Dzisiaj trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie obiektów przemysłowych bez dostępu do urządzeń transportu bliskiego. Zapewniają one sprawne i szybkie przemieszczanie ładunku z jednoczesnym zachowaniem bezpieczeństwa personelu. Odpowiednio konserwowane są też mało awaryjne i wytrzymałe. Jakie rodzaje urządzeń dźwignicowych wyróżnia się w praktyce?
Do czego służą urządzenia dźwignicowe?
- Urządzenia dźwignicowe to sprzęt przeznaczony do transportu ładunku w pionie i poziomie na niewielkie odległości. Pracują one w ruchu przerywanym, a ich obsługa wymaga od operatora odpowiednich uprawnień oraz doświadczenia.
- Dźwignice wykorzystuje się w wielu gałęziach przemysłu. Występują one w branży produkcyjnej, TSL, transporcie kolejowym i morskim, zakładach automotive, papierniczych i metalurgicznych.
- Dzięki zautomatyzowaniu pracy, którą musiałby wykonywać personel, możliwe jest znaczne zwiększenie wydajności zakładu bez narażania pracowników na przeciążenia fizyczne lub wypadek.
- Zadaniem urządzeń dźwignicowych jest przenoszenie ładunków ciężkich lub nieformatowych na krótkich dystansach, np. między stanowiskami. Doskonale sprawdzą się przy załadunku lub obsłudze linii produkcyjnych.
Jakie typy dźwignic można wyróżnić?
Dźwignice można podzielić według wielu kryteriów. Profesjonaliści różnicują je pod względem budowy na proste i złożone.
Do pierwszej kategorii zalicza się m.in.:
- suwnice,
- wspornice,
- żurawie,
- dźwigniki.
Z kolei dźwignice złożone mogą być suwnicowo-żurawiane lub suwnicowo-wspornicowe i są przeznaczone do obsługi stanowisk załadunkowych, do radzenia sobie z surowcami masowymi lub ładunkami ważącymi kilkaset ton.
Ze względu na napęd w bieżącej działalności zakładów produkcyjnych wykorzystuje się m.in. dźwignice elektryczne oraz manualne. Te pierwsze potrzebują energii elektrycznej do napędzania pracy poszczególnych podzespołów. Świetnie sprawdzą się przy transporcie ciężkiego ładunku. Z kolei urządzenia manualne wymagają pracy fizycznej operatora. Są prostsze i tańsze, a także mniej awaryjne, choć gorzej radzą sobie z dużym obciążeniem.
Jeżeli chodzi o sposób przenoszenia obciążenia, można rozróżnić dźwignice łańcuchowe oraz linowe. Te pierwsze są przeznaczone do obsługi ładunków ważących nawet kilka ton. Drugie wyróżniają się mniejszym udźwigiem.
Dźwignice (suwnice) można podzielić też na te o przeznaczeniu uniwersalnym oraz urządzenia technologiczne. Suwnice uniwersalne są przeznaczenia sobie z ładunkiem o typowych wymiarach i kształcie. Tam, gdzie pojawia się potrzeba transportu materiału sypkiego, płynnego lub wielkogabarytowego, lepszym rozwiązaniem będą suwnice technologiczne.
Często do sprawnej organizacji pracy niezbędne jest zapewnienie współdziałania ze sobą kilku różnych rodzajów urządzeń dźwignicowych. Aby zmaksymalizować korzyści płynące z łączonych rozwiązań, warto skorzystać ze wsparcia doświadczonych firm. Więcej informacji na temat stanowiskowych systemów dźwignicowych można znaleźć na: https://www.konecranes.com/pl/produkty/stanowiskowe-systemy-dzwignicowe.
Jak dobierać urządzenia dźwignicowe?
Wybór dźwignic nie jest prostym zadaniem, ponieważ powinien uwzględniać specyfikę prowadzonej działalności oraz oczekiwania rozwijającej się firmy w określonej, kilkuletniej perspektywie czasowej.
Do najważniejszych parametrów tego rodzaju urządzeń można zaliczyć:
- prędkość podnoszenia i opuszczania ładunku,
- udźwig,
- rozpiętość suwnicy,
- grupę natężenia pracy,
- rodzaj napędu i sterowania.
Nowoczesne urządzenia dźwignicowe mogą być też wyposażone w dodatkowe funkcje sterowane komputerowo, które zwiększają bezpieczeństwo, komfort ich użytkowania i pozwalają na precyzyjną kontrolę zasięgu ruchomych elementów.
Jak dbać o bezpieczeństwo w pracy z urządzeniami dźwignicowymi?
Bezpieczne korzystanie z urządzeń dźwignicowych wymaga nie tylko staranności od operatora, ale także dbałości o techniczną sprawność maszyn. Wprawdzie obowiązujące przepisy określają minimalną częstotliwość przeglądów i konserwacji ich elementów, ale dla bezpieczeństwa lepiej jest dokonywać ich częściej. Dzięki temu park maszynowy nie tylko jest tańszy w utrzymaniu, ale też generuje mniejsze straty, ponieważ maleje ryzyko nieprzewidzianych awarii i kosztownych napraw.