Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała Generalny Pomiar Ruchu (GPR) rozpoczęty w 2020 r. i zakończony w tym roku. Wynika z niego, że fragment Obwodnicy, czyli drogi S6, pomiędzy węzłami Gdańsk Południe i Straszyn, odnotował jeden z najwyższych wzrostów w skali kraju, bo wynoszący około 32 tysiące pojzazdów na dobę. To o ok. 84 proc. więcej niż w poprzednim badaniu w 2015 roku. Co ważne, dzięki odpowiedniej organizacji pomiarów oraz metodom zastosowanym w procesie przetwarzania i obliczania wyników, zminimalizowano wpływ pandemii koronawirusa na wyniki. Będą one mogły być wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg.
Przybywa pojazdów na drogach
13 574 pojazdów na dobę – oto średni dobowy ruch roczny (SDRR) na zamiejskiej sieci dróg krajowych. Jest to o 21 proc. wyższy wynik niż w GPR 2015. Na drogach międzynarodowych SDRR według pomiarów GPR 2020/21 wynosił 25 488 poj./dobę (o 27 proc. więcej niż w GPR 2015). Na pozostałych drogach krajowych to 8746 poj./dobę (wzrost o 15 proc.).
Wyniki GPR 2020/21 pokazały dużą koncentrację ruchu na wybranych drogach krajowych o długości 3680 km, z czego 2972 km to autostrady i drogi ekspresowe. Chociaż stanowią one tylko 20 proc. sieci dróg krajowych to przenosiły ponad 50 proc. pracy przewozowej na całej sieci dróg krajowych.
Pomiary pokazały także wzrost, o ponad 19 proc. w porównaniu z GPR 2015, średniego dobowego ruchu w dni robocze. Jednak udział tego ruchu zmniejszył się w wynikach średniego dobowego ruchu rocznego. Zmniejszył się także, średnio o 0,8 proc., udział ruchu nocnego (w godzinach 22 – 6) w ruchu dobowym na drogach krajowych.
Podobna zmiana widoczna była między latami 2010 – 2015, co może wynikać z ciągłej poprawy warunków ruchu na sieci dróg krajowych i dostępności nowych odcinków dwujezdniowych. Większa możliwość korzystania z sieci dróg szybkiego ruchu może powodować zmniejszenie odsetka kierowców podróżujących nocą, unikających w ten sposób większego natężenia ruchu na drogach, co ma znaczenie na odcinkach jednojezdniowych.
Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta
Przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej został już ogłoszony w sierpniu 2020 roku. Przeprowadzenie prac budowlanych przewidziano w latach 2023-25, z terminem oddania inwestycji w II kwartale 2025 roku. Po zakończeniu budowy, Obwodnica Metropolitalna stanie się częścią drogi ekspresowej S6. Będzie ona miała długość 39 km i prowadzić będzie od węzła Chwaszczyno, wzdłuż granic Gdańska na zachód i południe od tego miasta. Trasa będzie posiadać dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.