środa , 20 października 2021
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Baner-MB-Witman-750x200-stycze-2021
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
Baner_Porsche_Centrum_Sopot_wrzesień2021_Taycan
previous arrow
next arrow
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
Volv Car Plichta Gdynia - baner czerwiec
previous arrow
next arrow
fot. Anna Rezulak, Sunflower Production Studio.

Przyszłość jest elektryczna: „rewolucja „elektryków” jest już u bram”

fot. Anna Rezulak, Sunflower Production Studio.
fot. Anna Rezulak, Sunflower Production Studio.

Greenway Infrastructure w debacie Sopockiego Festiwalu Finansowego o elektromobilności: rewolucja „elektryków” jest już u bram.
To najważniejsza konkluzja wtorkowej debaty o elektromobilności pomiędzy Jakubem Farysiem, prezesem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Rafałem Czyżewski, Prezes GreenWay Infrastructure Poland. Obaj rozmówcy, pytani przez dziennikarza Marka Ponikowskiego zgodzili się, że bariera w postaci wysokich cen aut będzie spadać w miarę rozwoju technologii produkcji baterii, a kluczowym czynnikiem rozwoju elektrycznej motoryzacji będzie ich zasięg oraz możliwość swobodnego doładowania aut.

Debata „Auta elektryczne na polskich drogach. Jak to zrobić?” przyciągnęła m.in. sopockich samorządowców. Nie bez powodu – sporą jej część poświęcono transportowi w centrach miast. Transport spalinowy odpowiada za ich zanieczyszczenie, stąd zdaniem panelistów duży udział w promocji rozwoju elektromobilności będą miały władze aglomeracji. Jakub Faryś zauważył, że już dziś firmy dostawcze czy kurierskie przestawiają się na auta elektryczne – koszt ich eksploatacji jest niższy, a miasta takie jak Paryż czy Berlin stawiają coraz wyższe obostrzenia w dostępie do centrów przez auta spalinowe, systematycznie obniżając dopuszczalne normy emisji szkodliwych substancji.

Temat napędu elektrycznego nie jest w motoryzacji nowy, ale dopiero dziś dzięki postępowi technologicznemu, który pozwala na produkcję coraz wydajniejszych baterii, jest szansa na rozwój e-aut i „elektryfikację” dróg – mówił Rafał Czyżewski. – Wszystkie wielkie koncerny motoryzacyjne jasno podkreślają, że ich celem jest wzrost udziału aut elektrycznych w ogólnej sprzedaży.

fot. Anna Rezulak, Sunflower Production Studio.
fot. Anna Rezulak, Sunflower Production Studio.

Wzrost liczby samochodów elektrycznych musi być poprzedzony wzrostem możliwości ich doładowania, gdyż to zwiększy ich zasięg.

Dziś podróż „elektrykiem” z Krakowa do Gdańska trwa cztery dni i wymaga bardzo starannego planowania – zauważył Rafał Czyżewski. – Zmienimy to stawiając punkty ładowania na głównych szlakach transportowych kraju oraz budując wokół nich ekosystem, pozwalający na łatwe i szybkie rozpoznanie, gdzie można naładować auto.

fot. Anna Rezulak, Sunflower Production Studio.
fot. Anna Rezulak, Sunflower Production Studio.

Prelegenci zwracali uwagę, że zmiany na rynku pojazdów drogowych nie ograniczają się jednak do samej zmiany sposobu ich zasilania. Wynika to bowiem z innego niż jeszcze kilkanaście lat temu podejścia do mobilności.

Jeszcze niedawno samochód osobowy był numerem jeden na liście pożądanych dóbr – mówił Jakub Faryś, Prezes Zarządu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. – Zrobiliśmy badania i okazało się, ze posiadanie samochodu przestało być najważniejszym z marzeń. Dziś zwłaszcza młodzi ludzie chcą mieć mobilność, a nie auto.

Zdaniem Rafała Czyżewskiego spowoduje to zwiększenie roli systemów tzw. car-sharingu. Jednym z największych takich systemów działa od pięciu lat w Paryżu. Autolib to ok. 4 tysięcy samochodów i ponad tysiąc specjalnych parkingów, każdy z kilkoma punktami do ładowania. Podobne przymiarki czynią polskie miasta, m. in. Wrocław i Gdynia.

Zbliża się era pojazdów elektrycznych oraz – w ślad za nimi – pojazdów autonomicznych – przewidywali na zakończenie uczestnicy debaty. Panowie zgodnie stwierdzili, że przyszłość rynku motoryzacyjnego z pewnością związana jest z wykorzystaniem techniki silników elektrycznych. Producenci poprzez zwiększające się ograniczenia dotyczące emisji CO2 zmuszeni są szukać alternatywnych rozwiązań motoryzacyjnych. Silnik elektryczny wydaje się najlepszym rozwiązaniem.

fot. Anna Rezulak, Sunflower Production Studio.
fot. Anna Rezulak, Sunflower Production Studio.

Obok festiwalowego namiotu stacjonowały elektryczne Volkswageny, a ekspert firmy Greenway Infrastructure Poland prezentował szybką ładowarkę i wyjaśniał, jak z niej korzystać.

Debata zorganizowana w ramach Sopockiego Festiwalu Finansowego odbyła się 6 czerwca w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską. Instrument “Łącząc Europę”.

Źródło: Greenway Infrastructure Poland

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Nie bądź mroczny – bądź widoczny. Pamiętajmy, że odblaski ratują życie.

Bez względu na pogodę oraz warunki drogowe wielu z nas, każdego przemierza ulice, ścieżki rowerowe …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *