sobota , 9 listopada 2024
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
Volvobanergrudzie2022750x200
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow
Fot. elektron-trans

Samochód służbowy w firmie

Samochód służbowy to podstawa. Podstawa pracy handlowca. Podstawa dostawcy usług, od doręczyciela do sprzedawcy.

Bez samochodu nie ma dziś dobrze i skutecznie prowadzonego biznesu. Jest to podstawy środek komunikacji w naszym kraju, warto więc przemyśleć, w jaki sposób zoptymalizować utrzymanie floty pojazdów w firmie. Samochód to skuteczność pracowników, efektywne wykorzystanie czasu dotarcia do klienta czy dojazd do siedziby firmy. Należy pamiętać, że samochody firmowe muszą w dzisiejszych czasach na siebie zarabiać, a najgorszym wypadku nie przyczyniać się do generowania pozbawionych sensu dodatkowych obciążeń dla firmy.

Wiele firm decyduje się na kupno własnych samochodów, wydaje własne, zgromadzone środki lub zaciąga kredyt na kupno pojazdu na potrzeby firmy.

Sposobem na budowę własnej floty pojazdów jest leasing. To dobre wyjście dla firm, które potrzebują od kilku do kilkunastu pojazdów. Leasing polega na spłacie rat w stałej, określonej wysokości. Możliwy jest wykup pojazdu za kwotę, która pozostała do spłaty wartości auta. To dobre rozwiązanie dla firm, które nie muszą kupować od razu kilku aut, ale koszt ich zakupu mogą wygodniej i sensowniej rozłożyć w czasie. Ponadto koszty związane z ubezpieczeniem oraz naprawami samochodów przenoszone są na firmę leasingową.

Przedsiębiorca, jako właściciel pojazdów musi również weryfikować, do jakich celów pracownicy wykorzystują powierzone im auta.

Wiąże się to z kolejnymi kosztami, związanymi z założeniem w samochodach systemu GPS, który da możliwość stałej kontroli miejsca pobytu pojazdu, a także ilości wykonywanych dziennie, tygodniowo lub miesięcznie kilometrów. Monitoring GPS to również zabezpieczenie przed złodziejami. Najważniejsze jednak, że tego typu systemy mają przełożenie na kształtowanie samoświadomości pracowników jako użytkowników samochodów służbowych. Styl jazdy, sposób eksploatacji samochodu, jego stan oraz koszty jakie generuje – to wszystko czynniki, które powinny podlegać ocenie w dobrze zarządzanej firmie. Trudno jednak egzekwować od pracowników świadomą odpowiedzialność za auto, które zostało mu powierzone, jako mienie firmy.

Problemów firmie przysporzyć może odpowiednia ewidencja i administracja flotą.

Dokumentacja powinna zawierać nie tylko przebieg i pozycję pojazdu, ale też wiele innych elementów, związanych z eksploatacją i rozliczaniem kosztów związanych z użytkowaniem pojazdu. Dokumentacja umożliwia odliczenie podatku dochodowego oraz VAT. Konieczne jest wprowadzenie ewidencji środków trwałych każdego samochodu przekraczającego wartość 3500,00 PLN. Auto podlega również amortyzacji:

Metoda liniowa – dla aut nowych, standardowy okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych wynosi 5 lat

Ze stawką indywidualną – dla samochodów używanych, gdzie okres zostaje skrócony o połowę, czyli do 2,5 roku.

W strukturze kosztów generowanych przez pojazd służbowy w firmie znajdziemy wydatki związane z paliwem, ubezpieczeniem, płacami kierowców, ale też serwis, diagnostyka pojazdu i szereg innych kosztów, stanowiących poważne obciążenie dla budżetu firmy.

Aby przedsiębiorca mógł w pełni odliczać podatek VAT , to oprócz zarejestrowania auta w urzędzie skarbowym na formularzu VAT-26, firma zobowiązana jest przyjąć regulamin użytkowania pojazdu w firmie, musi również prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu dla celów VAT. Te warunki mają wykluczyć możliwość użytkowania pojazdu do celów osobistych i prywatnych przedsiębiorcy oraz pracowników.

Jak widać, przedsiębiorca musi borykać się z wieloma trudnościami.

Przy możliwych przestojach, pustych przejazdach i niewielkich rozmiarach prowadzonej działalności może stanowić ogromne obciążenie dla małej lub średniej firmy. Średni koszt ponoszony przez firmę może wynosić około 3920 zł miesięcznie na jedno auto, jeśli przyjmie się średnio:

Leasing pojazdu: 1500,00
Ubezpieczenie: 120,00
Pensja pracownika: 1200,00
Koszt paliwa przy 2000 tysiącach kilometrów miesięcznie: 1000,00
Naprawy eksploatacyjne: średnio 100,00

W takim wypadku warto przemyśleć możliwość wynajmu zewnętrznej firmy transportowej, gdzie podjęcie stałej współpracy może mocno obniżyć koszty działalności.

Źródło: Elektron-trans

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

[Wideo] Nowy Citroen C3 – miejski i przystępny cenowo

Od debiutu rynkowego w 2016 roku, jego sprzedaż wyniosła już ponad 1,5 miliona egzemplarzy. C3, …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *