Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
Volvobanergrudzie2022750x200
MB_EQ_Range_Gazeta_750x200_W
BnaerToyotaWalder-nowaToyotaHighlander750x200luty2021
344851 PC Sopot_uzywane_750x300
previous arrow
next arrow
moto3m_KIA_750x200
Volvobanergrudzie2022750x200
previous arrow
next arrow

Samochód (z) przyszłości – BMW i3

Korzystając z zaproszenia BMW Polska, wybrałam się w słoneczną niedzielę do Sopotu, by skorzystać z możliwości jazdy próbnej elektryzującym samochodem. Pierwszym, seryjnym, w pełni elektrycznym BMW.

BMW to raczej męska marka, produkująca niezwykle wyraziste i rasowe samochody o wyraźnie ponadprzeciętnych osiągach. W Polsce ich wizerunek do niedawna nie zawsze był pozytywny, ale co by nie mówić, mało jest na rynku takich pełnych charyzmy aut.

Opakowanie

SONY DSCPierwszy kontakt z nowym i zarazem najmniejszym obecnie produkowanym BMW jest zaskoczeniem. Samochód zwraca na siebie uwagę unikalną stylistyką i… rozmiarami. Widząc charakterystyczne dla tej marki „nerki” z przodu samochodu mogłabym się spodziewać czegoś… dużego i ekstrawaganckiego.
I o ile ekstrawagancji i3 nie można odmówić, o tyle pokaźnych rozmiarów w stylu 7er, X5 czy X6 już tak.
Niespełna 4 metry długości, 1,77 m szerokości i „aż” 1,57 wysokości sprawia, że każdy kto widzi ten samochód po raz pierwszy, dwa razy zastanawia się, czy to na pewno BMW.

Zawartość

Odwrotnie ma się do tego wnętrze i jego obszerność. Z racji elektrycznego napędu, a co za tym idzie brakiem wielu „przestrzenio-chłonnych” elementów jak skrzynia biegów, bak paliwa, czy oczywiście spalinowego silnika (ten jest dostępny, ale w opcji) miejsca jest tu pod dostatkiem, a i3 bliżej do BMW serii 3, niż – wydawać by się mogło – klasowego odpowiednika w postaci serii 1.

BMW i3 wnętrze

Samo wnętrze, jak na BMW, czyli producenta segmentu Premium przystało prezentuje się wybornie. Jednak trzeba wziąć tu pod uwagę konfigurację samochodu, bowiem podstawowy wystrój zwany ‘atelier’ choć ładny, raczej nie zachwyca. Nieco bogatszy ‘loft’ z jasną tapicerką i dwukolorową deską rozdzielcza może się podobać. Bogatszy ‘lodge’ wymagający dopłaty ponad 8 tys. zł to już znacznie lepsze materiały wykończeniowe i zwracające uwagę wykończenie drewniane z dobraną pod jego kolor, dwubarwną tapicerką. Najbogatszy wariant ‘suite’ za ok.13 tys. zł, widoczny na zdjęciach prezentowanego egzemplarza to po prostu poziom BMW – skórzana tapicerka, piękne przeszycia i chromowane akcenty.

Technologia

Warto również dodać, że BMW i3 to nie tylko bezemisyjny (CO2) napęd elektryczny, ale także czysta ekologia w produkcji. Samochód zbudowany jest w 95% z w pełni odnawialnych surowców, a fabryka w Lipsku, gdzie powstaje samochód jest zasilana w energię elektryczną z pobliskiej elektrowni wiatrowej.

Materiały użyte do produkcji BMW i3
Materiały użyte do produkcji BMW i3
Pod podłogą bagażnika znajduje się samochodowa "elektrownia"
Pod podłogą bagażnika znajduje się samochodowa “elektrownia”

Źródłem napędu samochodu jest elektryczna jednostka generująca moc odpowiadającą 170 koniom mechanicznym. W całym zakresie jazdy do dyspozycji kierowcy jest 250 Nm. Jakkolwiek trudno nam to jeszcze odnieść do typowych silników benzynowych, to krótko mówiąc osiągi, jak na miejski samochód, są więcej, dużo więcej niż wystarczające.
Przyspieszenie od 0 do 100km/h w 7,2 sekundy, ale od 0 do 60 km/h już imponujące 3,7 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 150 km/h.

Pod maską są zbiorniczki tylko podstawowych płynów
Pod maską są zbiorniczki tylko podstawowych płynów

Wrażenia z jazdy, dla kogoś kto nigdy wcześniej nie miał styczność z elektrycznymi autami są dość zaskakujące. To na co zwrócimy uwagę od razu po „włączeniu samochodu”, bo trudno mówić tu o odpaleniu jak w przypadku tradycyjnych silników spalinowych, to cisza i gotowość do jazdy na pełnych obrotach, bowiem nie trzeba tu czekać na rozgrzanie silnika. Jedyny szmer, który usłyszą przez moment osoby będące na zewnątrz to testowe uruchomienie pompy ABS wraz z jego charakterystycznym syczeniem.
W czasie jazdy – podobnie. Do uszu kierowcy ewentualnie dociera delikatny szum wiatraka klimatyzacji i mocno stłumione przez wąskie opony szumy toczenia.

BMW i3 skrzynia biegówSamochód nie ma tradycyjnej skrzyni biegów. Obsługa przeniesienia napędu przebiega podobnie jak w skrzyni automatycznej. Ma dwa tryby jazdy (do przodu i do tyłu) i dwa standardowe tryby P-parking i N-„luz”. W czasie jazdy jednak, zachowanie jest już zupełnie inne – puszczając pedał przyspieszenia samochód dość energicznie zwalnia – można to porównać z lekkim hamowaniem w tradycyjnych samochodach. W ten sposób działa system znany z Formuły 1 pod nazwą KERS, który doładowywuje akumulatory. Z kolei puszczając pedał hamulca nie powinniśmy spodziewać się, że samochód delikatnie ruszy jak w przypadku „automatów”. Stoi na swoim miejscu do póki nie wciśniemy gazu. Do tego dochodzą inteligentne tryby SONY DSCjazdy, które dostosowują charakterystykę samochodu do zamiarów kierowcy – są wśród nich COMFORT, ECO PRO i ECO PRO+. Zadaniem tych ostatnich jest maksymalnie wydajne wykorzystanie energii, co przekłada się na wydłużenie zasięgu samochodu.

Reakcja na to jest natychmiastowa – nie ma przestojów w podawaniu mocy na tylną, napędową oś. To z powodu jednego tylko przełożenia mamy nieprzerwany ciąg w całym zakresie prędkości. W ruchu miejskim trudno trafić na godnego rywala w wyścigu spod świateł. Dynamika jazdy zmniejsza się wraz z osiągnięciem prędkości około 90-100 km/h, ale w dalszym ciągu pozostaje satysfakcjonująca.

Komfort resorowania porównywalny jest z samochodami klasy kompakt, ale wartym podkreślenia jest fakt wspomnianej już ciszy w czasie jazdy.SONY DSC

Finał

Podsumowując – bardzo fajny, nowoczesny samochód, którym przejechanie 100 kilometrów na pewno nie zmęczy, nawet w ruchu miejskim, a kosztować będzie około 6-8 zł. Do tego dużo zabawek w środku, jak np.

Kabel zasilający i ładowarka samochodowa BMW i3
Kabel zasilający i ładowarka samochodowa BMW i3

aplikacja wyświetlająca wskazówki na głównym ekranie jak jechać bardziej efektywniej i wydłużyć zasięg. Możliwość współpracy z naszym smartphonem, za pomocą którego możemy uruchomić klimatyzację, bądź ogrzewanie w samochodzie zanim wyjdziemy do niego z domu, czy też włączyć klakson, by łatwiej odnaleźć samochód na zatłoczonym parkingu. Sprawdzić możemy też on-line poziom naładowania baterii w swoim samochodzie, a także aktualny stan ładowania.

Pod maską... schowek, lub opcjonalny silnik spalinowy
Pod maską… schowek, lub opcjonalny silnik spalinowy

Niestety, jak zawsze na ziemię sprowadza nas cena za tę nowoczesność. Bazowe 152 tys. zł wydaje się kwotą dużą. Może trochę za dużą, tym bardziej, że chcąc z przyjemnością patrzeć na swój nowy samochód musimy go doposażyć, a wówczas cena wzrasta do blisko 200 000 zł. Rekompensatą za to wydają się korzyści płynące z posiadania elektrycznego samochodu, a więc przede wszystkim ogromna oszczędność na paliwie, możliwość bezpłatnego parkowania w wyznaczonych miejscach w centrach miast, z czasem być może także przywilej korzystania z BUS-pasów, a w miastach w Europie Zachodniej przede wszystkim możliwość dojechania samochodem do samego centrum.

SONY DSCJakie będą korzyści z posiadania ekologicznego samochodu w Gdańsku, póki co, trudno powiedzieć. Możliwe, że prezentacje, takie jak ta zorganizowana przez BMW w Sopocie sprawią, że włodarze rozważą co będą w stanie już wkrótce „zaoferować” właścicielom takich samochodów.

Mój komentarz:

Fajny, dość ładny, banalny w użytkowaniu, skuteczny w swym zaawansowaniu i o około 25-30% za drogi.

Co musisz wiedzieć:

– jest to pierwsze, seryjne w pełnie elektryczne BMW
– Kabina pasażerska wykonana jest z wysokowytrzymałego karbonu, celem zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych i zmniejszenia masy pojazdu.
– BMW i3 może komunikować się za pomocą aplikacji z Twoim smartphone’em informując o stanie naładowania baterii, czasie pozostałego ładowania. Uruchomić w ten sposób można też klimatyzację czy klakson, pomimo, że w samochodzie nikogo nie ma.
– Zbudowany jest z ekologicznych materiałów w ekologicznej fabryce i nadaje się w 95% do powtórnego przetworzenia.
– Zasięg samochodu wynosi w zależności od stylu jazdy i warunków od 120 do 170 kilometrów.
– Istnieje możliwość doposażenia w silnik spalinowy o pojemności 647 ccm , na wypadek rozładowania się baterii, wydłużający całkowity zasięg do 240-300 kilomterów.
– Pełne ładowanie baterii w warunkach domowych od 6 do 8 h (docelowo w specjalnych, przewidzianych do tego punktach nawet w 0,5 h)
– W trybie elektrycznym emisja CO2 emitowana przez pojazd to 0g na 100 km
– Banalna obsługa i prosta budowa – wymiana oleju, rozrządu – zapomnij!
– 2 lata gwarancji na samochód i 8 lat na układ elektryczny

Marcin Wiła

Skomentuj

komentarzy

Zobacz również

BYD Seal U DM-i – killer europejskiej motoryzacji?

Opis tego samochodu brzmi jak dobra reklama. Sporej wielkości SUV klasy Premium, z ponad 300-konnym, …

Jeden komentarz

  1. Zima niestety zabiera do 50% wydajnosci akumulatorow…Natomiast upal podnosi ja do 25%….Silnik spalinowy w wersji REX – jaka posiadam wlacza sie niezauwazalnie…Opony 20″ produkowane w Poznaniu maja wade ukryta, przejawiajaca sie halasem tyu wuwuwuw…. Ani BMW ani Bridgestone nie raczyly przyznc sie do defektu….

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *