środa , 20 października 2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow

Przedłużona gwarancja samochodu – czy warto kupić?

Producenci samochodów oferują standardową gwarancję na swoje produkty, ale zwykle za dopłatą możemy przedłużyć okres ochronny. Jednak trzeba mieć na uwadze, że jest to rodzaj ubezpieczenia, które nie zawsze obejmuje wszystko czego byśmy oczekiwali.

Standardowa gwarancja na samochody jest zależna od konkretnego producenta, ale z reguły trwa dwa lub trzy lata. Wybrane marki oferują nawet pięcioletnią gwarancję w standardzie, ale jest ona obarczona wieloma wyłączeniami, ale przez określony czas powinniśmy być spokojni o stan większości elementów pracujących pod maską i w kabinie samochodu. Przynajmniej w teorii. Trwałość części samochodowych to kwestia mocno dyskusyjna, dlatego niektórzy użytkownicy wolą się odpowiednio zabezpieczyć.

Przedłużona gwarancja jest rodzajem ubezpieczenia, które chroni nas przed drogimi naprawami przez kolejne kilka lat po wygaśnięciu podstawowej gwarancji. Swoim działaniem przypomina trochę autocasco, ale obejmuje przypadki, które wystąpiły losowo, w sposób nagły i nieprzewidziany.

Co powinna obejmować przedłużona gwarancja?
Wszystko zależy od zakresu wykupionego pakietu. Zasada jest prosta – im więcej, tym drożej. Producenci kuszą atrakcyjnymi ofertami, ale późniejsza praktyka pokazuje, że warsztat odsyła nas z kwitkiem lub wystawi wysoki rachunek za naprawę.

Podstawowe ubezpieczenie zapewniające przedłużoną gwarancję najczęściej nie obejmuje usterek takich układów jak:
– sprzęgło
– układ hamulcowy
– układ kierowniczy
– wtrysk paliwa
– układ elektryczny
– zawieszenie
– układ chłodzenia

Dlatego przed wykupieniem pakietu przedłużającego gwarancję należy dokładnie przeanalizować, które elementy są objęte ubezpieczeniem i podlegają serwisowaniu. Na próżno szukać w umowach zapisów o naprawach blacharskich nadwozia, tapicerki lub szyb. Chyba, że mówimy o gwarancji na perforację nadwozia, którą oferuje w standardzie producent.

Gdy awaria jest spowodowana naszym niedbalstwem, ubezpieczyciel odmówi naprawy. Podobnie wygląda sprawa, gdy wynika z normalnej eksploatacji pojazdu. Nie jest łatwo określić granicy pomiędzy zwykłym zużyciem, a nagłą awarią w przypadku wielu elementów, ale ten zapis pozostawia dużą swobodę rzeczoznawcom. W drugim przypadku możemy liczyć na naprawę w ramach gwarancji.

Ile kosztuje przedłużona gwarancja?
Zanim zdecydujemy się na przedłużoną gwarancję, powinniśmy skalkulować, czy nas na to stać. Dla przykładu pakiet ochronny dla Skody Fabia przy limicie 60 tys. km kosztuje 700 zł, ale limit 120 tys. km to już 1300 zł rocznie. Nieco większa Skoda Octavia kosztuje 1250 zł (limit 60 tys. km) lub 2400 zł (limit 120 tys. km). Toyota oferuje pakiet przedłużający gwarancję o 12 lub 24 miesięcy, ale w chwili zakupu przebieg samochodu nie może być większy niż 100 tys. km. W przypadku modelu Yaris tańszy pakiet kosztuje 1302 zł, a droższy 2240 zł. Za większego Aurisa zapłacimy 1805 zł lub 3268 zł.

Naprawa w ramach przedłużonej gwarancji
Mechanicy z autoryzowanego serwisu w porozumieniu z centrum autoryzacji szkód danej firmy decydują o tym, czy samochód będzie naprawiany przy wykorzystaniu przedłużonej gwarancji. Dlatego naprawę zgłaszamy na początek do ASO, gdzie uzgodnimy termin i warunki naprawy. W większości przypadków musimy zapłacić za naprawę oraz części z własnej kieszeni, a dopiero potem pieniądze wrócą do nas, gdy rozliczymy się z ubezpieczycielem na podstawie faktury VAT. Przepisy zobowiązują ubezpieczyciela do likwidacji szkody w ciągu 30 dni.

Przedłużona gwarancja  – gdzie kupić
Przedłużenie gwarancji można załatwić prosto u dealera podczas zakupu samochodu. Jednak musimy mieć na uwadze, że tak naprawdę zawieramy umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym. Najczęściej marki mają podpisane umowy o współpracę z konkretnymi firmami, które zapewniają taki produkt. Drugim wyjściem jest podpisanie umowy z dowolnym towarzystwem ubezpieczeniowym, które w swojej ofercie ma produkt o nazwie „ubezpieczenie kosztów napraw”.

Musimy mieć na uwadze, że ubezpieczyciel niechętnie zapewni ochronę gwarancyjną dla samochodu, który pokonuje rocznie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Wraz z przebiegiem rośnie prawdopodobieństwo usterki.

Źródło: iMoto.zone

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Czy można zmienić numer VIN?

Zmiana numeru VIN jest możliwa, ale tylko w niektórych przypadkach. Jak przebiega i z jakimi …

3 komentarze

  1. Przedłużona gwarancja to pic bo zazwyczaj gwarancja ta obejmuje elementy, które się nie psują takie jak blachy itp. Więc szkoda pieniędzy na pozorne ubezpieczenie. Samochody psuły się psują i będą się psuły tego nie unikniemy. Jeśli chcemy jednak zaoszczędzić na naprawach to stosujemy zamienniki (preferuje delphii), Nie wyciagaja one ostatniej złotówki w kieszeni a moim skromnym zdaniem to nie są części na rok czy dwa.

  2. Kupiłem przedłużoną gwarancję, zobaczymy czy się przyda

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *