Trójmiejski sektor automotive od wielu lat jest bardzo aktywnym organizmem rynkowym. Handel samochodami i ich serwisowanie to potężny biznes, który dynamicznie się rozwija. Każdego roku zaobserwować można zmiany na nim zachodzące. Powszechnym trendem, nie tylko lokalnym, ale globalnym jest zanikanie “mniejszych graczy” na rzecz dużych grup dealerskich. To właśnie one najczęściej przejmują mniejsze punkty, albo rozwijają swoją własną sieć. W tym roku w Trójmieście doszło już do kilku ważnych zmian – część dealerów potraciła swoje autoryzacje, inni budują nowe obiekty lub rozbudowują dotychczasową ofertę.
Roszady wokół Stellantis
Najwięcej kontrowersji jest wokół powstałego w 2021 roku francusko-włosko-amerykańskiego koncernu Stellantis. Firma poprzez swoje działania wpłynęła na ograniczenie oferty jej przedstawicieli w Trójmieście.
“Ofiarą” podło kilku dealerów. W Gdyni zamknięty został salon marek Alfa Romeo i Jeep należący do firmy Auto-Mobil. Ten sam dealer przestał był również przedstawicielem marki Fiat w Wejherowie. Podobny los spotkał firmę Schewe z Gdańska, która od wielu lat reprezentowała popularną w Polsce włoską markę, a od pewnego czasu również Jeep’a.
Stellantis przetasował także przedstawicieli swoich francuskich marek. Firma JD Kulej podzieliła, chociaż dużo później, los firmy Intervapo i zaprzestała reprezentowania marek Peugeot oraz Citroen.
Co z pozostałymi po salonach budynkami?
W większości dalej pełnią one swoje funkcje serwisowe, ale np. salon Auto-Mobil z Gdyni od kilkunastu dni świeci pustkami. Obiekt Peugeot’a w Gdyni zyskał niedawno nową funkcję, stając się autoryzowanym serwisem marki Kia pod auspicjami tego samego właściciela, czyli JD Kulej. Niewykluczone, że z czasem zaistnieje tam także sposobność zakupu nowych samochodów tej marki, jednak na razie eksponowane są tam samochody używane.
Zmiany dla Hondy i Renault w Gdyni
Kolejne zmiany, chociaż mniej spektakularne dotyczą salonu Honda Gdynia, który wciąż jest autoryzowaną stacją obsługi serwisowej tej marki, ale nie jest już autoryzowanym sprzedawcą nowych samochodów. Tą funkcję przejął siostrzany obiekt w Gdańsku, stając się równocześnie jedynym przedstawicielem tej marki w województwie pomorskim.
Z kolei Renault zyskało nowy autoryzowany serwis w Gdyni. Firma Renault Zdunek zachowała swój “monopol” dla tej marki w Trójmieście, bowiem nowa stacja obsługi zlokalizowana jest w obiekcie Nissan Zdunek KMJ przy ulicy Wielkopolskiej 250B.
Grupa Zdunek prowadzi kolejną, wielką inwestycję
Kierowcy podróżujący Obwodnicą w okolicy Jeziora Jasień i Węzła Karczemki być może zauważyli dużą, betonową konstrukcję, która wznosi się na wzniesieniu tuż przy jezdni w kierunku południowym, administracyjnie przy ulicy Goplańskiej w Gdańsku. To budowa zapowiadanego już wcześniej “miasteczka” salonów samochodowych, których inwestorem jest firma Tadeusza Zdunka.
W kompleksie powstać ma powstać reprezentacja wspomnianego już koncernu Stellantis z obiektami Citroen, Peugeot i DS, a także nowość w ofercie tej Grupy – Opla. Ponadto znaleźć się tam mają salony Renault, Dacia i Nissan. Ostatni z “lokatorów” nie został jeszcze oficjalnie ujawniony.
SsangYong powraca do Gdańska, a Tesla być może pojawi się w Gdyni
Nowością, która czeka nas jeszcze w tym roku, będzie nowy przedstawiciel koreańskiej marki SsangYong w Gdańsku. Umowa o współpracy została już podpisana, a inauguracji działalności spodziewać się można w ostatnim kwartale 2023 roku.
Chociaż mówi się o tym o dłuższego czasu, to wciąż jeszcze nie wiadomo co z przedstawicielstwem marki Tesla w Trójmieście. Ponieważ ten amerykański producent elektrycznych samochodów nie współpracuje z lokalnymi dealerami, a swoje centra sprzedaży buduje samodzielnie, do czasu “zawieszenia szyldu” trudno będzie jasno i precyzyjnie określić lokalizację oraz sam fakt powstania nowego salonu. Niepotwierdzone informacje sugerują jednak, że może to być Gdynia.