Odpowiednia mieszanka gumy, rzeźba bieżnika, przeznaczenie – to tylko niektóre z czynników, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze ogumienia. Jeszcze ważniejszy okazuje się jednak rozmiar danego modelu.
Decyduje on tym, czy daną oponę będzie można zamontować w konkretnym aucie. Powinien on być idealnie dopasowany do zaleceń producenta samochodu, a zakup nieodpowiednich opon okaże się źródłem sporych problemów. Jak ich uniknąć? Wyjaśniamy to w nowym artykule.
Jak prawidłowo czytać rozmiar opony?
Załóżmy, że w sklepie internetowym natrafiliśmy na opony zimowe 175/65/R14 (https://noweopony.pl/opony/zimowe/175/65). Co nam mówi ten skrót? Jak się okazuje – naprawdę sporo. Kod rozmiaru opony składa się z czterech segmentów oznaczających kolejno:
- 175: szerokość opony podana w milimetrach;
- 65: profil opony wyrażony jako stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości. Podany w formie wartości procentowej – tu 65%;
- R: oznaczenie opony radialnej. Poza tym można spotkać też znak „-” (opona diagonalna) lub literę „B” (diagonalna z opasaniem, przede wszystkim do motocykli);
- 14: rozmiar felgi, na którą przeznaczona jest dana opona podany w calach.
Zmiana rozmiaru opony – czy to ma sens?
Dla każdego modelu samochodu ustalony jest określony zakres rozmiarów ogumienia. Niemieszczące się w nim opony będą zbyt małe lub za duże. Planując zmianę opon na model o innym rozmiarze należy więc upewnić się, że będzie on pasował do naszego auta. Orientacyjne wskazówki można uzyskać korzystając z dostępnych w sieci kalkulatorów. Ostateczną decyzję należy jednak podjąć podjąć po konsultacji z mechanikiem lub wulkanizatorem. Pamiętajmy też, że chcąc zachować poziom bezpieczeństwa i osiągi, powinniśmy zmienić wszystkie cztery opony.
Dobór opony – pozostałe ważne czynniki
Oczywiście sam rozmiar to za mało, by dobrać oponę idealnie dopasowaną do naszych potrzeb. By tak się stało, należy zwrócić uwagę także na indeks prędkości i nośności (powinny być takie same lub wyższe niż w ogumieniu fabrycznych). Pozostałe parametry to w dużej mierze rzecz indywidualnych preferencji, budżetu oraz warunków, w których opony będą eksploatowane.