie dopuszcza producent, to zdecydowanie za dużo. Zalecamy kontrolę stanu zanieczyszczenia filtra co 30 000 km, a wymianę maksymalnie do 60 000 km. Należy mieć świadomość, że silnik z turbosprężarką i z zanieczyszczonym filtrem powietrza, będzie przy przebiegu od 60 do 90 tysięcy kilometrów zużywał nawet do 1 litra paliwa więcej na każde przejechane 100 km, przy jednoczesnej utracie dynamiki i spadku mocy – dodaje Grabe-Zaremba.

Czym jest zatem ekologia w oczach praktyków? 

Ekologią z naszego punktu widzenia jest więc „inwestowanie” w częstszą wymianę materiałów eksploatacyjnych, co zaowocuje oszczędnościami na ewentualnych naprawach, ale również zmniejszy zużycie paliwa – nawet do 300 litrów na 30 000 km (w przypadku zanieczyszczonego filtra powietrza od 60 do 90 tysięcy km), co przy obecnych cenach daje ok. 2 000 zł oszczędności. Wymiana filtra powietrza kosztuje ułamek tej wartości, a frajda z jazdy, dzięki dostępnej nominalnej mocy oraz lepszej dynamiki silnika, będzie gratis – uśmiecha się i puszcza oko Szymon Grabe-Zaremba.

Jak dbać o auto, by służyło latami?

Producenci samochodów optymalizują interwały serwisowe zgodnie z obowiązującymi normami i wytycznymi. Naszym zadaniem jako ekspertów w dziedzinie eksploatacji, jest rekomendowanie działań najlepszych dla trwałości pojazdów naszych Klientów, a nie unijnych norm. Właśnie dlatego zalecamy korzystanie z naszych doświadczeń – w przypadku materiałów eksploatacyjnych ma to szczególne znaczenie. Stosowanie się do naszych zaleceń pozwoli cieszyć się samochodem nowym lub używanym.

Serwis Skoda Plichta dodatkowo wspiera swoich Klientów, oferując korzystne warunki pierwszej wymiany oleju w postaci voucherów rabatowych. Wiemy, że z perspektywy długoletniej eksploatacji warto w nie zainwestować, zapewniając tym samym maksymalny komfort i niezawodność.

Artykuł jest materiałem redakcyjnym i powstał przy współpracy z firmą Skoda Plichta.

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Przygotuj swój samochód na sezon jesienno-zimowy z Detailing House

Jak wszyscy dobrze wiemy, w okresie jesienno-zimowym znacznie ciężej jest utrzymać auto w czystości. Jest …

Jeden komentarz

  1. Trudno się nie zgodzić. Jeszcze nikt nie stracił dbając o swoje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *