wtorek , 14 stycznia 2025
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Samochód do zdalnej kontroli parkingowej wkrótce w Gdyni

1 lipca 2021 roku zostanie rozszerzona gdyńska Strefa Płatnego Parkowania. Od kilku miesięcy miasto intensywnie przygotowuje się do tej inwestycji. Trwa projektowanie nowych miejsc postojowych, zakupiono już parkomaty solarne z opcją płatności BLIK, a jeszcze w pierwszym kwartale tego roku zostanie ogłoszony przetarg na nowoczesne pojazdy do e-kontroli.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 roku warszawska firma Smart Factor, pomysłodawca tego innowacyjnego systemu, prezentowała w Gdyni jedno z takich aut. Wtedy też wiceprezydent Marek Łucyk miał okazję na żywo zobaczyć nie tylko kokpit samochodu, zamontowany na dachu osprzęt, ale też poznać tajniki funkcjonowania e-kontroli parkowania. Od tego czasu 3 pojazdy do e-kontroli jeżdżą po ulicach stolicy i skutecznie wyłapują nieuczciwych kierowców, którzy nie uiszczają opłat parkingowych.

Zalety tego typu kontrolingu nie tylko pozwolą nam poprawić rotację miejsc, ale też zredukować nieuczciwe zachowania kierowców. Innowacyjne pojazdy do e-kontroli będą optymalnym rozwiązaniem, które będzie mogło funkcjonować w rozszerzonej Strefie Płatnego Parkowania. Jak pokazuje przykład Warszawy, ta efektywna inwestycja przynosi realne dochody do budżetu miasta. Pamiętajmy, że zgodnie z ustawą min. 65% dochodów ze strefy płatnego parkowania przeznaczamy m.in. na remonty infrastruktury rowerowej, pieszej czy rozwój miejskich terenów zielonych – podsumowuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Jak wygląda e-kontrola wykonywana przez tego typu pojazd?

Kamery do e-kontroli zamontowane są na dachu auta i znajdują się w specjalnej obudowie przypominającej bagażnik. Podczas objazdu system odczytuje tablice rejestracyjne i ustala miejsce postoju auta z dokładnością do 30 centymetrów. W momencie dwukrotnej identyfikacji konkretnego samochodu w strefie, w odstępie minimum 5 minut, zakładana jest tzw. sprawa, czyli następuje weryfikacja, czy kierowca dokonał opłaty za miejsce postojowe. System e-kontrolingu oparty jest na GPS, skaningu laserowym i kamerach.

Warto podkreślić, że Gdynia nadal utrzyma tzw. piesze kontrole np. na wąskich, jednokierunkowych ulicach, gdzie dojazd czy sprawdzenie numeru rejestracyjnego pojazdu jest mocno utrudnione – dodaje wiceprezydent Łucyk.

Trwa szczegółowe opracowanie opisu przedmiotu zamówienia, które jest niezbędnym elementem do ogłoszenia przetargu na tę ważną miejską inwestycję.

Źródło: Gdynia.pl (autor: Hanna Wyszyńska)

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

Zamknięcie mostu Siennickiego w Gdańsku. Jaka organizacja ruchu samochodów?

Most Siennicki w Gdańsku musi zostać całkowicie zamknięty. Badania ekspertów z Politechniki Gdańskiej wykazały, że …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *