Nie tylko końcówka roku, ale także jego środek, mogą być dobrą okazją do zakupu ciekawych modeli samochodów w dobrej cenie. Dwie motoryzacyjne perełki, wystawił gdański dealer marek Alfa Romeo i Fiat, firma Centrum Motoryzacyjne Auto Plus.
FIAT 124 Spider 1.4 Multiair 140 KM Lusso
Pierwsza z nich to swego rodzaju ikona – dwumiejscowy roadster, z tylnym napędem, miękkim dachem i lekką wagą. Konstrukcyjnie jest to bliźniak kultowej Mazdy MX-5, ale w dużo rzadszej od niej odmianie.
Fiat 124 Spider produkowany jest w zakładach Mazdy w Hiroszimie, w Japonii. Jego poprzednikiem był model Barchetta, a nazwa 124 nawiązuje do konstrukcyjnie podobnego samochodu produkowanego przez Fiata w latach 1966-1985.
Główną różnicą w stosunku do bliźniaka spod znaku Mazda, jest przednia część nadwozia i własnej konstrukcji silnik 1.4 Multiair Turbo w dwóch wariantach mocy – 140 i 170 KM. Napęd przekazywany jest oczywiście na tylne koła za pomocą 6-biegowej automatycznej lub tradycyjnej, manualnej skrzyni biegów.
Prezentowany egzemplarz, fabrycznie nowy, w 140-konnej odmianie silnikowej i wyposażeniowej Lusso, oferowany jest w promocyjnej cenie 105 900 zł brutto. Katalogowa cena takiego egzemplarza przekracza natomiast 130 000 zł.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 2.9 V6 510 KM
Inną okazją w gdańskim salonie jest wyjątkowa, supersportowa limuzyna – Giulia Quadrifoglio. Samochód został opracowany jako rywal Audi A4, BMW serii 3, Mercedesa Klasy C czy Lexus’a IS, a topowa odmiana QV mierzy się z takimi legendami jak RS4, M3 i C63.
Alfa Romeo poprzez przynależność do koncernu Fiata, powiązana jest z takimi legendami jak Ferrari i Maserati. To właśnie inżynierowie tej pierwszej marki współodpowiedzialni byli za opracowanie silnika Giulii.
A jest nim całkowicie aluminiowy motor o pojemności 2.9 litra w układzie V6 o kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni. Wyposażony jest w dwie turbosprężarki, a całość kręci się do maksymalnie 7300 obrotów na minutę. Jeśli w danej chwili moc nie jest potrzebna, elektronika, poprzez tryb Advanced Efficiency, może odłączyć jeden rząd cylindrów oszczędzając w ten sposób paliwo i zmniejszając emisję spalin. Dzięki temu, według danych producenta, średnie zużycie tego potwora to zaledwie 8.5 litra na 100 km.
Silnik Quadrifoglio przy 6500 obrotów na minutę dostarcza maksymalną moc 510 koni mechanicznych, a w zakresie 2500-5500 obrotów, 600 Nm momentu obrotowego.
Osiągi są powalające – pierwsza setka w 3.9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 307 km/h. Co więcej, patrząc na rekordowe czasy na torze Nurburgring, Giulia ze swoim okrążeniem w 7 minut 39 sekund (z automatem 7:32) pokonała nie tylko wolniejsze o około 14 sekund BMW M4, ale nawet takie torowe bestie jak Lamborghini Murcielago, Mercedes-AMG GT S i uzyskała bardzo bliski wynik do Ferrari 430 Scuderia skonstruowanego z myślą tylko o jeździe torowej!
Podobnie skonfigurowani konkurenci z Niemiec zbliżają się ze swoją ceną do granicy pół miliona złotych. Prezentowana Giulia QV z 2017 roku jest dostępna za 342 900 zł brutto. Katalogowa cena tego egzemplarza to 421 750 zł.