Na bezpieczną jazdę składa się wiele elementów. Oczywiście umiejętności kierowcy są bardzo ważne, ale nie mniej istotne są sprawne podzespoły, zwłaszcza te odpowiedzialne za kierowanie pojazdem. Przeczytaj, jak rozpoznać awarię drążka kierowniczego i gdzie szukać zapasowych części.
Do czego służy drążek kierowniczy?
Układ kierowniczy samochodu to znacznie więcej niż tylko kierownica. W jego skład wchodzi kilka współpracujących ze sobą elementów. Do najważniejszych spośród nich należy zaliczyć:
- wał kierowniczy;
- przekładnię kierowniczą wraz z ramieniem;
- zwrotnicę zawieszenia wraz z ramionami.
Bardzo ważną rolę odgrywa też drążek kierowniczy. To on łączy przekładnię kierowniczą ze zwrotnicą. Jest bezpośrednio odpowiedzialny za skręt przednich kół pojazdu podczas jazdy i przekłada ruch koła kierownicy na tor jazdy.
Końcówka drążka kierowniczego osadzona na przegubach kulowych z jednej strony przymocowana jest do drążka, z drugiej do układu zawieszenia.
Jeżeli wszystkie podzespoły ze sobą nie współpracują, może pojawić się problem z nadsterownością lub podsterownością samochodu.
Jak rozpoznać awarię drążka kierownicy?
Początkujący kierowcy istoty problemów ze sterownością samochodu doszukują się na ogół w nierówno zużytych oponach lub uszkodzonej kierownicy. Problem może jednak leżeć znacznie głębiej. Jakie objawy mogą wskazywać na uszkodzony drążek sterowniczy?
Twoją uwagę powinny zwrócić przede wszystkim częste wibracje odczuwalne na kierownicy. Jeżeli czujesz je nawet podczas jazdy po płaskim terenie, może to oznaczać, że układ kierowniczy wymaga sprawdzenia.
Innym objawem jest ograniczenie skrętności samochodu. Najczęściej jest to widoczne przy parkowaniu równoległym i pokonywaniu ostrych zakrętów na trasie. Samochód staje się bardziej ociężały i nie reaguje na ruchy kierownicą tak dynamicznie, jak wcześniej.
Jeżeli dobrze znasz swoje auto, z pewnością wychwycisz także ciche dźwięki, które dobywają się z przodu samochodu. Zazwyczaj będą to piski i delikatne stukanie. Im drążek jest bardziej zużyty, tym intensywniejsze stają się te objawy. W krańcowych przypadkach odczujesz je nawet na „luzie”.
Jak wybrać drążek kierowniczy do zabytkowego samochodu?
Na rynku znajdziesz podzespoły wielu firm. Jeżeli jednak chcesz, aby Twój klasyk motoryzacji w jak największym stopniu przypominał auta sprzed kilku dekad, powinieneś zadbać o możliwie wierne odtworzenie jego konstrukcji.
W sklepie Garbus.pl znajdziesz bogatą ofertę drążków kierowniczych i ich końcówek. Zajrzyj na: https://garbus.pl/pl/c/Drazki-kierownicze-i-koncowki/3934 i wybierz spośród części do takich modeli jak legendarny VW Garbus, Transporter czy Volkswagen Typ 3.
Pamiętaj, że w różnych modelach (a nawet rocznikach!) producent mógł stosować odmienne warianty części, nawet jeżeli technologia pozostała taka sama. Dla przykładu ten drążek: https://garbus.pl/pl/p/Drazek-kierowniczy-prawy-kompletny-T1%2C-T14-0260/1963 pasuje wyłącznie do modeli Garbus oraz Karmann-Ghia wyprodukowanych nie później niż w lutym 1960 r.
Przy odrobinie wprawy drążek kierowniczy wymienisz samodzielnie. Potrzebujesz do tego jedynie podstawowych narzędzi i nieco cierpliwości. Ze sklepem https://garbus.pl/ odkryjesz, że majsterkowanie przy samochodzie może być prawdziwą przyjemnością!