Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
moto3m_KIA_750x200
previous arrow
next arrow
Fot. GDDKiA

Realizacja programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej w woj. pomorskim

Fot. GDDKiA

W ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w woj. pomorskim zrealizowała wiele inwestycji na drogach krajowych, a kolejna część jest zarówno w trakcie budowy, jak i w przygotowaniu.

Co to jest PBID?

PBID jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W woj. pomorskim zakończono 21 inwestycji związanych z PBID. Zrealizowano szereg zadań zarówno na drogach krajowych – DK6, DK7, DK20, DK21, DK22, DK55 i DK91, jak i na drogach ekspresowych S6 i S7.

Nowe wytyczne od MI

W ramach poprawy BRD na przejściach dla pieszych na DK6 i węzłach S6 oraz DK7 i węzłach S6 powstało łącznie 38 dedykowanych oświetleń przejść dla pieszych doświetlających sylwetkę, zgodnie z najnowszymi wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury. W całym woj. pomorskim wykonano 68 takich zadań.

Ponadto zbudowano 12 zatok autobusowych – po dwa w Głodowie na DK20, w Kwidzynie na DK55, w Rudnie na DK91 oraz w Kobylnicy, Moczydle i Dretyniu przy DK21. Do dyspozycji pieszych są ponad 2 km nowych chodników – najwięcej na DK20. Dzięki inwestycji PBID powstało również blisko 2 km ścieżek pieszo-rowerowych – na DK91 w Pszczółkach i Tczewie, w Ustce przy DK21 oraz w Przęsinie na DK20.

Dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym powstała sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu w Godętowie przy DK6 oraz sygnalizacje świetlne na przejściu dla pieszych w miejscowościach Chrząstowo, Człuchów i Rychnowy, położonych przy drodze krajowej nr 22. Pojawiły się także nowe sygnalizacje na przejściach dla pieszych przy DK7 w Lnisku i Leźnie oraz na DK20 w Babim Dole i Żukowie.

Kolejne realizacje dla poprawy bezpieczeństwa

W ramach kolejnych inwestycji z zakresu PBID w trakcie realizacji jest siedem zadań dotyczących poprawy BRD na przejściach dla pieszych. Powstanie łącznie 637 dedykowanych oświetleń przejść dla pieszych oświetlających sylwetkę – najwięcej na DK90 i DK91 – w sumie 152. Ponadto przewidziano budowę pięciu zatok autobusowych z dojściami na DK21 w Kowalewicach.

W przygotowaniu

W woj. pomorskim zaplanowane są realizacje kolejnych ośmiu zadań w ramach PBID. Docelowo ma powstać 15 nowych oświetleń zgodnie z rekomendacją MI, w tym aż cztery na odcinku DK55 między Malborkiem i Sztumem. W ramach nowych inwestycji powstaną cztery doświetlenia skrzyżowania, w tym trzy przy DK20. W Glinczu (przy DK20) i Człuchowie (DK22) powstaną nowe sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach. Ponadto wybudowanych zostanie łącznie sześć azyli na przejściach dla pieszych, ponad 12 km ścieżek pieszo-rowerowych – w tym ponad 7 km na odcinku Malbork – Sztum.

Dla użytkowników przewidziano również blisko 0,5 km nowych chodników – najwięcej w Kiełpinie przy DK20. Zbudowanych zostanie po pięć zatok autobusowych i lewoskrętów. W całym województwie pięć skrzyżowań innych niż rondo zostanie wybudowanych bądź zmodernizowanych. Dodatkowo w Skrzeszewie przy DK20 naprawiona zostanie nawierzchnia na odcinku 0,5 km.

Koszt zrealizowanych zadań w ramach PBID to ok. 19,5 mln zł.

Źródło: GDDKiA

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Ultraluksus w klasie SUV: Mercedes-Maybach GLS600 w BMG Goworowski

GLS to największy w gamie Mercedesa SUV. Jeśli jednak sama wielkość nie jest wystarczająco luksusowa, …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *