czwartek , 5 sierpnia 2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
porsche_700x200-baner-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
porsche_700x200-baner-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner 2 czerwiec
previous arrow
next arrow

Przetasowania na trójmiejskim rynku motoryzacyjnym

Rok 2014 był ogólnie udany dla branży motoryzacyjnej w naszym kraju. Odnotowano wzrost sprzedaży nowych pojazdów o nieco ponad 12% w stosunku do roku poprzedniego. Ogółem w 2014 w Polsce zarejestrowano ponad 373 000 nowych samochodów o masie całkowitej do 3,5 tony.

Województwo pomorskie w rankingach rejestracji za 2014 rok stanowi około 6% z rocznym bilansem na poziomie około 23 000 nowo zarejestrowanych pojazdów. Rynek zbytu wydaje się więc spory, mimo to jednak kilku dealerów nie wytrzymało konkurencji i straciło autoryzacje niektórych ze swoich marek na rzecz innych, często większych „graczy”.

Volkswagen

Dużo dzieje się w przedstawicielstwie VAG (Volkswagen Audi Group) w Trójmieście. Swoją ekspansję kontynuuje firma Plichta, która w 2014 roku rozpoczęła budowę swojego sztandarowego, największego na Pomorzu salonu sprzedaży nowych i używanych samochodów. Nowy obiekt przy ulicy Morskiej w Gdyni, oddany został do użytku na początku 2015 roku. Niemal bezpośrednio sąsiaduje on z budynkiem dawnego salonu Volkswagena należącego do Michała Kulikowskiego. Utracił on autoryzacje na sprzedaż i serwis tej marki w połowie 2012 roku. W zbliżonym czasie doszło też do zmiany w Sopockim salonie Volkswagena. Dealer Gajos oddał pałeczkę Grupie Benepol. Ponadto funkcjonuje jeszcze salon Fota Groblewski na gdańskim Przymorzu. Z dala od głównych trójmiejskich arterii, bazując na wieloletniej tradycji radzi sobie dobrze, choć konkurencja jak widać nie śpi.

Krąży informacja, że inna niemiecka marka, którą handluje wspomniany dealer może wkrótce trafić pod skrzydła innego potentata. Na razie jednak nikt oficjalnie tego nie potwierdza, ale też kategorycznie nie zaprzecza.

Nowy obiekt dealera Plichta otwarty w Gdyni

Plichta Morska-03060

SEAT 

Pozostając w temacie grupy VAG, nie można pominąć przedstawicielstwa hiszpańskiego producenta. SEAT miał do tej pory dużego pecha w Trójmieście. Autoryzacja tej marki krążyła po wielu firmach. Jeszcze do niedawna salony tego producenta mieściły się w Gdańsku w firmie KMJ oraz WP-Motors. Te musiały jednak ustąpić firmie Plichta. Nie dając szansy konkurencji, wejherowianin umiejscowił salon tej marki w swoim nowym obiekcie w Gdyni, tworząc tym samym jedyny w województwie autoryzowany salon sprzedaży SEATów.

Plichta Morska-03061

BMW

Podobnie jak SEAT, także BMW nie miało łatwego startu w Trójmieście. Sprzedaż samochodów tej marki odżyła raptem kilka lat temu, gdy jej przedstawicielem została firma Zdunek (wcześniej BMW handlował m.in. Fota i Kulesza z Gdyni). Początkowo samochody sprzedawane były w ciasnym obiekcie, w bezpośrednim sąsiedztwie salonu Renault w Gdańsku przy ulicy Miałki Szlak. W 2014 roku uruchomiony został nowy, spełniający najwyższe wymagania, salon w Gdyni, przy ulicy Druskiennickiej. Nowoczesny obiekt mieści ponadto salon MINI i serwis tych marek.
Sprzedaż bawarskich samochodów w Trójmieście idzie świetnie, co dostrzegła także konkurencja z Warszawy. Jesienią 2014 roku, przy ulicy Grunwaldzkiej rozpoczęła się budowa salonu Bawaria Motors. Planowany termin oddania budynku do użytku to kwiecień 2015 roku.

Salon sprzedaży BMW Bawaria Motors powstanie w Gdańsku

BMW X6 (1)

Honda

???????????????????????????????Sporo działo się też w salonach japońskiej Hondy. Zniknęły dwa przedstawicielstwa tej marki. Firma Faworit z Sopotu oraz Largo z Gdyni (Wielki Kack). Zastąpił ich zupełnie nowy podmiot „Honda Gdynia” ulokowany w Gdyni, przy Alei Zwycięstwa, gdzie jeszcze niedawno mieścił się salon Lexus’a i przez krótki czas punkt sprzedaży Maserati oraz innych samochodów luksusowych. Honda zniknęła także z Sopotu, gdzie działała firma Faworit.

25-26 października – dni otwarte w nowym salonie Honda Gdynia

Lexus

Wspomniany budynek, w którym do niedawna mieścił się salon Lexus’a przejęła Honda. Ale japońska marka premium nie zniknęła z Gdyni. Salon tej marki oficjalnie otwarto latem 2014 roku w kompleksie Nowe Orłowo. Właścicielem obiektu jest firma ANRO Trade posiadająca ponadto salony Toyoty w Chwaszczynie i Rumi.

Lexus Trojmiasto-03113

Skoda

Salony najpopularniejszej marki w Polsce (prawie 45 000 aut sprzedanych w 2014 roku) pozostały tam gdzie były, nie zmienił się także ich właściciel. Nowością jest jedynie odświeżenie wizerunku obiektów firmy Plichta w Gdyni i Gdańsku. Salony te przeszły lifting zgodny z najnowszymi standardami czeskiego producenta.

Skoda Plichta modernizuje swoje salony sprzedaży w Gdańsku i Gdyni

Skoda dni otwarte-1

Maserati

Wbrew doniesieniom niektórych mediów o powrocie marki Maserati do Trójmiasta w związku z prezentacją ich modeli w listopadzie, Warszawa, a precyzyjniej Piaseczno nic na ten temat nie wie i z całą pewnością w ciągu najbliższych lat nie ma co liczyć na salon tej marki w Trójmieście.

Prezentacja Maserati w Gdańsku

Citroen

Ceniona francuska marka swego czasu doczekała się dwóch swoich przedstawicielstw w Gdyni. ASO11 w Orłowie miało przez krótki czas konkurencję w Śródmieściu, przy ulicy Morskiej, gdzie nowoczesny salon uruchomiła firma Center Mot Ciągło (dawniej dealer Peugeot’a). Ten długo jednak nie egzystował i dzisiaj funkcjonuje tam tylko serwis posprzedażny oraz sprzedaż części.

Peugeot

Sopocki salon tej marki zarządzany przez Center Mot Ciągło od kilku miesięcy świeci pustkami, ale dobra wiadomość jest taka, że już na przełomie lutego i marca tego roku powstanie tam salon Porsche Approved.

W Sopocie uruchomiony zostanie salon Porsche Approved

Jednak Sopot wciąż może kojarzyć się z marką Peugeot za sprawą nowego przedstawicielstwa Intervapo, które mieści się w budynku dawniej zajmowanym przez dealera Hondy, firmę Faworit.

Renault/Dacia

Nowy salon sprzedaży Renault i Dacia powstał w Sopocie, tym samym każde z miast wchodzących w skład Trójmiasta zyskało salon tych dwóch marek. Inwestorem był wieloletni przedstawiciel Renault, firma Zdunek.

KIA
Koreański producent, chociaż jest w pierwszej 10 najliczniej sprzedawanych samochodów w Polsce nie miał jeszcze do niedawna salonu sprzedaży na godnym poziomie.

Dawny salon Kia Interbis w Gdańsku, przy ul.Grunwaldzkiej (zdj.wrzesień 2011 Google Earth)
Dawny salon Kia Interbis w Gdańsku, przy ul.Grunwaldzkiej (zdj.wrzesień 2011 Google Earth)

Aktualnie sytuacja się poprawiła. Firma Interbis w Gdańsku uruchomiła nowoczesny salon, ale stracili tym samym jedną z lepszych lokalizacji takiego obiektu. Z bezpośrednich okolic skrzyżowania ulic Kołobrzeskiej i Grunwaldzkiej przenieśli się na ulicę Kartuską, która była świetną lokalizacją, dopóki nie powstała nowa Armii Krajowej. Tym samym salon oddalił się od głównej arterii i dodatkowo zasłonięty został ekranami akustycznymi nowej drogi.

Mat. K&K Wojtanowicz
Mat. K&K Wojtanowicz

Także gdyński salon tej marki przy ulicy Morskiej w Cisowej zakończył swoją działalność. Sopocki salon Kia Poleszak został podobno sprzedany firmie JD Kulej i tym samym Kia prawdopodobnie całkowicie zniknie z tej lokalizacji.
Dobra wiadomość jest taka, że pod koniec roku 2014 w Gdyni przy Kcyńskiej (przy wyjeździe z hipermarketu Tesco) po 4 latach czekania na decyzje o warunkach zabudowy, rozpoczęła się budowa salonu KIA i Suzuki firmy K&K Wojtanowicz.

Nowy salon K&K Wojtanowicz KIA i SUZUKI powstanie w Gdyni

Podsumowanie 

Jaki zatem będzie rok 2015 w branży ? Wygląda na to, że dla jednych może być bardzo owocny, dla innych niestety gorzki. Firmy, które nie nadążają za dzisiejszymi standardami, nie inwestują i nie rozwijają się, tracą swoją pozycję bardzo szybko. Na szczęście, jak to w przyrodzie bywa, gdy coś znika, na ich miejsce szybko pojawia się następca.

Tort, jakim jest trójmiejski rynek sprzedaży nowych samochodów jest duży, dobrze rokujący i bardzo rozwinięty. Istnieją jednak przedstawicielstwa uznanych marek, które na dzień dzisiejszy nijak nie reprezentują standardów swoich mateczników, można więc się spodziewać, że albo zajdą w nich poważne zmiany, albo podzielą los tych, którzy od tego stołu już odeszli.

 

Marcin Wiła

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Energa udostępnia kierowcom innowacyjne ładowanie pojazdów na słupach oświetleniowych w Gdyni

Energa Oświetlenie, spółka zależna Energi z Grupy ORLEN, w ramach współpracy z Urzędem Miasta Gdyni zainstalowała kolejne dwie …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *