GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S6 między końcem obwodnicy Słupska a węzłem w Bobrownikach. To ostatni z siedmiu odcinków ekspresówki pomiędzy Słupskiem i Trójmiastem.
Po odwołaniach, które wpłynęły w trakcie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy odcinka S6 między Słupskiem a Bobrownikami, podpisano umowę na projekt i budowę z konsorcjum firm NDI (lider), NDI Sopot i Todini Central Asia (partnerzy). Przewiduje ona, że projektowanie i budowa trasy potrwa 38 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych na etapie robót budowlanych), a koszt wyniesie blisko 549 mln zł. Do tego o 5 lat zostanie przedłużony okres gwarancji na wybrane elementy drogi.
– Droga ekspresowa S6 jest wyczekiwana zarówno przez mieszkańców województwa pomorskiego, jak i przez wszystkich podróżujących po polskim wybrzeżu. Odcinek Słupsk – Bobrowniki stanowi ważny element tej drogi i jest niezbędny do tego, aby zintegrować Pomorze i stworzyć spójną sieć dróg szybkiego ruchu w tej części Polski – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Podpisana dzisiaj umowa jest już czterdziestą szóstą w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszło 46 zadań o łącznej długości ponad 555 km i wartości około 16,8 mld zł – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Od dzisiaj cała trasa S6 w woj. pomorskim będzie na etapie realizacji – dodał Szef GDDKiA.
Obowiązki wykonawcy
Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i budowa 16-kilometrowej dwujezdniowej drogi ekspresowej S6 między końcem obwodnicy Słupska (węzłem w Redzikowie) a węzłem Bobrowniki. Trasa będzie miała przekrój po dwa pasy ruchu w obu kierunkach z pasami awaryjnego postoju. W ramach inwestycji zostaną zrealizowane dwa węzły drogowe: Budy i Bobrowniki. Przy tym drugim węźle powstanie także obwód utrzymania drogi ekspresowej. Na trasie przewidziano również budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych w Paprzycach.
Oprócz jezdni głównych powstanie niezbędna infrastruktura służąca bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz ochronie środowiska, m.in. przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i systemy podczyszczające wody opadowe.
Ponadto w ramach inwestycji zostaną przebudowane istniejące drogi publiczne w miejscach krzyżowania się z drogą ekspresową oraz zbudowane drogi lokalne i dojazdowe obsługujące tereny przyległe do drogi ekspresowej.
Dla inwestora – GDDKiA – ważnym punktem umowy będzie również realizacja mobilnego laboratorium drogowego, który służyć ma badaniom próbek materiałów dla pięciu odcinków S6 między Słupskiem a Bożympolem Wielkim.
Dodatkowe środki z budżetu państwa
Odcinek od końca obwodnicy Słupska do Bobrowników, podobnie jak pozostałe między Słupskiem a Bożympolem Wielkim oraz Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, jest realizowany po decyzji Rządu o przeznaczeniu dodatkowych środków z budżetu państwa na budowę drogi ekspresowej S6. Wcześniej te odcinki S6 miały być budowane w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
W realizacji
W województwie pomorskim kończą się prace przy budowie trzech odcinków S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 42 km. W tym roku podpisano umowy na kolejne odcinki trasy: cztery między Słupskiem a Bożympolem Wielkim oraz dwa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Na wszystkich prowadzone są prace projektowe i w I kwartale 2022 r. rozpocznie się składanie do Wojewody Pomorskiego pierwszych wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych.
Budowa wszystkich odcinków drogi ekspresowej S6 w województwie pomorskim (wraz z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej) powinna zakończyć się w 2025 r.